Det finns många bra poänger här i tråden redan, främst det Sapient påpekar. Gör den bottenlevande. Då har den en framdrift som funkar både på land och vatten.
Men för att kunna vara roliga att spela och/eller interagera med så behöver den kunna se. Antingen med ögon eller med sonar. Sonar är jag dock osäker på hur bra de skulle funka att gå mellan land och vatten.
Sedan för att den ska kunna göra nått så behöver den någon form av manipulatorer. Armar, klor eller tentakler.
Några konkreta förslag:
Ödlefolk. Titta över dem, för då kan de ha två uppsättningar framdrivning. Svansen under vattnet och benen på land. Går ju att skippa benen också och göra dem till ormfolk istället.
Kräftfolk. Leddjur finns det massor av exempel som är både på land och vatten hela tiden. Ta bara krabbor som exempel. Många krabbor kan simma ganska bra också. Är ju inte så långt steg att göra en centaur-krabba. Eller bara Novacrabs från Eclipse Phase.
Bläckfiskar. Det kräver lite mer men i The Future is Wild så tog de fram en rätt rolig variant. En Squibbon.
http://speculativeevolution.wikia.com/wiki/Squibbon
En landlevande bläckfisk.
Sedan kan du ju alltid kolla på Abe Sapien. Antagligen har den evolutionärt sett evolverat åt vårt håll för att sedan evolverat åter igen för ett liv i havet
luddwig;n217466 said:
I mitt retro rymdoperarollspel Solfläckar finns en vattenlevande art. Min tanke är att de ska vara amfibiska och humanoida eller åtminstone ha en kroppsbyggnad som fungerar lika väl som en människas på land. Forumit Robert har skissat på varelsen åt mig men vi fastnar på en punkt: En humanoid är inte byggd för ett liv i vatten. Frågan är, hur kan man komma runt detta? Hur ser en varelse som i grunden är vattenlevande men som även kan fungera på land ut?
Men ett konkret förslag från den info du har gett oss:
Jag skulle nog ha tagit en Dolksvans och lagt den över en mänsklig kroppsbyggnad.
Dvs:
Strömlinjeformat och segmenterat skal på ovansidan(ryggen) av kroppen, men fullt kapabel att på land ställa sig upp.
Ha ett gäng mindre ben som den går på, men ett par av de främre benen har ökat storlek och blivit manipulatorer. Säg 4 klor. Två stora och två små. Den har dubbla uppsättningar av ögon. Mänskliga ögon på undersidan av kroppen, nära det som ska manipuleras för skärpa. Sedan har den mindre ögon, utan färgseende och dålig upplösning, på ryggen för att spana efter rovdjur.
I vattnet tar den sig fram genom att antingen krypa helt plant som en insekt. Men kan även böja kroppen och simma fort. Så går den främst med del främre 1/3 av kroppen upprest för att kunna se bättre och dess manipulatorer är inte anpassade för att gå med. De resterande 2/3 står för framdriften på land.
Hur har den evolverat det här då? Antagligen så är den vattenlevande. Men kör sin fortplantning på land. Säg att för att undvika rovdjur så går den upp på land och letar små pölar med vatten där den lägger sina ägg. Sedan tar den hand om den pölen som fåglar gör med sina bon. Då har du en motivation till varför den skulle kunna vara på land också.
Så det är typ en korsning mellan ett bältdjur och en hummer. Med blått blod. Dolksvansar har blåaktigt blod
Vill du att den ska prata som vi människor gör så måste den andas luft med någon form av lungor. Men det är kanske inte nödvändigt? Kanske använder manipulatorerna som en variant av teckenspråk och för att skapa ljud som gräshoppor gör?