Nekromanti En liten konflikt...

Storuggla

Champion
Vi måste ha olika referensmallar, jag anser att man inte måste slå ihjäl en förvuxen snok och rädda feodaladel ur torn för att vara en hjälte. Allt man behöver göra är att rädda livet på en person. Sen om det enda sättet att rädda människor är att döda onda magiker i en kampanj så är det väl så, men i brist på onda magiker får man väl ta och dra ut folk ur brinnande hus eller jaga ikapp mördare.

Storuggla, har aldrig spelat Toon

Ghorgareth

Warrior
Re: Och med det menar du? [NT]

Ett givet problem, nu hänger jag med i resonemanget. Jag försöker undvika att ha sådana karaktärer med i mina kampanjer, det blir så lätt att de tar motståndarnas sida och alla dör på slutet. Antiklimax... Jag ser hellre till att ha en spelgrupp som kan jobba mot ett gemensamt mål utan att svika varandra.

Tarill

Warrior
Re: Problem uppstår när:

Han hatade inte de andra, första gången var dedt pengarna och andra gången ville han leva...sedan slutaded det i och för sig med att han dog i alla fall...Motiveringen till att han reste i deras grupp var att han var en handelsman som anställt dem...

Ghorgareth

Warrior

Motiveringen till att han reste i deras grupp var att han var en handelsman som anställt dem... Rätt bra anledning...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Han hatade inte de andra, första gången var dedt pengarna och andra gången ville han leva...sedan slutaded det i och för sig med att han dog i alla fall...Motiveringen till att han reste i deras grupp var att han var en handelsman som anställt dem... "

Jag antar att de andra spelarna förstod hans motiv fullständigt.

- Oj, han behövde visst pengar, ja men då är det är lugnt. Vi går väl bort och göra nya rollpersoner medan han köper lite nya kläder för sina pengar.

Visst hade det kunnat funka, men hade jag varit Spelledare så hade jag gett förslavade rollpersoner en chans att rymma och låtit handelsmannen vara en SLP i fortsättningen. Att hämnas hade kunnat vara ett nytt äventyr bara det.

Skuggvarg

Hero
"Men hur kul är det att sitaa och ha rätt när alla dina spelare går hem och inte kommer tillbaka igen?"

Isåfall är det fel sorts spelare. Man ska spela med sina bästa vänner, som vet bättre än att säga att SL har fel. Man kan ifrågasätta, men aldrig hävda att SL har fel. Jodå, det kan man visst, men spelarna ska inte tro att de kan bestämma allt precis hur som helst.

Personligen tycker jag att värden över medel är ett krav för fantasy-kampanjer. Spelar jag heroisk fantasy så vill jag spela heroisk fantasy. och då vill jag ha en rollperson som utmärker sig genom att vara bra på någonting och som dessutom slipper bry sig om sådant vanliga personer tvingas dras med...
Visst är det kul med höga värden, men personerna måste ju vara mänskliga också, och ha brister, annars blir det bara mysko. Dessutom är det mycket roligare att kämpa sig upp och bli bra, än att vara bra från början. Men det är ju bara min åsikt.

Jag har inga probled med mina spelare, och vi kör aldrig så low fantasy som det du beskrev, men vi kör ytterst sällan high fantasy heller. Våra rollpersoner tenderar att vara ganska enkla, alldagliga personer, men som har lite äventyrarlusta eller på annat sätt råkar in i underliga händelseförlopp och "råkar" rädda världen på kuppen.
Hur som helst så har vi vår stil och trivs med den.

/Skuggvarg

Ghorgareth

Warrior
Att spela med sina bästa vänner är bra, man ligger förmodligen på samma nivå och har samma sorts humor och andra sociala tankar.

Tarill

Warrior

De rymde, spårade upp honom, blev ersatta för skada och värk, blev "sålda" till trollet, flydde, spårade upp honom, dödade honom...sedan har vi haft så många sådana karaktärer...

Tarill

Warrior
Re: Men varför raka det?

Det var det vi dee kom på sedan. Det lät ungefär så här:

Speler1: Om vi nu ska resa i öknen kommer älgen att lida av värmen, det bästa vore om du rakade honom.
Spelare2: Ja det stämmer faktiskt, du borde göra det redan nu.
Spelare3: Men jag vill inte ha en rakad älg.
Spelare1: Tänk efter nu. Vill du hellre ha en död älg.
Spelare2: Han dör av värmeslag efter en kvart.
Spelare3: Jaja, jag gör väl det då.
*älgen rakas*
Spelare2: Skummt en rakad älg, undrar vad folk kommer att säga?
Spelare1: *skrattar* ooc: Very schekschey...
Spelare4 som varit tyst ett längre tag: Tänk om vi skulle ta en båt efter kusten och sedan stiga av i [stadensnamn] och fortsätta därifrån till [slutmålet].
Spelare1: Går det snabbare?
Spelare2: Har vi någon karta?
Spelare4: Jag har gjort resan en gång tidigare och det tar ungefär lika lång tid som att resa genom öknen.
Spelare1 och 2: Då tar vi juh båten istället.
Spelare3: ooc: Helvete, varför sa du inte det tidigare. *tjurar en stund*

walium

Ganska töntig, faktiskt

"De rymde, spårade upp honom, blev ersatta för skada och värk, blev "sålda" till trollet, flydde, spårade upp honom, dödade honom...sedan har vi haft så många sådana karaktärer... "

Så inte nog med att han sålde dem en gång, han sålde dem en gång till! Jag har svårt att tro att mina spelare, som trotsallt är väldigt fredliga, hade låtit honom leva efter den första "incidenten". Det är väldigt lätt att sådana här saker leder till bråk även utanför rollspelet. Inte helt sällan är det dessutom så att samma person gärna gör flera opålitliga rollpersoner. Jag kan för all del tycka att det kan vara roligt att någon enstaka gång i rätt sorts kampanjer ha en förrädare i gruppen. Men jag hade aldrig låtit det vara ett bestående inslag.

Tarill

Warrior

Det händer inte så ofta att någon spelar lömsk handelsman numera. Spelaren som brukade vara sådana karaktärer slutadede spela strax efter att han förlovade sig.

Ghorgareth

Warrior
Smart...

jag gillar sådana saker. Som att mina spelare var fångade på en ö utan möjlighet att ta sig därifrån till havs. (Inga skepp, ingen handel) Jag hade tänkt att de skulle sno ett horn som kontrollerade drakarna på ön (orkar inte riktigt beskriva omständigheterna) från den härskande makten, och fly därifrån. Spelarna vill störta fulingarna genom att förstöra deras horn så att de inte längre kunde styra drakarna som förtyckte folket. Hur de skulle komma från ön tänkte de lösa senare... de tänkte inte över huvud taget på att flyga iväg med drakarna

Tarill

Warrior
Re: Smart...

Sånt är ganska komiskt när man är sl...får själv lite svårt att hålla mig för skratt när ingen tänker på de "bra" alternativen...

Eksem

Champion
Re: Riktiga hjältar dabbar sig!

Nja, det var väl inte det Krille menade? Han menade väl att en intressant hjälte sällan är perfekt. Och perfektion i ett rollspel symboliseras väl ändå av höga värden? Så tolkade åtminstonde jag det.

Muggas

Hero
jodå, du har helt rätt... äkta hjältar är personer som gör (svåra) osjälviska handlingar till förmån för andra.. i rollspel är det reglerna som gör att hjältar "får dras" med höjda grundegenskaper och erhållna förmågor vid utförda hjältedåd.. men siffror gör inte en hjälte, absolut inte..

Ghorgareth

Warrior
Re: Smart...

Jo. Senaste äventyret var även det lite kul. Sci-fi. Spelarna vaknar upp på ett tomt rymdskepp och blir lurade av en robot. (En robot ljuger väl aldrig?) De kollar aldrig upp vad han säger och säger han att nödkapslarna saknas, så är det så. De kunde iofs inte kolla på några instrument, men att rent fysiskt kolla att de saknades gjorde de inte. Det var skitkul.