"Om du slår c:a 1000 gånger med 1t10 så kommer du att slå 10 ungefär 100 gånger."
Nix. Det är det sannolikhetsläran säger, ja, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag slår fler ettor än tior. Minst dubbelt så många - utan överdrift. Med det i bakhuvudet tycker jag att det är meningslöst att gå in på exakta uträkningar om sannolikhet - det räcker att tala i grova drag, eftersom det är det enda som gäller när man talar slump.
Men för att återgå till ämnet om eldstrid så säger jag såhär: I verkligheten kan man inte dela upp vad som händer i "person A gör X, person B gör Y, händelse 3 inträffar före 4, men efter 2, allting händer under G antal stridsrundor...", etc. Det är ju ett flytande skeende, och vad som händer är i ett nötskal att person A försöker skjuta person B, som lyckas hoppa undan i tid och undviker döden. Du hävdar att man skall göra det svårare för skytten, och jag hävdar att det är det ett undvika-slag går ut på, även i närstrid; är din fiende tillräckligt bra med sitt svärd så kommer han att träffa dig om du är för dålig på att undvika. Samma sak är det i eldstrid. Skillnaden är bara att det hela är betydligt mer extremt och mindre påtagligt i det senare.
Inget system kommer någonsin bli 100% realistiskt. Regler är ett sätt att bestämma vad som sker i spelvärlden, och det var ju det skeendet som skulle vara realistiskt. Att slå tärningar är ändå bara att slå tärningar, och man kan ju föredra att personen som står ett tärningskast från döden kan få slå det.
/Selethil