Nekromanti En människas tålighet?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Det blir inte mer Hollywood över det hela ifall skeendet är detsamma - det är allt jag säger. Du medger att det blir svårare att träffa när skytten dyker undan, och jag hävdar att det är precis det ett undvika-slag handlar om. Jag hävdar som sagt att det är en smaksak, du håller inte med mig, och jag tror inte vi kommer nån längre vart på den punkten.

/Selethil

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Undvika mot avståndsvapen

I mitt första inlägg skrev jag klart och tydligt att jag inte syftade på ett undvikande av en avfyrad kula, och det gör jag fortfarande inte. Jag vill minnas att jag skrev att jag tyckte att det bara skulle bli Matrix av alltihop då. Jag har hela tiden menat att undvikandet i fråga är nåt som äger rum innan skytten hinner sikta in sig ordentligt.

/Selethil

Troberg

Sinister eater
Västmark har ett system med en kasse skadenivåer. Skråmor bokförs inte alls. Lätta skador hindrar, men man kan fortsätta att slåss. Allvarliga skador slår ut en rollperson, men han överlever förmodligen. Sängliggande kommer han dock att vara. Dödliga skador dödar. Var och en räknas separat, så har du fyra Lätta skador och en Allvarlig skada så har du just fyra Lätta skador och en Allvarlig.
Påminner väldigt mycket om hur mitt skadesystem funkade, framför allt att skador behandlas separat.

Mindre skillnader finns, främst i att skråmor ger en mindre initiativförlust tills striden är över.

Jag har dock stuvat om det lite så att skadenivåerna funkar lite annorlunda, mest för att förenkla läkning, men grundtanken är mycket snarlik och för att passa in i ett ändrat färdighetsslagssystem.

Ezzy

Warrior
modifikation på skadan av försvararens undvika(rörlighets) slag? försvararen kan ju vara stel somm en skyltdocka trots allt(det kanske är en skyltdocka man hugger på?:C)

Krille

Super Moderator
"försvararen kan ju vara stel somm en skyltdocka trots allt"

Det brukar finnas regler för Nådastöt i de flesta rollspel som täcker sådana situationer. :gremwink:

I Västmark slår man först anfallsslag och försvarsslag. Om anfallslaget är 9 eller mer så går man över till steg 2: beräkna skadepotential. Skadepotentialen utgörs av anfallsslag minus försvarsslag plus vapnets skadevärde (ett fast värde, ingen slump), minus rustning. Om försvarsslaget är 9 eller mer så får man dra av vapnets skyddsvärde från skadepotentialen.

Skadepotentialen är sedan en svårighet för ett stryktålighetsslag (som bara utgörs av en egenskap och en tärning). Lyckas man perfekt, eller om skadepotentialen är mindre än 0, så får man en skråma. Lyckas man så får man en Lätt skada. Misslyckas man så får man en Allvarlig skada. Fumlar man, eller misslyckas med mer än 10, så får man en Dödlig skada.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Därför baserar jag mitt skadesystem på att skadan utgår hur bra anfallaren lyckades, modifieras av hur jävligt vapnet är och sedan minskas av motståndarens försvarsslag (en färdighet, bakar ihop det mesta, som hur snabb, uppmärksam och van vid rustningar man är), vilket påverkas av hur maffig rustning motståndaren har. Jag vet inte hur jag ska implementera pareringar, om man ska modifiera försvarsvärdet efter hur skicklig man är med vapnet/skölden eller om man ska göra det som en separat handling.

Vindhand

Myrmidon
Men det beror väl på a) vinkeln, b) kraften och c) vilken del av eggen man träffar med?

...och hur du håller vapnet, hur du har kroppen, hur du rör dig, hur motståndaren rör sig, o.s.v... Det finns otaliga variabler. Dessa kan man med fördel sammanfatta som en slumpfaktor i skadan.

Vilket innebär att det finns vettigare sätt att simulera det än att låta ett vapen göra slumpvis skada - ju bättre man är desto större chans att man träffar som man vill... Blir lite fånigt att låta den överbäste svärdsmästaren slå 1t6+1 och utdela 2 i skada mot en undernärd bonde...

Tja, det kan ju hända. Även en bra svärdsman kan träffa halvdant ibland.
Jag gillar system som tar hänsyn till träffens kvalitet när skadan avgörs. då slipper man detta problem och man kan fortfarande ha en slumpfaktor för att representera alla de detaljer som man inte orkar hantera.

Jag använder hellre en fast skada som modifieras efter vinkel och kraft, jag.

Gör ett praktiskt användbart system baserat på detta så lovar jag att överväga saken igen :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag använder hellre en fast skada som modifieras efter vinkel och kraft, jag.
Framför allt är det en fråga om vad man träffar.

Kraft spelar nästan ingen roll alls, förutom med en batong eller liknande. Så fort en egg eller spets är inblandad spelar den mindre roll. Prova att köpa den största bakpotatis du kan hitta. Den är nog ungefär lika hård som en hjälte. Hacka till den med en yxa eller en rejäl kniv. Hur mycket behöver du ta i för att orsaka vad som skulle vara en hjälplös hjälte? Ungefär lika hårt som när man vispar till en badmintonboll...

Se slumpfaktorn som ett sätt att representera en verklighet som är för komplex att simulera exakt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att jag nämnde "vart man träffar" någonstans där i gröten också.

Jag använder ett system där det finns tre olika typer av skador - stick, hugg och kross - och självklart spelar Kraft olika stor roll.

Att det spelar roll vart och vad man träffar är självklart, men med ett vettigt siktsystem så kan man se VART och från vilken vinkel man träffat.

Observera Western. Bortsett från vissa sannolikhetsmatematiska missar så verkar systemet med en "sikttavla" rätt hyfsad.

"OK, ditt hugg kommer från ungefär 45 grader uppifrån. Det modifieras 10 grader ner pga att målet rörde sig. Nu ska vi se... Ah! Han fick en Allvarlig skada i vänster arm. Han blöder och ser inte glad ut."

krank

Försvararens kroppshållning och dennes rörelse ska självklart påverka, men de där två kan ganska simpelt förenklas av SL till att a) ju snabbare motstånadren rör sig, ju större chans är det att du missar stället du siktade på. och b) beroende på hur SL anser att motståndaren står, så gör Vinkeln att man ganska lätt får "vart" man träffar...

Sedan ska man inte haka upp sig på just siktsystemet, men man bör inse att om man förenklar för mycket så uppmanar man folk till att hitta kryphål och utnyttja dem...

Personligen använder jag helst 3-gradiga system, där det är möjligt att 1) ha en realistisk man-mot-man-strid med alla lämpliga modifikationer och detaljer, 2) ha en aningen mindre detaljerad liten-grupp-möter-liten-grupp-strid där man lättar på en del regler för att underlätta stridsflödet, samt 3) ha en stor armé-möter-armé-strid där man med ett minimum av regler bedömmer hur striden fortlöper...

krank

Re: Undvika mot avståndsvapen

Håller fullständigt med.

Om man ska skapa ett stridssystem som bygger på verkligheten bör man också se till att regler följer denna hyfsat. Det hela beror på hur enkelt men vill göra det hela, och hur stor vikt man fäster vid "realism" kontra "lätta regler".

krank

Sannolikhetsmatematiskt sett så blir det faktiskt en jädra skillnad.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Sannolikhetsmatematiskt skall jag i genomsnitt slå en tia var tionde gång jag slår en T10 också. Kort sagt: det gör jag inte. Dessutom har vi inte nämnt några konkreta värden; allt kan modifieras, och då ändras sannolikheten också.

/Selethil

krank

Men däremot påverkas alltid statistiken åt olika håll beroende på vart man lägger tärningsslag. Det är som att säga att 2t4 är samma sak som 1t8, eller att 1t8+2 är samma sak som 1t10...

Om du slår c:a 1000 gånger med 1t10 så kommer du att slå 10 ungefär 100 gånger.

Sannolikheten säger inte att "var tionde gång så slår man 10", den säger att "det finns en chans på 10 att du slår 10".

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Om du slår c:a 1000 gånger med 1t10 så kommer du att slå 10 ungefär 100 gånger."

Nix. Det är det sannolikhetsläran säger, ja, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag slår fler ettor än tior. Minst dubbelt så många - utan överdrift. Med det i bakhuvudet tycker jag att det är meningslöst att gå in på exakta uträkningar om sannolikhet - det räcker att tala i grova drag, eftersom det är det enda som gäller när man talar slump.

Men för att återgå till ämnet om eldstrid så säger jag såhär: I verkligheten kan man inte dela upp vad som händer i "person A gör X, person B gör Y, händelse 3 inträffar före 4, men efter 2, allting händer under G antal stridsrundor...", etc. Det är ju ett flytande skeende, och vad som händer är i ett nötskal att person A försöker skjuta person B, som lyckas hoppa undan i tid och undviker döden. Du hävdar att man skall göra det svårare för skytten, och jag hävdar att det är det ett undvika-slag går ut på, även i närstrid; är din fiende tillräckligt bra med sitt svärd så kommer han att träffa dig om du är för dålig på att undvika. Samma sak är det i eldstrid. Skillnaden är bara att det hela är betydligt mer extremt och mindre påtagligt i det senare.

Inget system kommer någonsin bli 100% realistiskt. Regler är ett sätt att bestämma vad som sker i spelvärlden, och det var ju det skeendet som skulle vara realistiskt. Att slå tärningar är ändå bara att slå tärningar, och man kan ju föredra att personen som står ett tärningskast från döden kan få slå det.

/Selethil

Pale Imp

Swordsman
hur mycket inverkar kroppsbyggnaden egentligen på skadan som ett vapen kan åstadkomma?

Jag tror att det som påverkas av kroppsbyggnaden är till största del hur stor kraft man kan lägga i attacken.
Det som är viktigare är nog att man vet var man ska träffa, har erfarenhet av hur en fiende reagerar i olika lägen samt var och hur träffen går till.

Vindhand

Myrmidon
Observera Western. Bortsett från vissa sannolikhetsmatematiska missar så verkar systemet med en "sikttavla" rätt hyfsad.

...kanske för projektilvapen där projektilen rör sig fasligt snabbt. I förhållande till den är människan ett stillastående mål som inte har någon egentlig inverkan.

"OK, ditt hugg kommer från ungefär 45 grader uppifrån. Det modifieras 10 grader ner pga att målet rörde sig. Nu ska vi se... Ah! Han fick en Allvarlig skada i vänster arm. Han blöder och ser inte glad ut."

Om man förutsätter att folk turas om att hugga på varandra tills någon blir alltför skadad så funkar det. Så är det dock inte :gremsmile:

Mask_UBBT

Hero
"Nej folk kan vara ”döda” en bra stund innan de slutar att agera. Rent tekniskt så skulle någon kunna sticka en dolk i hjärtat på motståndaren och det skulle fort farande ta 5 sekunder innan hjärnan får brist på syre och liknade."

Har faktiskt själv blivit knivhuggen i magen, och det är ju faktiskt inte bara att man blir skadad av det. Det gör ju jävligt ont, då det ibland kan ta en liten stund(några sekunder) innan man hamnar i chocktillstånd och får möjligheten att förbise smärtan. Mitt första infall var att komma så långt bort från det som gjorde illa mej som möjligt, och jag kan bara anta att det gäller även när man blir huggen i hjärtat, men det är möjligt att chocker slår in tidigare då än när man får tarmarna skadade(?).

Vad gäller knivfighterna kan du dock inte ha mer rätt, det gäller alla sormer av(åtminstond moderna) närstridsvapen. Om man inte har koll på sin motståndares rörelser och potentiella vapen(knogjärn, stålhättor, knän, arbågar, skalle) så har man förlorat, även om man är bäst i världen på att använda en butterfly eller vadetnuär man ska skydda sej ifrån.

/Mask - är glad att han inte skiter i en påse på magen, och tackar en värförtjänt ölmage som tog större delen av smällen.