"Men hur kul är det att sitaa och ha rätt när alla dina spelare går hem och inte kommer tillbaka igen?"
Isåfall är det fel sorts spelare. Man ska spela med sina bästa vänner, som vet bättre än att säga att SL har fel. Man kan ifrågasätta, men aldrig hävda att SL har fel. Jodå, det kan man visst, men spelarna ska inte tro att de kan bestämma allt precis hur som helst.
Personligen tycker jag att värden över medel är ett krav för fantasy-kampanjer. Spelar jag heroisk fantasy så vill jag spela heroisk fantasy. och då vill jag ha en rollperson som utmärker sig genom att vara bra på någonting och som dessutom slipper bry sig om sådant vanliga personer tvingas dras med...
Visst är det kul med höga värden, men personerna måste ju vara mänskliga också, och ha brister, annars blir det bara mysko. Dessutom är det mycket roligare att kämpa sig upp och bli bra, än att vara bra från början. Men det är ju bara min åsikt.
Jag har inga probled med mina spelare, och vi kör aldrig så low fantasy som det du beskrev, men vi kör ytterst sällan high fantasy heller. Våra rollpersoner tenderar att vara ganska enkla, alldagliga personer, men som har lite äventyrarlusta eller på annat sätt råkar in i underliga händelseförlopp och "råkar" rädda världen på kuppen.
Hur som helst så har vi vår stil och trivs med den.
/Skuggvarg