Nekromanti En vädjan

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,345
Location
Malmö
Det här kan jag leva med.

Politik/ekonomi/etc i rollspelsvärldar tycker jag borde vara okej, dock, som jag ser det, även om det finns möjlighet att man går över gränsen där (vilket man ska undvika, givetvis). :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,463
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med om att politik och genus inom rollspelsvärldar inte borde vara något problem. Tycker att det är tråkigt att politik även utanför rollspelvärldarna har blivit ett problem, men jag håller med vitulv i sak under rådande omständigheter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
w176 said:
Alla plus i världen.

Men det måste fortfarande finnas ett visst utrymme för diskussioner med innehåll som kan ses som politiskt.

För att fortsätta med paralellen till fotbollen:

Inga politiska uttryck är tillåtna på läktaren, men när en kommentator använde nedsättande uttryck om svarta spelare fanns det ändå utrymme för diskussion inom fotbollen för saker inom fotbollen. Lika så finns det utrymme för att diskutera saker inom fotbollen när klubbarna prioriterar väldigt annorlunda mellan knattelag med flickor och knattelag med pojkar. Det finns också utrymme inom fotbollshobbyn att prata om saker inom fotbollen med homofobi.

Det måste vara okej att prata om saker inom rollspelshobbyn på rollspel.nu's rollspelsforum.

RPG.net förbjöd helt att diskutera kvinnor ÖVERHUVUDTAGET på forumet en tid. Vilket i sig själv blev ett problem för det gjorde att kvinnor hade jätteproblem att prata om sitt spelade.

---------------

Däremot med tanke på den nyliga turbulensen kanske man ska ta en tillfällig time-out på rollspel.nu på alla känsliga ämnen ett par veckor.

(Edit: Ändrade "problem" till "saker" för diskussionen inte ska handla om vad som är problem eller ej och vem som har rätt add definera vad som är problem eller ej. Utan att man ska kunna prata om rollspelshobbyn här.)
Skillnaden var att Bosse Hanssons uttalanden inte diskuterades på läktaren. I tidningar, debattartiklar och alla möjliga andra sammanhang - absolut - men läktaren var fortfarande fredad. Var det för att inte reta de eventuella rasister som befann sig där? Nej, men för att ett beslut var fattat; ingen politik.

Och det är jag jätteglad för.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför måste vi det?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vitulv said:
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför måste vi det?
För att det är som att inte kunna diskutera den morderna fotbollen och vilka effekter den får på vår sport.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag är faktiskt emot det, inte helhjärtat men endå, det som w176 säger är definitivt korrekt, det ska finnas utrymme att prata politik relativt rollspel, men jag tycker även det ska finnas möjlighet att diskutera kultur som inehåller politik och att hålla en relativt distansierad politisk diskussion om något utan att nödvändigtvis explicit säga att man gör research för en spelvärld eller så.

Jag menar alltså inte att man ska ha kvar den typen av diskussioner som ofta pågår, men jag vill gärna ha hypotetiska diskusioner om politik på offtopic forumet som jag eventuellt vill ha som grund till spelvärldsmakande etc, jag har bara kännt mig ovillig att göra något sådant på grund av de nuvarande politiska diskusionerna.

/Zorbeltuss som hade tänkt ta upp en tråd på ot-forumet om hur ideologier kunnat utvecklas i en alternativhistorisk värld
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,901
Vitulv said:
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför måste vi det?
Vi måste , håller jag definitivt med om, eftersom det handlar om spel. Jag tycker också att vi måste få diskutera om hur minoriteter porträtteras i rollspel. Detta är spelfrågor, och jag tror att rollspel.nu hade tagit skada om de inte kunnat debatteras fritt.

Fast kanske inte på ett par veckor... :/
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
w176 said:
Alla plus i världen.

Men det måste fortfarande finnas ett visst utrymme för diskussioner med innehåll som kan ses som politiskt.

För att fortsätta med paralellen till fotbollen:

Inga politiska uttryck är tillåtna på läktaren, men när en kommentator använde nedsättande uttryck om svarta spelare fanns det ändå utrymme för diskussion inom fotbollen för saker inom fotbollen. Lika så finns det utrymme för att diskutera saker inom fotbollen när klubbarna prioriterar väldigt annorlunda mellan knattelag med flickor och knattelag med pojkar. Det finns också utrymme inom fotbollshobbyn att prata om saker inom fotbollen med homofobi.

Det måste vara okej att prata om saker inom rollspelshobbyn på rollspel.nu's rollspelsforum.

RPG.net förbjöd helt att diskutera kvinnor ÖVERHUVUDTAGET på forumet en tid. Vilket i sig själv blev ett problem för det gjorde att kvinnor hade jätteproblem att prata om sitt spelade.

---------------

Däremot med tanke på den nyliga turbulensen kanske man ska ta en tillfällig time-out på rollspel.nu på alla känsliga ämnen ett par veckor.

(Edit: Ändrade "problem" till "saker" för diskussionen inte ska handla om vad som är problem eller ej och vem som har rätt add definera vad som är problem eller ej. Utan att man ska kunna prata om rollspelshobbyn här.)
Nu tolkade jag säkert Vitulv fel, men jag antar att det är helt okej så länge det är i en diskussion ang just politik, genus eller grönsaker, där personerna som deltar är med på att just det ska diskuteras. Så länge man kan hantera det, ofc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,901
!Paxen said:
Nu tolkade jag säkert Vitulv fel, men jag antar att det är helt okej så länge det är i en diskussion ang just politik, genus eller grönsaker, där personerna som deltar är med på att just det ska diskuteras. Så länge man kan hantera det, ofc.
Detta!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har inga som helst problem att hålla med Vitulv, han har rätt i att de kan skapa lugn och stabilitet på forumet, men vi kanske inte är överens om vad som är politik.

För mig är det inte mindre politik att dra rasistiska skämt än att säga till personen att hålla käften. För mig är det inte mindre politik att porträttrera kvinnor som hora och madonna i ett rollspel än att kritisera det. För mig är det inte mindre politik att helt utgå från en eurocenterism i sin världsbeskrivning än vad det är att kritisera det.

För mig är detta problemet: Bara för att åsikter är bekväma eller sammanfaller med den rådande situationen i samhället innebär de på inget sätt att de är korrekta. Över allt så använder vi ett språk och ett utgångsläge i vårt skapande som är en spegelbild av samhället, är samhället orättvist kommer även våra skapelser vara det utan en sådan diskussion. Jag upplever att när bekväma åsikter uttrycks blir reaktionen mycket mindre än när det är tvärtom, då är det hysteri. Jag upplever att det finns ett par användare som går i försvar för användarna som uttryck bekväma åsikter och kritiserar de andra för att vara hysteriska, samtidigt som de själva väljer att undivka att ta ställning.

Jag är för att vi undviker rent politiska diskussioner(det kan låta konstigt) men jag vill poängtera att jag inte har startat en enda, jag bara fortsatt dom. Ifall inte Thermight hade droppat sitt inlägg hade jag inte skrivit om det, om inte X hade droppat att den röstade på SD eller hatar muslimer, hade jag inte svarat på det.

Jag kan använda din fotbollsliknelse:
När jag står på norrastå och ett mongo hailar brevid mig kommer jag slå den personen på käften. Den vill döda min mamma och flera av mina vänner samt min systerdotter. Hade den inte hailat hade den inte fått en smäll.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Vitulv said:
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför måste vi det?
Sådär i allmänhet, inte specifikt till dig Vitulv, egentligen:

Jag har startat ett par trådar om t.ex. hur jag tänker hantera genus i mitt kommande rollspel. Den sortens funderingar tänker jag inte sluta med, för det ser jag inte som diskussion om politik. Det är diskussion om mitt spel.

Med andra ord: Jag kan t.ex. tänka mig att diskutera hur jag ska böja "hen" i More than Human, men jag tänker inte diskutera huruvida "hen" behövs i allmänhet. Jag diskuterar gärna hur könsfördelningen bland SLP:er i mitt rollspel ser ut, men jag tänker inte ta diskussion (på ganska länge iaf) vad gäller huruvida "man" i allmänhet bör könskvotera, varken i samhället eller i rollspel i allmänhet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
För min del är det enbart positivt om vi slipper alla anti-genus-uttalanden och anti-feminism-åsikter i framtiden på WRNU så att vi slipper diskutera dem.

Så +1 från mig till Vitulv.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vitulv said:
Eller vad säger ni?
Suck. Att det ska behövas en sådan praxis, alltså.

Jag har haft mycket, tja, kanske inte glädje så nytta av de mer politiska trådarna i Off Topic. Ibland har jag deltagit, ibland inte. För mig har just »settingen«, att det är just på rollspel.nu som det debatterats, varit väldigt viktigt. Jag trivs här, tillsammans med andra människor jag respekterar. Det kan ibland leda till ett bättre klimat, tror och hoppas jag.

Men, med det sagt har den senaste tidens struligheter närmast helt gått mig förbi. Jag har, tydligen med rätta, hållit mig långt ifrån infekterade trådar.

Att inte diskutera politk här känns som en förlust, faktiskt. Men jag tänker inte starta några sådana diskutioner om nu forumet inte önskar det ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Jag är emot det här...
...om det innebär att vi forumiter måste utdela fysiska bestraffningar till alla som bryter mot det.

Annars är jag helt för =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,691
Location
Umeå, Västerbotten
Vitulv said:
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför måste vi det?
Vi måste inte det. Vi skulle kunna förbjuda att prata om politik i rollspel, om etnicitet och raser i rollspel, om kultur i rollspel, om kön i rollspel, om religion i rollspel, om ideologier i rollspel, om historia i rollspel, om speldesign i rollspel, om klass i rollspel, om status i rollspel, om spelvärldar i rollspel, om funktionshinder i rollspel, om mat i rollspel, om djur i rollspel om...

Men då skulle vi inte kunna diskutera speciellt mycket rollspel. Typ, vi skulle kunna diskutera om t6 eller t100 var att föredra.

Det finns ett värde i att både få säga: "Blöh. Jag tycker World of Darkness system för in initiativ suger. Såhär tycker jag man designar bättre regler för det." och "Blöh. Jag tycker World of Darkness system för funktionshinder suger. Såhär tycker jag man designar bättre regler för det."

Trots att det senare ämnet berör politik.

---

Sen finns det en annan sida av det.

Folk bör få prata om sina spelupplevelser, utifrån sina förutsättningar. Även om dessa förutsättningar berör något politiskt. Låt oss föreställa oss en diskussion om konventet ExmpelCon.

Apan-ninja: "Awesome! Jag träffade en massa coola fomuniter på ExempelCon! Bla bla bla bla! Spela spel! Bla bla bla! Maten sög dock! Vad tyckte ni andra om konventet?"

BroskPiraten: "Bla bla bla. Spela spel! Trevliga forminiter! Jag hade rätt kul på Exempelcon, men det var djävla svårt att ta sig runt med rullstol på konventet. Synd det. Maten var helt okej tyckte jag "
Vad gör BroskPiaten? Tar BroskPiraten upp ett politiskt laddat ämne för att deklarera politik på forumet eller pratar BroskPiraten helt enkelt om sin upplevelse av Exempelcon? Vilken i och för sig var annorlunda än Apan-Ninjans upplevelse av ExempelCon, för att Broskpiraten upplevelse färgades av att denne satt i rullstol?

Skulle det vara föbjudet för BroskPiraten att nämna den delen av sin upplevelse, bara för att funktionshinderanpassning är en politisk fråga?

Det kan vara en svår gränsdragning. Det personliga är politisk och så vidare.

Men skräckexemplet tycker jag är RPG.nets förbund att prata om spel och kvinnor överhuvudtaget. För råkade man vara kvinna, spela kvinna, ha kvinnor i gruppen, eller ha kvinnor i spelvärlden blev det väldigt svårt att prata rollspel. För färgades något av diskussionen av förekomsten av kvinnor så var det eventuellt ett regelbrott.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Vitulv said:
Rollspel.nu är en viktig social lokal för mig. Jag har träffat några av mina närmaste vänner här, och många andra som jag verkligen uppskattar att diskutera med. Det här är en plats för oss som samlas av en viss anledning - rollspel. Ni har mycket gemensamt med mig, och det tycker jag är fantastiskt. Vi har mycket som skiljer oss åt, också, men det tycker jag är av mindre betydelse. Jag är här för att snacka rollspel med er, oavsett vad ni röstar på. Om ni är sverigedemokrater eller vrålkommunister skiter jag i, så länge ni delar min passion för magiska världar så är ni mina likar och vänner.

En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.

Jag vill helst inte att redaktionen ska instifta regler mot att uttrycka sig, så låt oss användare istället se till att det här forumet blir en bättre plats. Kan vi inte bara skita i politiken nu? Det finns en plats för politik, men den är inte här. Rollspel.nu är en så väldigt mycket bättre plats om vi fokuserar på det som håller oss samman, istället för på det som skiljer oss åt.

Eller vad säger ni?
Själv känner jag att det är just det där att vi har rollspel gemensamt som borde göra att politiska diskussioner inte blir så personliga - man vet ju att den där personen som sitter och påstår att alla söta kattungar borde torteras för att månen är gjord av ost även gillar det man själv gillar, så att helt bäng kan hen ju inte vara. Man får en grundläggande respekt för folk gratis, vilket underlättar i själva diskussionen.

Folk verkar tyvärr, trots det, ha väldigt svårt att skilja på sak och person. Och för att genuint försöka sätta sig in i vad meningsmotståndaren faktiskt menar/tror. Och när det är så så blir det att folk skriker på varandra, mer och mer upprörda över att meningsmotståndaren inte lyssnar på/vägrar ta till sig vad man faktiskt säger.

Jag har full förståelse för att så många tycker det här låter som en bra idé. Som det är nu så fungerar inte diskussioner om politik - diskussionerna i sig leder ingen vart samtidigt som det blir tryckt stämning på hela forumet. Så att det behövs radikala förändringar kring hur forumet hur forumet hanterar politiska diskussioner håller jag med om. Jag vet dock inte om totalförbud är den lösning jag vill se annat än på kort sikt.

Jag gillar nämligen politiska diskussioner. Jag tycker de är intressanta och lärorika. Jag vill även kunna ha dem här då jag tycker om folket här och därför är nyfiken på vad de anser om saker och ting. Folk här tenderar dessutom att veta en hel del, så om man lyssnar kan man lära sig. Därmed blir att helt sluta med politiska diskussioner lite som att amputera ett ben - något man bör göra enbart som sista utväg. Och med tanke på att jag varit på andra forum där politiska diskussioner inte varit något egentligt problem så förstår jag inte varför de nödvändigtvis måste vara det här.

Så jag skulle hellre se att vi gick till botten med varför politiska diskusioner här går snett gång på gång på gång innan vi bestämmer oss för en långsiktig politik för politiska diskussioner (till skillnad från alla andra, verkar det som).

Übereil
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Übereil said:
Så jag skulle hellre se att vi gick till botten med varför politiska diskusioner här går snett gång på gång på gång innan vi bestämmer oss för en långsiktig politik för politiska diskussioner (till skillnad från alla andra, verkar det som).

Übereil
Fullständigt medhåll

/Zorbeltuss
 
Top