Nekromanti En liten konflikt...

Tarill

Warrior
Re: Smart...

:gremgrin:

Kommer ihåg en episod då spelarna skulle ta sig över en flod. Det slutade med att den bästa simmaren tog sig över med ett rep som de andra skulle hålla i sig i när de skulle "simma" över. Ingen av dem tänkte på att gå till byn de passerat när de letade efter ett vadställe och där antingen stjäla, köpa eller hyra en båt...

Jag hade relativt roligt just då, speciellt då en av rpna tappade greppet om repet och sköljdes iväg ett par kilometer nedströms där han kravlade iland utan sin packning.

Eksem

Champion
Re: Lurade spelare

Ha! Det händer er i rollspel, för mig händer det i verkligenheten. Brrr...

Tarill

Warrior
Re: Aj Aj Aj... no furhter comments [NT]

Tja, vi har inte behövt använda den ännu (häpnadsväckanded hur fort folk skärper sig när man fingrar på den), till skillnad mot plastlinjalen vi hade förut som numera är många korta linjaler...

chrull

Stockholm Kartell
Re: Riktiga hjältar dabbar sig!

Men man kan väl ha svagheter även om man är smart snygg och stark?

Ingen av de han räknade upp har väl tydligt låga värden i något? alltså är det svagheter de har i sina personligheter och i sitt handlande. Vilket inte har med värdena att göra och alltså inget med huvudtråden att göra?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Men när vi pratar om hjältar så pratar i väl ändå om hjältar av den typ vi gestaltar i rollspelen?

Och jag kan inte komma på några sådana motsvarigheter i den verkliga historien. kan du?

chrull

Eksem

Champion

De har inte heller tydligt höga värden i något, möjligt att Han Solo har hög Karisma.

chrull

Stockholm Kartell
Isåfall är det fel sorts spelare. Man ska spela med sina bästa vänner, som vet bättre än att säga att SL har fel. Man kan ifrågasätta, men aldrig hävda att SL har fel. Jodå, det kan man visst, men spelarna ska inte tro att de kan bestämma allt precis hur som helst.
Men när man säger att spelledaren alltid har rätt och diskussionerna rör spelstilen man spelar så har man fel.

Skulle jag spela med en SL som inte alls vill spela samma saker som mig så skulle jag inte spela med honom längre. Även om det är min bästa vän.
Det har ju inträffat, men eftersom det var min bäste vän som spellede och jag och andra goda kamrater som var spelare så pratade vi om det och kom fram till att vi inte ville spela en kampanj av den typen.
Vi tyckte han hade fel eftersom han ville spela på ett sätt som det bara var han som tyckte var roligt. Hade han envisats med att spela på det sättet hade jag slutat att spela med honom.

Visst är det kul med höga värden, men personerna måste ju vara mänskliga också, och ha brister, annars blir det bara mysko. Dessutom är det mycket roligare att kämpa sig upp och bli bra, än att vara bra från början. Men det är ju bara min åsikt.
Brister kan de lika gärna ha i sin personlighet. Att ha höga värden är ingen garanti för att man inte har brister. Har man för tydliga regelmässiga brister blir det bara jobbigt. som när min vandrare i WOT helt enkelt inte kunde skada sina motståndare för att han var för svag. Striderna som det spelmötet tog upp mycket av tiden spenderade jag med att försöka springa runt och assistera mina kamrater på bästa sätt. det var verkligen inte så jag hade trott mina val av värden skulle tvinga min rollperson agera under en strid.
Givetvis är det kul att arbeta upp och utveckla sin rollperson. det är ju det som på det regelmässiga planet är målet för rollspelet i många fall. Men jag spelar gärna rollpersoner som faktiskt kan uträtta något från början. han behöver inte dräpa drakar eller horder av fiender. Men jag ser gärna att han är bra på något och inte en vanlig svensson.

Våra rollpersoner tenderar att vara ganska enkla, alldagliga personer, men som har lite äventyrarlusta eller på annat sätt råkar in i underliga händelseförlopp och "råkar" rädda världen på kuppen.
Okej. sådana äventyr har jag aldrig spelat. Ofta spelar vi ganska märkvärdiga rollpersoner som tydligt utmärker sig på ett eller annat sätt. Det hjälper till i rollspelandet. Däremot är det inget som säger att inte sådana personer kan råka ut för märkvärdiga händelser de också.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Han Solo är väl ovanligt bra på att komma på sätt att undvika imperiet?
Paks kan väl slåss förbenat bra har jag för mig? och är en ganka stark ledarperson?

chrull

Balderk

Swashbuckler
Okej det ä möjigt att någon redansagt det här, jag har inte haft tid att läsa hela tråden, men jag säger det ändå!

Låt dina spelare slå fram sina egna rollpersoner! De ska inte behöva finna sig i att spela med karaktärer de inte tycker om, om det sedan leder till superkaraktärer, so be it!

I vissa spel ska man inte slå fram sina egna rollpersoner, men DoD, eller fantasy överhuvudtaget, är inget sådant spel! Jag älskar att slå fram min egen karaktär, det gör att jag lättare kan identifiera mig med honom och utveckla hans personlighet själv! Då blir det roligare att spela, både för spelarna och för SL! Förgjorda karaktärer har helt enkelt inte samma feeling.

Jag har vid några tillfällen spelat RP:s som min Sl gjort, med bakgrund och allt, och det är inte lika roligt som en person jag gjort själv. Enda gången jag gillat spela en förgjord karaktär var i Enemy Within kampanjen till WFRP, där jag spelade Johan Rowlocks nånting (tydskt efternamn) och han var skitrolig att spela! Men han blev rolig först efter en lång stund då jag utvecklat en helt egen personlighet till honom, som inte var i närheten av den som stod på papperet!

/Jonas, vill göra sina RP:s själv :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
Mmm !

Ja, jovisst så känner jag igen det... Man var väll sånt åxå när man började spela. men du har det minskat till en viss frustration öber jobbiga tärningsslag :gremgrin:
Allvarligt talat, så håller jag med dig. Sånt ät pissetrist när det klagas & stånkas över kassa värden. Det gäller ju bara att spela smart, hellre fly den gånger när man blir överväldigad & komma tillbaka när man har blitt bättre.

Eksem

Champion

Jag kan dock inte på rak arm komma något rollspel som begagnar sig av grundegenskapen "Undfly Imperium"? Nej du, det är inte Han Solos fantastiska smidighet, hans fruktansvärda styrka, hans skarpslipade intellekt eller hans stabila psyke som räddar honom undan imperiet. Det är det faktum att han är en hjälte som räddar honom undan imperiet. Det är också samma faktum som gör att han faktiskt trillar dit till slut, och blir nedfryst.

Hjältar behöver inte ha höga färdighetsvärden. De är liksom hjältar ändå.

Basenanji

Postd20modernist
Härliga Hjälten Hyser alltid Hopp!

Men man kan väl ha svagheter även om man är smart snygg och stark?
Nej. Om en karaktär har 18 i SMI, FYS och KAR och 15 i resterande värden, kommer han uppfattas som en extremt charmig, akrobatisk och vig man med äckligt bra fysik. Jag riktigt ser hur han ställer sig bredvid mig och ler överlägset och säger: "Man blir så pigg av fibrer! Eller hur? Å, vad skönt det är att vara så perfekt! "
Tror du man lägger märke till att hans fötter kanske är en aning små?

Nej, Chrull, vore du med i min grupp skulle jag tvingas till att använda det grovkalibriga Monstret mot dig för att det ska bli spännande... Men det i sig är inget fel!

Däremot så är det synd att man inte får uppleva hur spännande det är att utvecklas, först jagas man av svartalfer. Sedan jagar man dem, och deras rese-kompisar. Sedan börjar man störa sig på deras demonolog. Sedan är det bara att ta sig an Shagul himself...

Nåja, det är ju bara ett spel...

/Bas

Sabelkatten

Swordsman

Jag kan dock inte på rak arm komma något rollspel som begagnar sig av grundegenskapen "Undfly Imperium"? Nej du, det är inte Han Solos fantastiska smidighet, hans fruktansvärda styrka, hans skarpslipade intellekt eller hans stabila psyke som räddar honom undan imperiet. Det är det faktum att han är en hjälte som räddar honom undan imperiet. Det är också samma faktum som gör att han faktiskt trillar dit till slut, och blir nedfryst.

Nja, Solo har nog bra höga värden - varje gång jag ser filmerna så får jag intrycket att han är en av de absolut kompetentaste karaktärerna.

Men jag tror inte han har "17-18 i alla grundegenskaper", Maffigt bra reflexer och bra i det mesta annat - men framförallt så har han skyhögt i alla färdigheter han har användning av!

/Henrik

Eksem

Champion

Färdigheter är en sak, grundegenskaper en annan. Men vilka fantastiskt kompetenta saker gör Han Solo egentligen? Okej att han spöar Stormtrupper på löpande band och flyger sin skrothög rätt begåvat, men han är inte särskilt stark, smidig, smart eller stabil.

DanielSchenström

Swashbuckler
En gång i tiden hade jag sådana problem men spelarna växte ur dem. Nu har jag spelare som istället utmanar mig genom att vilja spela rullstolsbundna, blinda och andra trevliga funktionshinder. De flesta av spelarna är dock mitt emellan. Fast i en hel del spel slår vi inte längre fram karaktärer utan gör dem med poäng, eller genom bakgrunder.

Man Mountainman

Storsvagåret
Om du som spelledare stör dig på det här så förstår jag ärligt talat inte vad *du* vill uppnå med ditt spelledande. Om du eftersträvar att skapa en bra och spännande historia: anpassa motståndet till rollpersonerna. Sålunda tillfredställer du både dina rollpersoners krav på fetbra rollpersoner, och dina egna krav på en dynamisk berättelse. Om rollpersonerna vill ha bra rollpersoner för att de *inte* skall behöva utstå motstånd, nå, kör en kampanj som går ut på att allting går rollpersonerna vägen hela tiden (de dräper alla fiender, hitta alla skatter och så vidare). Det är väl ändå roligast att spelleda när ens spelare har kul.

Själv tycker jag att det är minst lika roligt att spela en dålig rollperson som en bra (så länge den är balanserad mot övriga spelgruppen, så att ingen får för mycket plats). Spelupplevelsen är liksom oavhängig siffrorna på rollformuläret. Dessutom är det oftast roligare att *skapa* en bra rollperson, än en dålig.

Mitt tips är alltså: nästa gång ni spelar DoD, ge dina spelare 400-600 BP att leka med. Anpassa sedan dina äventyr därefter.

Storuggla

Champion
Okej, ifall vi antar att ingen spelar poliser eller grisodlingspel, så kan jag gå med på att det inte finns några hjältar, varken nu eller vad jag minns från mina historieböcker.

Storuggla, ger sig väl

Troberg

Sinister eater

eftersom Arn är perfekt
Så går det när Jan Guillou baserar en hjälte på sin egen bild av sig själv!