Konrad Konvalj
Myrmidon
HELL VITULV! Vår chefsideolog, vår befriare! Som Persson skulle ha sagt.
Bra resonemang och +1 och sånt.
Bra resonemang och +1 och sånt.
Skillnaden var att Bosse Hanssons uttalanden inte diskuterades på läktaren. I tidningar, debattartiklar och alla möjliga andra sammanhang - absolut - men läktaren var fortfarande fredad. Var det för att inte reta de eventuella rasister som befann sig där? Nej, men för att ett beslut var fattat; ingen politik.w176 said:Alla plus i världen.
Men det måste fortfarande finnas ett visst utrymme för diskussioner med innehåll som kan ses som politiskt.
För att fortsätta med paralellen till fotbollen:
Inga politiska uttryck är tillåtna på läktaren, men när en kommentator använde nedsättande uttryck om svarta spelare fanns det ändå utrymme för diskussion inom fotbollen för saker inom fotbollen. Lika så finns det utrymme för att diskutera saker inom fotbollen när klubbarna prioriterar väldigt annorlunda mellan knattelag med flickor och knattelag med pojkar. Det finns också utrymme inom fotbollshobbyn att prata om saker inom fotbollen med homofobi.
Det måste vara okej att prata om saker inom rollspelshobbyn på rollspel.nu's rollspelsforum.
RPG.net förbjöd helt att diskutera kvinnor ÖVERHUVUDTAGET på forumet en tid. Vilket i sig själv blev ett problem för det gjorde att kvinnor hade jätteproblem att prata om sitt spelade.
---------------
Däremot med tanke på den nyliga turbulensen kanske man ska ta en tillfällig time-out på rollspel.nu på alla känsliga ämnen ett par veckor.
(Edit: Ändrade "problem" till "saker" för diskussionen inte ska handla om vad som är problem eller ej och vem som har rätt add definera vad som är problem eller ej. Utan att man ska kunna prata om rollspelshobbyn här.)
Varför måste vi det?Ymir said:Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
För att det är som att inte kunna diskutera den morderna fotbollen och vilka effekter den får på vår sport.Vitulv said:Varför måste vi det?Ymir said:Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Vi måste få, håller jag definitivt med om, eftersom det handlar om spel. Jag tycker också att vi måste få diskutera om hur minoriteter porträtteras i rollspel. Detta är spelfrågor, och jag tror att rollspel.nu hade tagit skada om de inte kunnat debatteras fritt.Vitulv said:Varför måste vi det?Ymir said:Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Nu tolkade jag säkert Vitulv fel, men jag antar att det är helt okej så länge det är i en diskussion ang just politik, genus eller grönsaker, där personerna som deltar är med på att just det ska diskuteras. Så länge man kan hantera det, ofc.w176 said:Alla plus i världen.
Men det måste fortfarande finnas ett visst utrymme för diskussioner med innehåll som kan ses som politiskt.
För att fortsätta med paralellen till fotbollen:
Inga politiska uttryck är tillåtna på läktaren, men när en kommentator använde nedsättande uttryck om svarta spelare fanns det ändå utrymme för diskussion inom fotbollen för saker inom fotbollen. Lika så finns det utrymme för att diskutera saker inom fotbollen när klubbarna prioriterar väldigt annorlunda mellan knattelag med flickor och knattelag med pojkar. Det finns också utrymme inom fotbollshobbyn att prata om saker inom fotbollen med homofobi.
Det måste vara okej att prata om saker inom rollspelshobbyn på rollspel.nu's rollspelsforum.
RPG.net förbjöd helt att diskutera kvinnor ÖVERHUVUDTAGET på forumet en tid. Vilket i sig själv blev ett problem för det gjorde att kvinnor hade jätteproblem att prata om sitt spelade.
---------------
Däremot med tanke på den nyliga turbulensen kanske man ska ta en tillfällig time-out på rollspel.nu på alla känsliga ämnen ett par veckor.
(Edit: Ändrade "problem" till "saker" för diskussionen inte ska handla om vad som är problem eller ej och vem som har rätt add definera vad som är problem eller ej. Utan att man ska kunna prata om rollspelshobbyn här.)
Detta!!Paxen said:Nu tolkade jag säkert Vitulv fel, men jag antar att det är helt okej så länge det är i en diskussion ang just politik, genus eller grönsaker, där personerna som deltar är med på att just det ska diskuteras. Så länge man kan hantera det, ofc.
Sådär i allmänhet, inte specifikt till dig Vitulv, egentligen:Vitulv said:Varför måste vi det?Ymir said:Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Suck. Att det ska behövas en sådan praxis, alltså.Vitulv said:Eller vad säger ni?
Vi måste inte det. Vi skulle kunna förbjuda att prata om politik i rollspel, om etnicitet och raser i rollspel, om kultur i rollspel, om kön i rollspel, om religion i rollspel, om ideologier i rollspel, om historia i rollspel, om speldesign i rollspel, om klass i rollspel, om status i rollspel, om spelvärldar i rollspel, om funktionshinder i rollspel, om mat i rollspel, om djur i rollspel om...Vitulv said:Varför måste vi det?Ymir said:Jag tycker w176 har en viktig poäng här; vi måste rimligen få diskutera genus inom rollspel och rollspelande, oavsett hur sjukt provocerande det är för somliga människor.
Vad gör BroskPiaten? Tar BroskPiraten upp ett politiskt laddat ämne för att deklarera politik på forumet eller pratar BroskPiraten helt enkelt om sin upplevelse av Exempelcon? Vilken i och för sig var annorlunda än Apan-Ninjans upplevelse av ExempelCon, för att Broskpiraten upplevelse färgades av att denne satt i rullstol?Apan-ninja: "Awesome! Jag träffade en massa coola fomuniter på ExempelCon! Bla bla bla bla! Spela spel! Bla bla bla! Maten sög dock! Vad tyckte ni andra om konventet?"
BroskPiraten: "Bla bla bla. Spela spel! Trevliga forminiter! Jag hade rätt kul på Exempelcon, men det var djävla svårt att ta sig runt med rullstol på konventet. Synd det. Maten var helt okej tyckte jag "
Själv känner jag att det är just det där att vi har rollspel gemensamt som borde göra att politiska diskussioner inte blir så personliga - man vet ju att den där personen som sitter och påstår att alla söta kattungar borde torteras för att månen är gjord av ost även gillar det man själv gillar, så att helt bäng kan hen ju inte vara. Man får en grundläggande respekt för folk gratis, vilket underlättar i själva diskussionen.Vitulv said:Rollspel.nu är en viktig social lokal för mig. Jag har träffat några av mina närmaste vänner här, och många andra som jag verkligen uppskattar att diskutera med. Det här är en plats för oss som samlas av en viss anledning - rollspel. Ni har mycket gemensamt med mig, och det tycker jag är fantastiskt. Vi har mycket som skiljer oss åt, också, men det tycker jag är av mindre betydelse. Jag är här för att snacka rollspel med er, oavsett vad ni röstar på. Om ni är sverigedemokrater eller vrålkommunister skiter jag i, så länge ni delar min passion för magiska världar så är ni mina likar och vänner.
En gammal etikettsregel är att man inte drar upp politik i sociala samkväm. Den regeln finns av en anledning.
Jag vill helst inte att redaktionen ska instifta regler mot att uttrycka sig, så låt oss användare istället se till att det här forumet blir en bättre plats. Kan vi inte bara skita i politiken nu? Det finns en plats för politik, men den är inte här. Rollspel.nu är en så väldigt mycket bättre plats om vi fokuserar på det som håller oss samman, istället för på det som skiljer oss åt.
Eller vad säger ni?
Fullständigt medhållÜbereil said:Så jag skulle hellre se att vi gick till botten med varför politiska diskusioner här går snett gång på gång på gång innan vi bestämmer oss för en långsiktig politik för politiska diskussioner (till skillnad från alla andra, verkar det som).
Übereil