obak
Hero
"Vad är en riktig karl?" Frågan möttes av en vägg av tystnad och tio fågelholkar, vad fan menade gubben? En riktig karl? Som farssan kanske? Småfet, tjurskallig och med ett överintresse för fotboll? Eller som Rambo? Stora muskler, vapen, döda folk och träna karate hos munkar i kina? Eller morfar och hans bröder, dom hade vapen dom med, Johan hade till och med dödat folk, fast det var i vinterkriget, efteråt blev han alkoholist och kastade in en klabbe dynamit i kaminen så hela kåken flög i luften. Frågan var svår för en grupp fjortonåringar som just börjat upptäcka bröst och stringtrosor på tjejjer och att man kunde göra mer med snoppen än att stå upp och kissa samtidigt.
Hur ser den mannliga könsrollen ut? Vilka egenskaper passar in i den mannliga könsrollen? Vilka egenskaper faller utanför den mannliga könsrollen?
När jag tänker mig hur en riktig karl bör vara så hör jag alltid Rudyard Kiplings poem 'If' i bakhuvudet. Vad anser ni?
Hur ser den mannliga könsrollen ut? Vilka egenskaper passar in i den mannliga könsrollen? Vilka egenskaper faller utanför den mannliga könsrollen?
När jag tänker mig hur en riktig karl bör vara så hör jag alltid Rudyard Kiplings poem 'If' i bakhuvudet. Vad anser ni?