Efter lite eftertanke och minimalt med efterforskningar, verkar det enligt mig som att de politiska trådarna är av typen a) baserade på en trådstart där en länk ges och sinnes uttryck men inte mycket mer b) baserade på en deltråd som är så grovt offtopic att det inte borde vara där överhuvudtaget eller c) faktiskt en politisk tråd i ursprung.
Att en trådstart ens får vara så som a) är för mig oförståeligt, det ger varken utrymme eller möjlighet till konstruktiv diskussion, det borde vara en förutsättning för att få göra en trådstart överhuvudtaget.
Att offtopic tillåts i den mån som det görs i fall b) är också i min mening oförståeligt, det förgiftar stämningen och förhindrar folk från att föra en disskusion om det som de faktiskt startat en tråd om, detta är inte riktat mot forumet offtopic utan mot trådkapning.
Trådar av typen c) är ofta ganska hetsiga, man postar nog ofta snabbare än vad man tänker igenom, jag vet inte om det är möjligt att ha ett politikforum där man måste reviewa sina egna inlägg efter en halvtimmas paus från det man skrivit det, om inte annat ger det en möjligheten att skingra tankarna innan man läser igenom det man skrivit, jag misstänker att mycket dåliga formuleringar och plumpa antaganden skulle försvinna på det sättet.
Jag vill gärna diskutera politik med er andra, problemet är att klimatet är dåligt för det inte att ämnet i sig är dåligt.
/Zorbeltuss