Nekromanti En vädjan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,516
Location
Stockholm
Ymir said:
Du har en god poäng, helt klart, men jag känner verkligen att det så fort man diskuterar genus här på forumet är någon som blir orimligt provocerad.
Jag vill flika in att i de inflammerade ämnen som finns här, så är oftast båda sidor i diskussionen lika goda kålsupare.

Det är inte så att det finns en sida av debatten där alla håller god ton och enbart gör relevanta inlägg, och en annan som består av orimligt provocerade människor.

Vad som finns är användare som kliver över gränsen för god ton, och de finns oftast på båda sidor av debatten. Och utan just de där kliven över gränsen skulle forumet må mycket bättre.

MVH

/Magnus
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Lu-kaazh said:
Vitulv said:
Det skall också nämnas i sammanhanget att inte alla politiska trådar startar i syftet att skapa bråk. Homoskén, t.ex, är jag övertygad om att den startades av välvilja och för att Laowai ville uppmärksamma något han uppfattade som positivt och glädjande. Diskussionen har också hållt sig hyfsat lugn och positiv.
Men jag vill påpeka att den här diskussionen fick några inlägg som jag som religiös fann rätt så kränkande.
så jag valde hyfsat tidigt att hålla mig borta därifrån.

//Lukas
Ah, det var inte min mening att förringa någons negativa upplevelse av tråden. Jag tog bara ett exempel på en politisk diskussion som jag uppfattade var rätt lugn och städad.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lu-kaazh said:
Vitulv said:
Det skall också nämnas i sammanhanget att inte alla politiska trådar startar i syftet att skapa bråk. Homoskén, t.ex, är jag övertygad om att den startades av välvilja och för att Laowai ville uppmärksamma något han uppfattade som positivt och glädjande. Diskussionen har också hållt sig hyfsat lugn och positiv.
Men jag vill påpeka att den här diskussionen fick några inlägg som jag som religiös fann rätt så kränkande.
så jag valde hyfsat tidigt att hålla mig borta därifrån.

//Lukas
Jag höll mig borta för att jag vet att jag kan vara en röv kring såna ämnen. :/

Religion är nog ett sånt där ämne som man lätt glömmer bort att folk kan känna starkt för. Jag känner väldigt få som är troende och det är lätt att glömma att inte alla är ateister.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det där hände mig då jag hängde mycket på AB-bloggen. Där fanns några jag ofta clinchade men till vilken nytta? Det tog tid, energi och inget gott kom ut ur det. Detsamma kan hända här, jag har stört mig på vissa uttalanden men nu för tiden väljer jag att gå vidare. Precis nu raderade jag ett svar i en rollspelsfråga för att jag inte orkade med att höra "Nu menade jag inte så så ditt inlägg är inte värdefullt för diskussionen" (vilket inte ens är i närheten av elaka påhopp etc).

Det är lätt att få hugg och det är inte värt energin. En sak du kan börja med är att låta alla ämnen som inte är kopplade till rent rollspel bero. Som sagt, jag vet vad du menar. Mitt råd är att backa bort och ur. Det är inte värt det.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vitulv said:
Necross said:
Vitulv said:
En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.
Det där är en särdeles dum och feg regel, som upprätthålls av människor som inte kan bete sig som folk när de diskuterar. Politik finns överallt där det finns människor, och jag har inget problem alls med att det finns även på ett nätforum som riktar sig till rollspelare.
Också en jätteonödig formulering. Bara för att folk inte vill diskutera politik när de umgås så betyder de inte att de inte kan bete sig som folk. Återigen, de här små knivhuggen måste bort från forumet. Nu.
Vad är onödigt? Det är ju upp till dig att inte diskutera politik om du inte vill, eller? Förstår inte problemet, och tycker ett nätforum ska ha så lite regler som möjligt. De som inte följer reglerna får väl bestraffas som sig bör.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag är för!

(nu har jag bara läst startinlägget, så ifall diskussionen har rört sig någon annan stans vill jag förtydliga att jag är för ett kraftigt minskande av politik-diskussioner, särskilt "är min ideologi bättre än din" och liknande diskussioner som inte kan avgöras med en t20)
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Necross said:
Vitulv said:
En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.
Det där är en särdeles dum och feg regel, som upprätthålls av människor som inte kan bete sig som folk när de diskuterar. Politik finns överallt där det finns människor, och jag har inget problem alls med att det finns även på ett nätforum som riktar sig till rollspelare.

Det här forumet har mängder av regler för att slå ned på personangrepp, dåligt språk, trådkapningar etc, de borde räcka utmärkt för att hålla ordning.

Så tycker jag.
Alltså, jag tycker att det är lite precis den här typen av inläg som gör att många infekterade trådar. Imo har Vitulv inte sagt något direkt upprörande, utan bara sagt att politiska trådar ofta blir flejmiga, kan vi inte låta bli?

Som svar antyder/säger du att Vitulv och folk som har samma åsikt som Vit är dumma och/eller fega.

Jag försöker inte hobbymoderera, jag vill bara ställa mig mot att du uttrycker dig på det sättet. Imo är det fett onödigt, och jag känner att du kunde ha sagt samma sak på hundra olika sätt, utan att kalla Vitulv, mig, och alla som har sagt att de håller med för fega idioter.

Jag kan absolut se din sida av saken, men jag tror inte att någon menar att diskussioner som är av politisk natur ska vara totalförbjudna, men att vi kanske ska dra ner på diskussioner som är av politisk natur som inte är rollspelsrelaterade.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Necross said:
Vitulv said:
Necross said:
Vitulv said:
En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.
Det där är en särdeles dum och feg regel, som upprätthålls av människor som inte kan bete sig som folk när de diskuterar. Politik finns överallt där det finns människor, och jag har inget problem alls med att det finns även på ett nätforum som riktar sig till rollspelare.
Också en jätteonödig formulering. Bara för att folk inte vill diskutera politik när de umgås så betyder de inte att de inte kan bete sig som folk. Återigen, de här små knivhuggen måste bort från forumet. Nu.
Vad är onödigt? Det är ju upp till dig att inte diskutera politik om du inte vill, eller? Förstår inte problemet, och tycker ett nätforum ska ha så lite regler som möjligt. De som inte följer reglerna får väl bestraffas som sig bör.
Det onödiga är att du implicit antyder att de som inte vill diskutera politik i sociala sammanhang är dumma och fega och inte klarar av att bete sig. Det är alltså din formulering som i mina ögon är onödig, inte det faktum att du tycker att man kan diskutera politik i alla sociala sammanhang.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Efter lite eftertanke och minimalt med efterforskningar, verkar det enligt mig som att de politiska trådarna är av typen a) baserade på en trådstart där en länk ges och sinnes uttryck men inte mycket mer b) baserade på en deltråd som är så grovt offtopic att det inte borde vara där överhuvudtaget eller c) faktiskt en politisk tråd i ursprung.

Att en trådstart ens får vara så som a) är för mig oförståeligt, det ger varken utrymme eller möjlighet till konstruktiv diskussion, det borde vara en förutsättning för att få göra en trådstart överhuvudtaget.
Att offtopic tillåts i den mån som det görs i fall b) är också i min mening oförståeligt, det förgiftar stämningen och förhindrar folk från att föra en disskusion om det som de faktiskt startat en tråd om, detta är inte riktat mot forumet offtopic utan mot trådkapning.
Trådar av typen c) är ofta ganska hetsiga, man postar nog ofta snabbare än vad man tänker igenom, jag vet inte om det är möjligt att ha ett politikforum där man måste reviewa sina egna inlägg efter en halvtimmas paus från det man skrivit det, om inte annat ger det en möjligheten att skingra tankarna innan man läser igenom det man skrivit, jag misstänker att mycket dåliga formuleringar och plumpa antaganden skulle försvinna på det sättet.

Jag vill gärna diskutera politik med er andra, problemet är att klimatet är dåligt för det inte att ämnet i sig är dåligt.

/Zorbeltuss
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Eftersom jag känner mig träffad av exempel a:

Varför tycker du inte att min trpd om homoskén har existensberättigande? Hur kommer det sig att du tycker att jag inte ska få dela med mig av något jag finner vara en positiv utveckling i ett annars jävligt islamofobiskt politiskt klimat?

Måste en tråd nödvändigtvis bara få existera om den får läsaren att vilja diskuteta svåra ämnen med pannan i djupa veck?

Eller?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Vitulv said:
Det onödiga är att du implicit antyder att de som inte vill diskutera politik i sociala sammanhang är dumma och fega och inte klarar av att bete sig. Det är alltså din formulering som i mina ögon är onödig, inte det faktum att du tycker att man kan diskutera politik i alla sociala sammanhang.
OT:
Hela den här tråden får mig att minnas en kväll för nästan exakt år sedan, då jag och Vitulv satt på en krog på södermalm och försökte på så trevliga sätt som möjligt få en tredje person att förstå att vi inte alls ville diskutera politik med honom.
Till slut snäste jag av honom och gick hem. Kvällen som till en början var en trevlig, om än sorglig kväll blev en kväll jag gick hem förbannad och upprörd.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
chrull said:
Vitulv said:
Det onödiga är att du implicit antyder att de som inte vill diskutera politik i sociala sammanhang är dumma och fega och inte klarar av att bete sig. Det är alltså din formulering som i mina ögon är onödig, inte det faktum att du tycker att man kan diskutera politik i alla sociala sammanhang.
OT:
Hela den här tråden får mig att minnas en kväll för nästan exakt år sedan, då jag och Vitulv satt på en krog på södermalm och försökte på så trevliga sätt som möjligt få en tredje person att förstå att vi inte alls ville diskutera politik med honom.
Till slut snäste jag av honom och gick hem. Kvällen som till en början var en trevlig, om än sorglig kväll blev en kväll jag gick hem förbannad och upprörd.
Ja, det var ett bra exempel på hur illa det kan gå om man tar upp politik i ett sammanhang/tillfälle det inte är önskvärt eller lämpligt. Med det inte sagt att alla tycker det är olämpligt med politiska diskussioner på rollspel.nu. Det är bara min åsikt.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Laowai said:
Varför tycker du inte att min trpd om homoskén har existensberättigande? Hur kommer det sig att du tycker att jag inte ska få dela med mig av något jag finner vara en positiv utveckling i ett annars jävligt islamofobiskt politiskt klimat?
Jag tycker inte att den inte har något existensberättigande, men den uppmanar inte diskussion och hör kanske inte hemma på forumsdelen utan vrållådan.

Laowai said:
Måste en tråd nödvändigtvis bara få existera om den får läsaren att vilja diskuteta svåra ämnen med pannan i djupa veck?
Nej, man ska kunna få diskutera glada saker också, men offtopic delen av forum ligger under Almmänna diskussionsforum och borde då kräva att man faktiskt startar en diskusion och inte bara konstatera fakta, faktakonstaterande urartar tämligen lätt i diskussioner.

Sedan kan jag säga att jag har inte sett många starter av den typen sen jag kom tillbaka till forumet, när jag begav mig från forumet var offtopicforumet nästan uteslutande tomma faktakonstaterande trådar och ingen diskussion.

Att inte uppmana till diskussion kan till viss mån bidra till att diskussioner som följer blir som de blir, jag säger inte att det är så i alla fall, men hade trådkapning varit mer begränsat och det satts riktlinjer för diskussioner hade nog vissa inflamerade ämnen kunnat stoppas (fördelaktigen av deltagarna) innan det spårade ur. Att uppmana till diskussion är att uppmana de som diskuterar till att ta sitt ansvar, och att utgå från att det inte kommer diskuteras känns som ett misstag på ett diskussionsforum.

Jag hoppas jag formulerat mig väl, det är endå ett försök till att vara konstruktiv.

/Zorbeltuss
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Imo har tråden inte spårat ur, utan diskussionen som den resulterade i har hållit god ton nästan hela vägen.

Jag ser ingenstans i reglerna att trådstarten måste vara formulerad på ett sådant sätt att den måste uppmana till en diskussion, specifik eller allmän.

Fine, du gillar inte den här sortens trådar. I can dig that, men det känns rätt drygt att du i princip säger "Den här tråden är dålig, den borde inte ha fått startas."

Skillnaden är väl typ "Jag ogillar x på grund av y." Och "X bör inte få finnas för att jag inte gillar det."

Hursomhelst, jag känner att det här ändå är rätt OT, så jag är klar nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,520
Zorbeltuss said:
Att inte uppmana till diskussion kan till viss mån bidra till att diskussioner som följer blir som de blir, jag säger inte att det är så i alla fall, men hade trådkapning varit mer begränsat och det satts riktlinjer för diskussioner hade nog vissa inflamerade ämnen kunnat stoppas (fördelaktigen av deltagarna) innan det spårade ur. Att uppmana till diskussion är att uppmana de som diskuterar till att ta sitt ansvar, och att utgå från att det inte kommer diskuteras känns som ett misstag på ett diskussionsforum.
Jag håller typ med dig men tycker samtidigt att det inte riktigt är rimligt att lasta en otydlig trådstart för att folk sliter huvudet av varandra i den efterföljande diskussionen. Det kanske du inte gör, men rimligtvis skulle man kunna uttrycka sig såhär, i all korthet: "En sak som kan vara bra att tänka på är att om man startar en tråd som potentiellt kan vara brännbar är att tydlig definiera vad den ska handla om." Som ett tips om man vill undvika bråkiga diskussioner på forumet. För jag tror inte det är något fel på det resonemanget, även om jag har svårt att köpa att ansvaret skulle ligga hos trådstartaren i de här fallen.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vimes said:
Jag håller typ med dig men tycker samtidigt att det inte riktigt är rimligt att lasta en otydlig trådstart för att folk sliter huvudet av varandra i den efterföljande diskussionen. Det kanske du inte gör, men rimligtvis skulle man kunna uttrycka sig såhär, i all korthet: "En sak som kan vara bra att tänka på är att om man startar en tråd som potentiellt kan vara brännbar är att tydlig definiera vad den ska handla om." Som ett tips om man vill undvika bråkiga diskussioner på forumet. För jag tror inte det är något fel på det resonemanget, även om jag har svårt att köpa att ansvaret skulle ligga hos trådstartaren i de här fallen.
Jag lasrtar den inte för att folk är otrevliga i den, jag lastar den för att delarna som kan bli otrevliga lätt skulle kunnat vara offtopic om en diskussion faktiskt initierats.

/Zorbeltuss
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Laowai said:
Imo har tråden inte spårat ur, utan diskussionen som den resulterade i har hållit god ton nästan hela vägen.
Nej, den har inte spårat ur, andra trådar har det.


Laowai said:
Fine, du gillar inte den här sortens trådar. I can dig that, men det känns rätt drygt att du i princip säger "Den här tråden är dålig, den borde inte ha fått startas."
Jag säger inte att den inte borde finnas alls, jag säger att den inte borde få finnas i sitt ursprungliga skick.
Laowai said:
Hur kommer det sig att du tycker att jag inte ska få dela med mig av något jag finner vara en positiv utveckling i ett annars jävligt islamofobiskt politiskt klimat?
Om vi tar denna meningen, och bara putsar till den lite, och tar bort delen där du svarar på mitt inlägg, ungefär såhär: En positiv utveckling i ett annars islamofobiskt politiskt klimat.
Så hade det varit en bra diskussions start.

Laowai said:
Skillnaden är väl typ "Jag ogillar x på grund av y." Och "X bör inte få finnas för att jag inte gillar det."
Snarare skulle jag säga "Jag ogillar X på grund av avsaknad av y." Och "X bör inte få finnas för att det är såpass lätt att lägga till y."
Oftast är det nästan bara att byta en punkt eller utropstecken mot ett frågetecken, ibland är det att lägga till ett tydliggörande om ens egen åsikt i frågan.

I vilket fall är det hyffsat synd att du tolkade det som du gör, men det bara ett till tecken på att jag är en idiot som inte kan vara konstruktiv.

/Zorbeltuss
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,220
Location
Göteborg
Bra och dåliga politiska diskussioner

Intressant inlägg, och intressant att höra om AIK-supportrarnas historia.

Det är ofta rätt besvärligt att diskutera politik över nätet så jag undviker det helst, förutom kanske maildiskussioner med likasinnade. På forum funkar det oftast inte utan urartar i gräl, så där håller jag med dig.

Om ni är sverigedemokrater eller vrålkommunister skiter jag i, så länge ni delar min passion för magiska världar så är ni mina likar och vänner.
En del former av rollspel har väldigt lite att göra med politik och i dessa fall är din poäng helt rätt. Men samtidigt finns det rollspelsfall där genus är viktigt. Det går att föra väldigt intressanta diskussioner om genus i Eons värld Mundana exempelvis:

Genus i Eon (Momolan).

Vi bör kunna diskutera politiska frågor som är klart rollspelsrelaterade, men undvika politiska frågor som är helt off topic. Bara det skulle minska problemen en hel del.

Ett bra tips om folk säger besvärliga saker på internet är att inte argumentera emot. Ignorera och/eller meddela moderator beroende på hur illa det är.

/ avatarex, inte så konfrontativ längre
 
Top