Vitulv said:
Ymir said:
Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Varför
måste vi det?
Vi måste inte det. Vi skulle kunna förbjuda att prata om politik i rollspel, om etnicitet och raser i rollspel, om kultur i rollspel, om kön i rollspel, om religion i rollspel, om ideologier i rollspel, om historia i rollspel, om speldesign i rollspel, om klass i rollspel, om status i rollspel, om spelvärldar i rollspel, om funktionshinder i rollspel, om mat i rollspel, om djur i rollspel om...
Men då skulle vi inte kunna diskutera speciellt mycket rollspel. Typ, vi skulle kunna diskutera om t6 eller t100 var att föredra.
Det finns ett värde i att både få säga:
"Blöh. Jag tycker World of Darkness system för in initiativ suger. Såhär tycker jag man designar bättre regler för det." och
"Blöh. Jag tycker World of Darkness system för funktionshinder suger. Såhär tycker jag man designar bättre regler för det."
Trots att det senare ämnet berör politik.
---
Sen finns det en annan sida av det.
Folk bör få prata om sina spelupplevelser, utifrån sina förutsättningar. Även om dessa förutsättningar berör något politiskt. Låt oss föreställa oss en diskussion om konventet ExmpelCon.
Apan-ninja: "Awesome! Jag träffade en massa coola fomuniter på ExempelCon! Bla bla bla bla! Spela spel! Bla bla bla! Maten sög dock! Vad tyckte ni andra om konventet?"
BroskPiraten: "Bla bla bla. Spela spel! Trevliga forminiter! Jag hade rätt kul på Exempelcon, men det var djävla svårt att ta sig runt med rullstol på konventet. Synd det. Maten var helt okej tyckte jag "
Vad gör BroskPiaten? Tar BroskPiraten upp ett politiskt laddat ämne för att deklarera politik på forumet eller pratar BroskPiraten helt enkelt om sin upplevelse av Exempelcon? Vilken i och för sig var annorlunda än Apan-Ninjans upplevelse av ExempelCon, för att Broskpiraten upplevelse färgades av att denne satt i rullstol?
Skulle det vara föbjudet för BroskPiraten att nämna den delen av sin upplevelse, bara för att funktionshinderanpassning är en politisk fråga?
Det kan vara en svår gränsdragning. Det personliga är politisk och så vidare.
Men skräckexemplet tycker jag är RPG.nets förbund att prata om spel och kvinnor överhuvudtaget. För råkade man vara kvinna, spela kvinna, ha kvinnor i gruppen, eller ha kvinnor i spelvärlden blev det väldigt svårt att prata rollspel. För färgades något av diskussionen av förekomsten av kvinnor så var det eventuellt ett regelbrott.