Nekromanti En vädjan

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vitulv said:
Det onödiga är att du implicit antyder att de som inte vill diskutera politik i sociala sammanhang är dumma och fega och inte klarar av att bete sig. Det är alltså din formulering som i mina ögon är onödig, inte det faktum att du tycker att man kan diskutera politik i alla sociala sammanhang.
Alright. Jag tror att jag förstår hur du tänker, men jag vill ändå opponera mig.

Först: Vad du tycker att jag "implicit antyder" är mest upp till dig. Att jag skriver att en regel är "dum och feg" betyder inte att jag menar att alla som gillar den är rena idioter. Försök att tolka lite mer välvilligt istället för att hårddra och vrida allt som skrivs på internet till det värsta tänkbara.

Sedan: Som sagt, det är väl bara att ignorera folk som skriver dumheter? T ex islamofoba grejor. Om de verkligen är islamofoba - rapportera till moderatorn så åtgärdar de säkert på ett lämpligt sätt.

Om det verkligen är trollning är det bäst att ignorera HELT.

En politisk diskussion däremot kan vara både rimlig och nyttig, t ex vad det gäller genus inom rollspel. Jag tror varken på censur eller på att det inte går att påverka folk med ord. "Locket på" betyder bara att en massa skit får gro, se t ex övriga partiers hantering av SD, som jag tycker är katastofal, trots att jag inte på något sätt i övrigt sympatiserar med SD.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Välvillig tolkning eller inte, "dum och feg regel för folk som inte kan bete sig" lämnar inte så mycket rum för tolkning tycker jag. Jag läste om ditt inläg föera gånger innan jag svarade, och försökte se om jag kanske bara hade läst lite argt.

Jag har inte läst ditt inlägg med arga glasögon på, du har yttryckt dig slarvigt. På samma sätt som det är läsarens uppgift att försöka tolka texten välvilligt, är det författarens ansvar at inte kalla läsaren för fega dumma tölpar som värst, och tölpar som följer en feg och dum regel som bäst.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Laowai said:
Jag har inte läst ditt inlägg med arga glasögon på, du har yttryckt dig slarvigt. På samma sätt som det är läsarens uppgift att försöka tolka texten välvilligt, är det författarens ansvar at inte kalla läsaren för fega dumma tölpar som värst, och tölpar som följer en feg och dum regel som bäst.
Då tycker jag det är upp till moderatorerna att straffa mig. Men nu har jag ju inte kallat någon för tölp, men det spelar väl ingen roll, eller hur var det? Det är bara fritt fram att tolka in saker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Necross said:
Då tycker jag det är upp till moderatorerna att straffa mig.
Hela poängen med tråden var iofs just att civiliserade människor bör frivilligt kunna låta bli att uttrycka sig otrevligt mot varandra, med målet att skapa en bättre forumstämning. Utan att det ska behövas regler och moderatoringrepp.

Det som inte är förbjudet är inte nödvändigtvis önskvärt. Man KAN välja att vara hemskt otrevlig inom ramarna för reglerna, men frågan är vilket konstruktivt syfte det fyller.

Och jag tror att du förstår varför ditt uttalande uppfattas som förolämpande och onödigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,520
Alltså, Necross, DU om någon sitter ju och tolkar det alla sagt illvilligt. Ingen har sagt att det är "fritt fram" att tolka in saker. Men som krank påpekar är det rätt enkelt att vara otrevlig utan att överträda reglerna, och jag vill tillägga att det är väldigt enkelt att undvika allt form av ansvar för den kommunikativa situationen genom att bara hänvisa till "det är din tolkning, så har jag aldrig sagt". Kommunikation handlar alltid om tolkning.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vimes said:
Alltså, Necross, DU om någon sitter ju och tolkar det alla sagt illvilligt. Ingen har sagt att det är "fritt fram" att tolka in saker. Men som krank påpekar är det rätt enkelt att vara otrevlig utan att överträda reglerna, och jag vill tillägga att det är väldigt enkelt att undvika allt form av ansvar för den kommunikativa situationen genom att bara hänvisa till "det är din tolkning, så har jag aldrig sagt". Kommunikation handlar alltid om tolkning.
Amen! Exactemundo! Men min poäng är alltså att du som tolkar alltid har ett val: tolka välvilligt eller inte. Eller bara ignorera. Det är fullt möjligt att själv reflektera över hur man reagerar på saker och ting, innan man sätter fingrarna på tangentbordet.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Necross said:
Vimes said:
Alltså, Necross, DU om någon sitter ju och tolkar det alla sagt illvilligt. Ingen har sagt att det är "fritt fram" att tolka in saker. Men som krank påpekar är det rätt enkelt att vara otrevlig utan att överträda reglerna, och jag vill tillägga att det är väldigt enkelt att undvika allt form av ansvar för den kommunikativa situationen genom att bara hänvisa till "det är din tolkning, så har jag aldrig sagt". Kommunikation handlar alltid om tolkning.
Amen! Exactemundo! Men min poäng är alltså att du som tolkar alltid har ett val: tolka välvilligt eller inte. Eller bara ignorera. Det är fullt möjligt att själv reflektera över hur man reagerar på saker och ting, innan man sätter fingrarna på tangentbordet.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
bladerunner_35 said:
Necross said:
Vimes said:
Alltså, Necross, DU om någon sitter ju och tolkar det alla sagt illvilligt. Ingen har sagt att det är "fritt fram" att tolka in saker. Men som krank påpekar är det rätt enkelt att vara otrevlig utan att överträda reglerna, och jag vill tillägga att det är väldigt enkelt att undvika allt form av ansvar för den kommunikativa situationen genom att bara hänvisa till "det är din tolkning, så har jag aldrig sagt". Kommunikation handlar alltid om tolkning.
Amen! Exactemundo! Men min poäng är alltså att du som tolkar alltid har ett val: tolka välvilligt eller inte. Eller bara ignorera. Det är fullt möjligt att själv reflektera över hur man reagerar på saker och ting, innan man sätter fingrarna på tangentbordet.

:gremlaugh: tack som fan. Helt underbart ^^
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kom igen nu

Allmänt till den senaste raden inlägg:
Skärp kvaliteten och återgå till det faktiska ämnet. Bättre kan ni.

Detta är trots allt en tråd som handlar om att uppnå ett bättre klimat ...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Laowai said:
:gremlaugh: tack som fan. Helt underbart ^^
Vad är poängen med det här egentligen? Jag står för mina åsikter, och jag har inget emot att diskutera dem.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Det är mig du hugger på, inte den som postar en trollfacebild som svar till dig? Jaja.

Jag gillade det för att jag blev chockad och skrattade högt åt att se en jättelik trollface mitt i tråden.

Att jag dessutom kan anse att det var lite appropriate ska jag inte sticka under stol med, men det var inte därför jag glatt svarade med ":D tack som fan. Helt underbart ^^"
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Laowai said:
Det är mig du hugger på, inte den som postar en trollfacebild som svar till dig? Jaja.
Jag kommenterade på dig eftersom jag upplevde som att vi var inne i nån slags dialog vi två, och jag blev lite förvånad över att du gillade det där.

Posten med figuren rapporterade jag till moderatorerna, eftersom jag inte tycker man ska behöva ta sån där skit.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ah, näe, både Vimes och Krank uttryckte sig ju mycket snyggare än mig, även fast jag i stort menade samma sak. Så jag hoppades att deras inlägg kanske skulle räcka :gremsmile:

Sen är jag inte alls lika stött längre. Vem ids liksom.
Om du säger att det inte var så du menade så fine. Jag skulle kunna vara kinkig och tycka att det hade varit snyggt med ett "Jaha, men tror ni att det var så jag menade? Nejnej, förlåt, då var jag otydlig." Men jag orkar liksom inte tjafsa.

Slutet gott allting gott, no hard feelings?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Har föresten ett relativt kreativt förslag: Kanske bör Off topic-kategorin hållas utanför "Active topics" och dylika flöden, eftersom många verkar störa sig på grejer som inte direkt handlar om rollspel.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Laowai said:
Slutet gott allting gott, no hard feelings?
Nej, inga alls.

Och nej, jag har inte haft för avsikt att kalla nån idiot eller tölp, och då jag skrev "dum" menade jag snarare "aningen oreflekterat" - de flesta som uppmanar till censur (eller självcensur) tror jag inte riktigt har tänkt igenom konsekvenserna.

Och jag vet att jag har svårt att uttrycka mig på nätforum, och såna här diskussioner har jag hamnat i flera gånger här (bl a med Vitulv om jag minns rätt). Det handlar främst om att jag inte tycker att man ska behöva linda in sina ord i bomull i jättelånga försiktiga haranger. Jag tycker man ska kunna uttrycka sig kort och kraftfullt, så att folk kan läsa snabbt och slippa "walls of text", och att alla som hänger på såna här forum ska ha det i bakhuvudet när de läser och därför tolka välvilligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,800
Location
Stockholm
Necross said:
Har föresten ett relativt kreativt förslag: Kanske bör Off topic-kategorin hållas utanför "Active topics" och dylika flöden, eftersom många verkar störa sig på grejer som inte direkt handlar om rollspel.
Nej tack.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Necross said:
Jag tycker man ska kunna uttrycka sig kort och kraftfullt
Kan man inte uttrycka sig kort utan att bli otrevlig tycker jag nog att man hellre får skriva textväggar... "Kort och kraftfullt" är en svår genre om man hade tänkt sig diskussion istället för onödigt gräl, det kräver att man är väldigt bra på att väga de där få orden man använder.

EDIT: Och ja, använder man ord som "dum", "korkad", "feg", "inte bete sig som folk" så finns stor risk att det man skriver uppfattas som otrevligt oavsett hur rosasnälla glasögon man har på sig när man läser.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kom igen nu

solvebring said:
Allmänt till den senaste raden inlägg:
Skärp kvaliteten och återgå till det faktiska ämnet. Bättre kan ni.

Detta är trots allt en tråd som handlar om att uppnå ett bättre klimat ...
Nog med tjaffs och nedskräpning! Lämna detta därhän; inget mer tjaffs och inga fler provocerande eller ovidkommande bilder. Återgå till trådens ursprungliga frågeställning.

Två tillsägelser har nu gjorts och detta är den sista.

Tack på förhand.
 
Top