Re: Picasso et consortes
Min personliga åsikt efter 20p konsthistoria är att man måste ha läst konsthistoria för att ha en rimlig chans att kunna ta till sig modern konst
Kanske inte riktigt så illa, men mycket av den moderna konsten är en givetvis en reaktion och utveckling på det som hänt innan inom måleri.
På sätt och vis är Picasso och modernismen en logisk fortsättning på måleriet så som det såg ut under impressionisterna och Cézanne.
Enkelt kan man väl säga att modernismen handlar om
realismens sammanbrott. Tidigare hade man på något sätt kännt att målningar var en avbild av naturen, att målningar kunde framställa objekt, människor etc på ett korrekt, sant och adekvat sätt. Men iochmed fotograferingens framväxt (och lite annat) så började man ifrågasätta det här. Impressionismen började ju måla saker och ting så som målaren
uppfattade dem, inte så som de var.
Cézanne försökte gå ännu längre och bara koncentrera sig på perceptionen av verkligheten. Hur verkligheten faktiskt såg ut var mindre intressant. Fotografier antydde också att det inte bara var önskvärt att försöka spegla verkligheten, utan det var mer eller mindre meningslöst. Ett enkelt fotografi var ju långt mer realistiskt än någon målning, och dess teknik skulle ju bara komma att bli bättre och bättre. Målning behövde gå en annan väg, den behövde hitta något som var unikt för själva måleriet, som inte gick att fånga med en kamera.
Impressionisterna och Cézanne påbörjade det här projektet, men Picasso (och Braque) hoppade liksom över babystegen och tog det rejäla klivet. I Picassos kända målning "Les Demoiselle D'Avignon" finns flera saker man aldrig tidigare skådat: multipla perspektiv samtidigt, allmän anti-representationell stil, en hel symbolism och en förenkling av former: naturens former var här reducerade till geometriska former. Med lite överdrift kan man säga att kubismen strävade efter någons slags minsta gemensamma nämnare vad gällde former. Hur mycket kan man reducera en form utan att tappa innehåll?
Kubismen gör sig av med många av måleriets regler och konventioner och introducerar på så viss något
nytt , en väg framåt för konsten, mot icke-representationell konst. Ett försök att finna målningens "väsen", det som gör en tavla till en tavla och inte någon annan konstart. På sätt och vis kan man säga att denna utveckling slutar någon gång på 60-70-talet med helt svarta målningar: måleriet är därmed reducerat till sitt absoluta minimum: färg på en platt yta.
Så... Picasso är stor

Nä, men han är en sån där pionjär som öppnar upp hela konstarter inför helt nya vidder (han var inte ensam såklart) och försöker ifrågasätta konst, dess konventioner och gränser. Jag gillar hans målningar, men inser att en hel del av njutningen ligger i den "intellektuella" delen av konstverken, en delkomponent som man kanske kan säga blir viktigare i och med modern konst (även om många moderna konstnärer ville "befria" konsten från sådana bryderier och sätta den rent estetiska njutningen i första rummet).
Nåja, nog med blaj från mig
