Nekromanti En liten berättelse...

Freddy

Veteran
Jag tänkte jag skulle smyga in en liten berättelse här i den annars så allvarliga miljön...

Dvärgen stod bredbent framför Gural som låg blodig på marken. Vilken förnedring, han hade blivit nedslagen av en dvärg och med knytnävarna till och med. De hade båda slängt sina vapen för att göra upp med en ärlig knytnävsstrid och Gural var nära att förlora. Vad skulle han göra, hans samlade sina krafter under dvärgens hånskratt och smädelser. Han koncentrerade sig och flög upp från marken, men störtade snart tillbaka igen med ett knaster ifrån sitt ansikte, dvärgen gned sin hand och pustade ut.
”Ha var de bästa du kunde åstad komma. Kom igen det här är ju pinsamt, att jag Kazim den store inte får slå ned dig utan motstånd. Använd ditt huvud till något annat än måltavla, det gör så ont att träffa.” Sade dvärgen och skrattade. Gural frustade till och ruskade på sitt blå slagna ansikte och reste sig sedan långsamt. ”Du vill alltså ha lite mer motstånd?” Frågade Gural den lille dvärgen och tittade på honom under de buskiga ögonbrynen. ”Ja, vad väntar du på? Jag har hört att du ska vara bättre än det här.” Sade dvärgen och tittade på Gural och log sedan mot honom. Då slängde sig Gural mot dvärgen med ett djuriskt vrål och blottade sina huggtänder. Kazim höjde förvånat ögonbrynen men han inte göra mer innan han nar ned slagen till backen.
Dvärgen torkade blodet från sitt spräckta ögonbryn och reste sig sakta för att se på tiraken, just när han höjt blicken får han syn på tiraken komma störtandes genom luften, dvärgen viftar med knytnävarna i luften för att träffa tiraken. Men Gural undviker lätt och slår den lille dvärgen i huvudet med sin stora knytnäve som blir nerslagen på nytt i ett knaster av brutna ben och krossat brosk. Dvärgen blir liggande ett tag och jämrar sig.
Nu blir Gural medveten om han omgivning, massor av människor har kommit för att se Kazim slå ihjäl den råbarkade tiraken Gural., men de skulle bli besvikna.
Dvärgen reste sig långsamt och vingligt igen. ”Du slår ner mig utan att jag har någon chans, hur kommer det sig?” Frågade Kazim, men Gural bara log och blottade sina tänder i en djurisk grimas. Kazim spärrade upp sina ögon och slängde sig mot sina vapen som låg en meter ifrån honom. Nu sätter även Gural fart, mot Kazim som just fått upp sin yxa och hugger mot tiraken som vräker sig över denne. Två tunga kroppar blir liggandes i ett vilt slagsmål, men plötsligt slutar dvärgen att fäkta med sina armar och blir istället stilla, endast små ryckningar kan anas i hans fötter, ett sista försöka att springa därifrån verkar det som.
Gural tittar upp ur Kazims blodiga skägg, alldeles blodig om munnen vrålar han sitt seger vrål i dammet som virvlats upp av det vilda slagsmålet. Åskådarna ryggar tillbaka och frågar sig själva hur det är möjligt. Något sådant har aldrig hänt förut, ingen har någonsin besegrat Ghor dvärgen Kazim. Gural går själv därifrån svårt sårat, men med en tanke som satt sig fast i hans huvud, han är fortfarande obesegrad och i livet. Han lyckas le, en slagen hjälte går iväg från byn där han mött den oförskämde dvärgen Kazim klan Neckem den obesegrade och det var en ära att få döda honom.

Hanoi

Veteran
Har du inte läst tolkien eller!?? ;)

en dvärg blir aldrig dödad av en orch, eller tirak, eller vad ni nu vill kalla det, så e de bara. :gremmad:

tur att berättelsen var så pass dåligt skriven att man inte tog den på allvar :gremwink:

Freddy

Veteran
Re: Har du inte läst tolkien eller!?? ;)

Nej, jag har inte läst tolkien... Men jag har sett de två första filmerna... Och i första filmen blir ju ett helt dvärgfäste utplånat... Jag tycker min berättelse är bra... Jag är medveten om att jag har skrivit i olika tidsformer och säkert i olika personer.

Mouja

Hero
Helt okej, förutom vissa stavfel, men ingen är perfekt...

Fråga: Tirakens huggtänder, var det de vanliga tänderna i underkäken eller var det så att han var vampyr (Lamia) ???

Spoiler V&N:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Tiraker kan inte bli vampyrer... </font></td></tr></table>

Freddy

Veteran
En annan berättelse om Gural tiraken...

Gural pustade ut, han och hans gäng hade kommit fram till en grotta. Det var ett oväder av sällan skådad styrka. Regnet piskade hårt mot deras skin, vinden fick det att knacka i träden, och några av träden hade blåst omkull. För jämnan gick blixtarna över himmelen som vita självlysande spjut.
Gruppen Gural hade slagit följe med var människor, men de var utstötta ur samhället för de var inte de ädlaste människorna som fanns. Många hade gjort grövre saker än Gural, och de flesta hade dödat fler också. De enda vapnen de hade var dolkar, så Gural kände sig trygg fast han var obeväpnad.
Gural själv var utstött på grund av sin ras. Han var Tirak, och hans släkt i Asharien var fina handelsmän. Gural var det svarta fåret, han hade sedan några år tillbaka börjat som legoknekt. Men utan större framgång efter som människorna inte litade på honom, fast de visste vilka föräldrar han hade. När karriären stöp, gjorde även Gural det och han började med lite brottsliga saker. Snabbt hade han några fina mäns liv på samvetet. Men vad kunde han göra, det var ju hans levebröd.
Hans vapen hade blivit beslagtagna av stads vakten när han blev tvungen att fly från värdshuset han bodde i. Men nu umgicks han med människor som inte var bättre än han själv.
Grottan de hade hittat var rätt stor och väldigt fuktig. Dess väggar var klädda med mossa och det luktade inte speciellt gott där inne. De tolv männen bestämde sig för att de bara skulle stanna i grottan en natt så de stannade nära utgången där blixtarna fortfarande lyste upp grottväggarna. Men Gural hade inga problem med mörker, eftersom han var Tirak hade han mörkerseende. Han lutade sig mot väggen och somnade.
Han vaknade med ett ryck mitt i nattens mörkaste timmar. Det fans något i grottan! Han knuffade försiktigt i den närmsta mannen, som vaknade med ett surt muttrande. ”Det finns något i grottan” viskade Gural hest fram mellan sina tänder. Mannen reste sig upp och började väcka rövarna som låg och sov. Men en sten kom vinande ut ur mörkret och träffade stråtrövaren i huvudet. Ett knaster hördes och mannen föll död ihop på grottans golv. Gural reste sig och skrek, männen vaknade och med trötta ögon fick de se något stort komma rusandes ur mörkret.
En blixt lyste hastigt upp grottan, och alla fick till sin förskräckelse se ett grottroll komma emot dem, rövarna drog sina dolkar för att försvara sig med. Gural kunde bara titta på trollet som kom springandes mot honom. Jag är död, tänkte han. I nästa sekund träffades Gural av ett slag som slungade honom ut ur grottan ut i regnet och det våta gräset. Gural blev liggandes, han kunde bara höra en massa skrik och vrål ifrån grottan. En av rövarna kom ut springandes ur grottan med ett skrik, han hade ingen dolk längre. Gural såg mannen försvinna bland träden. Det tystnade i grottan och Gural kunde höra tunga steg komma närmre utgången. Tiraken reste sig och svalde hårt, instinktivt förde han handen mot den plats vid höften där han hade haft sin yxa hängandes. Men den fans inte där.
Trollet kom ut ur grottan, en blixt lyste upp omgivningen, tiraken och den fyra meter långa varelsen. Trollet var sårat, men Gural kunde se hur såren läkte igen. Han måste göra något nu. Med ett vrål slängde sig tiraken mot trollet. Trollet tittade på sin motståndare som kom springande mot honom, han sträckte ut sin arm och tog tag om tirakens huvud och lyfte upp honom samtidigt som han pressade allt hårdare.
Gural hade sitt huvud begravt i trollets hand, han kunde inte andas och trollet skulle snart krossa hans huvud. Vilt sparkandes med fötterna fick han in en spark i trollets öga, med ett vrål av smärta släppte trollet Gural som föll ner till marken. Gural landade vigt på benen, han fick tag på en sten med vassa kanter, perfekt för att tillfoga stora sår med. Medan trollet höll sig för ögat och dansade runt motade Gural ett slag med sin sten mot trollets fot. Ett knaster hördes. Kött och skinn fläktes upp av benpipan som nu sköt upp ur trollets fot. Ett öronbedövande vrål stöttes ut ur trollets hals. Trollet ramlade baklänges och slog sitt huvud mot den steniga grottväggen. Trollet blev stilla, men Gural rusade fram och slog med sin sten så hårt han kunde mot trollets ansikte. Benflisor och blod stänkte på Gural när han i bersärker raseri slog sönder trollets ansikte. När han så småningom lugnade ner sig satte han sig mot trollet och vände sitt blodiga ansikte mot himlen, stenen höll han fortfarande i ett krampaktigt grepp. Ett seger vrål hördes genom skogen, Gural var glad att han levde. Han hade ju trotts allt dödat ett troll med en sten. Smärtan i Gurals ansikte tilltog och Gural svimmade i skogen av smärta och utmattning.

eNo

Veteran

Är det inte bättre att komma med förslag till förbättring istället för att tracka ner på honom? (Retorisk fråga)

zuntona

Swordsman

Och??? För att tolkien är en tråkig stel snubbe behöver inte alla vara tråkiga. Orcher borde vara mäktigare.
Bra med folk som kommer med egna ideér istället för enbart härmar efter andra. Verkar knappast som du har några egna ideér om hur olika varelser ska vara utan bara gör som flera andra gjort innan. Tråkigt!

Helt ok

Förutom diverse stavfel/särskrivningar så gillade jag den. Utspelar berättelsen sig i Mundana? Jag vill inte vara petig, men en tirak skulle antagligen inte slänga ifrån sig sitt vapen och slåss hederligt. Ännu mindre skulle dvärgen göra det, eftersom han ser tiraken som en primitiv pälsing som inte förtjänar att bli dödad med bara händerna.

Mvh Victor Palm...

...Som gillade sin lilla lässtund.

Lord decado

Veteran
häftig har alltid tyckt om tiraker (även om jag spelar med en thism) fast har aldrig tänkt på att bita någon :gremgrin:

Zippo

Veteran
NEEJ, dvärgen dog. Aja berättelsen var ganska bra faktiskt. Vore kul o få läsa mer berättesler och historier på forumet :gremlaugh:

MVH: Spez son till Zhelmer av Ghor

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: En annan berättelse om Gural tiraken...

Lite synpunkter:

Dela upp texten mer. Nu känns den väldigt kompakt och svårforcerade, något som gör att den känns jobbig att läsa.

Skriv om något annat än strid. Även om Gural kan spöa både det ena och det andra behöver inte det vara det enda man skriver om.

Skit i vad Hanoi skriver, låt tirakerna spöa mesarna! :gremlaugh:

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag hoppas att den lilla smileyn i rubriken innebär att du skämtar, men å andra sidan har du ju inte gjort ett direkt gott intryck hittills...

Freddy

Veteran
Re: Helt ok

Jo, det utspelare sig i Mundana... Jag har en annan berättelse som beskriver hur Tiraken kastas ut ur sin fina handels familj som är högt aktad. Men Gural, som tiraken heter, hamnar i dåligt sällskap och dräper ett par fina män. Hans familj bor i Asharien och de har ett gott rykte om sig.
Men du har rätt om att de inte skulle slänga sina vapen. My bad!

Freddy

Veteran
Jo, den är baserad på en nästan helt sann spel upplevelse. Där min tirak spöade upp två dvärgar som också var spelare... Det var dvärgarna som började tycker jag...

Freddy

Veteran
Re: En annan berättelse om Gural tiraken...

Tackar! Det ska jag tänka på... Men mina alster är bara små berättelser ur Gurals liv. Jag har fler fragment liggandes någonstans på datorn och funderar på att sammanställa dem i en bok eller nått... Men jag skriver inte så himla bra, utan det blir många fel när jag skriver.

Men jag ska genast börja spåna på fler berrätelser tagna ur hans liv.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tramp av grova kängor hörs...

Det finns en gräns för hur mycket personangrepp vi tillåter på forumen. Må vara att det var menat som ett skämt, men också då är det direkt otillbörligt. Ska du kritisera det Freddy skriver, ge konstruktiv kritik - klanka inte ned på honom. För då är det dig, och inte honom, som folk kommer att sluta att ta på allvar.

- Ymir, snörar på sig sin administratörkänga med stålhätta

Pendragon

Swashbuckler
Sten och glashus.

en dvärg blir aldrig dödad av en orch, eller tirak, eller vad ni nu vill kalla det, så e de bara.

tur att berättelsen var så pass dåligt skriven att man inte tog den på allvar
Jag skulle, och borde ge dig en rejäl avhyvling och uppläxning om hyfs och vett, men det ligger inte för mig just nu så jag nöjer mig med följande iakttagelse:.
Det slår mig att mycket av mitt ogillande för Eon-forumet beror på folk som dig i allmänhet och just dig i synnerhet. Jag har nämligen aldrig sett dig göra ett inlägg som var vatten värt, i bästa fall är de läsliga.

Trivs du inte med att få svar på tal i den här stilen bör du kanske se över dina egna inlägg.