Nekromanti Enkät om Goth/Gothic

Targon

Hero
Jag är ganska nyfiken på vad som rör sig i era huvuden när ni hör begreppen ”goth” eller ”gothic”? Hur vill ni beskriva detta populärkulturella fenomen? Vilka associationer drar ni till begreppet? Nämn högst två företeelser (böcker, film, musik, rollspel etc) som ni anser bättre än något annat beskriva konceptets sanna natur.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett ärligt svar

Jag är ganska nyfiken på vad som rör sig i era huvuden när ni hör begreppen ”goth” eller ”gothic”?
När jag hör begreppet "goth" kommer jag att tänka på exakt följande: En tonåring som just upptäckt ångesten, tror att det är en unik känsla som ingen har upplevt förut och därför bestämmer sig för att klä sig som alla andra medlemmar av subkulturen i ett missriktat försök att bli unik och intressant.

Sorry! :gremwink:

/tobias

Storuggla

Champion
Re: Ett ärligt svar

"En tonåring som just upptäckt ångesten, tror att det är en unik känsla som ingen har upplevt förut och därför bestämmer sig för att klä sig som alla andra medlemmar av subkulturen i ett missriktat försök att bli unik och intressant."

Men om ingen upplevt ångesten innan, hur kan då denne tonåring hitta en grupp som... och om han/hon klär sig som de i gruppen för att verka unik... argh! Brain... melting...

Storuggla, paradox city

Rosen

Myrmidon
Hur vill ni beskriva detta populärkulturella fenomen? Vilka associationer drar ni till begreppet? Nämn högst två företeelser (böcker, film, musik, rollspel etc) som ni anser bättre än något annat beskriva konceptets sanna natur.

Gothic: en mörk och somber stämning, gärna i småviktoriansk miljö med skelett i garderoben. Företeelser: Mary Shelley, Wednesday Addams (-:

Goth: folk som vill och försöker vara Gothic, ofta välfödd medelklassungdom från skelett-fri förortsmljö. Företeelser: Sisters of Mercy, The Crow.

Härolden

Warrior
En gothare är en vegetarian som låtsas vara vampyr... :gremgrin:

Just det, ett seriöst svar var det...
Goth: WoD, alldeles för mycket vitt smink, Anne Rice, The Crow och söta flickor :gremblush:

Gothic: CoC, 1800-talskläder, Mary Shelley, Sleepy Hollow och söta flickor i tunna vita klänningar :gremgrin:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Svårt, ursvårt. Gothic hör till det jag tagit ett radikalt avstånd till... varför?

Jo, jag sammanknippar Goth med vampyrer, på gränsen till ett osunt beteende. Det har väl att göra med vit sminkning - dödsmaskliknande. En hög romantiserande bild av döden helt enkelt. Där döden går hand i hand med ett vackert lik!?

Förlåt mig, ni som är gothare, jag drar mig undan er just på grund av ovanstående.

Troberg

Sinister eater
Gothic: en mörk och somber stämning, gärna i småviktoriansk miljö med skelett i garderoben. Företeelser: Mary Shelley, Wednesday Addams (-:

Goth: folk som vill och försöker vara Gothic, ofta välfödd medelklassungdom från skelett-fri förortsmljö. Företeelser: Sisters of Mercy, The Crow.
Ungefär min syn också, bortsett från att Sisters inte rktigt passar in. Sätt dit Marilyn Manson i stället. Sisters saknar egentligen alla de klassiska goth-dragen (inget övernaturligt, inget viktorianskt, ingen dödskult och så vidare), däremot har de vid ett antal tillfällen pissat av publiken genom att slagga goth-fenomenet, de har en musik baserad i ett modernt samhälle, ofta politiskt baserad. Heck, kolla färgskalan på deras site: http://www.thesistersofmercy.com... (kolla speciellt under "Dear Doctor"...). Det enda de har som är "goth" är mörka kläder, och det är inte något som den subkulturen har ensamrätt på.

Rosen

Myrmidon
SoM

Ungefär min syn också, bortsett från att Sisters inte rktigt passar in. Sätt dit Marilyn Manson i stället. Sisters saknar egentligen alla de klassiska goth-dragen (inget övernaturligt, inget viktorianskt, ingen dödskult och så vidare), däremot har de vid ett antal tillfällen pissat av publiken genom att slagga goth-fenomenet,

NEEJ, inte Manson, han är bara en utspökad halloweenfigur. ... IMHO, alltså.

Sisters saknar de sedvanliga yttre goth-attributen, det är sant; jag tänker mest på jepparna som brukade höja bandet till skyarna när de var som störst. På sitt sätt är de väl mer Gothic än Goth isf, för den mörka och sombra stämningen finns där och är klockren.

--
Åke

Netfeed

Swashbuckler
manson [ot]

manson är ju en jättemes inerst inne, titta eller läs bara någon av de interjuver som finns med honom....

Troberg

Sinister eater
Re: SoM

NEEJ, inte Manson, han är bara en utspökad halloweenfigur. ... IMHO, alltså.
Vilket gör honom perfekt som galjonsfigur för goth-skutan.

Jag tycker det är kul, han är precis lika mycket pre-fab som vilken annan dussinpop som helst, men fansen inser det inte...

Sisters saknar de sedvanliga yttre goth-attributen, det är sant; jag tänker mest på jepparna som brukade höja bandet till skyarna när de var som störst. På sitt sätt är de väl mer Gothic än Goth isf, för den mörka och sombra stämningen finns där och är klockren.
OK, då är jag med. Själv uppskattar jag mest den sarkastiska kick ass-attityden i deras musik.

chrull

Stockholm Kartell
Re: manson [ot]

och det hindrar honom från att vara gotisk för att? :gremgrin:

läs hans självbiografi istället. mycket underhållande.

chrull

Stockholm Kartell
konceptets sanna natur?
oj.

Men är det då konceptet som just koncept eller dess sanna bild?

Netfeed

Swashbuckler
Re: manson [ot]

och det hindrar honom från att vara gotisk för att?

sa jag inte, påstog bara att han var en tönt

//Netfeed, som iofs har manson i sin playlist

Targon

Hero
Som jag fruktade!

En koll på några av svaren i tråden ger omedelbart för handen att gotiken knappast är något annat än själva medlemmarna i en skum, dödsromanticerande och vitkalkad rörelse som lyssnar på kass musik.

På bordet framför mig har jag Mattias Fyhrs doktorsavhandling De mörka labyrinterna: Gotiken i litteratur, film, musik och rollspel , från 2003. Den bild av fenomenet som där framträder är onekligen mycket bredare. I själva verket får man snabbt intrycket av att den gotiska traditionen, som är nästan 250 år gammal, återfinns och påverkat en mängd produkter inom västerländsk kulturtradition. Fyhr räknar bland mycket annat upp Walpole, Radcliffe, Brontë, Shelley, Poe, Strindberg, Lovecraft, David Bowie, Neil Gaiman, Bruko K. Öijer, Black Sabbath, The Cure, Joy Division, Bob Dylan, Bladerunner, The Crow, Tim Burton, Fields of the Nephilim, Mission, Sisters of Mercy, Kate Bush, Call of Cthulhu, Kult, Diablo, etc etc etc. I Fyhrs definition av gotik ingår följande: Subjektiva världar, avsaknad av högre ordning, atmosfär av förfall, atmosfär av undergång, atmosfär av olösbarhet, labyrintiska egenskaper (borgar, grottor, skogar, lönnrum, psykiska och språkliga labyrinter).

Gotiken har onekligen ett dåligt rykte, något som inte minst bekräftats i ett par inlägg denna tråd. Frågan är dock om det allmänna föraktet för denna kulturströmning är rättvis. Jag tillhör de som är helt övertygad om att den gotiska traditionen har något väsentligt att tillföra. Mot bakgrund av en 250 årig och ännu idag högst levande kulturell tradition har jag väldigt svårt med reduceringar av gotiken till ”Kajal och murbruk”, som Pom skrev i sitt OT-inlägg i tråden. Den dödsromantik som skrämmer Lady Silver Wolf ska man helst inte betrakta som dödslängtan utan mot bakgrund av den ofta drömska och sentimentala kontemplationen av förfall och undergång.

För övrigt rekommenderar jag Mattias Fyhrs bok åt alla gotikskeptiker.

Krille

Super Moderator
Re: Som jag fruktade!

"På bordet framför mig har jag Mattias Fyhrs doktorsavhandling De mörka labyrinterna: Gotiken i litteratur, film, musik och rollspel , från 2003. Den bild av fenomenet som där framträder är onekligen mycket bredare."

Jo, men det är hans bild. Att ingen annan delar den är inte hans fel. :gremwink:

Targon

Hero

Visst, men nog är det ändå trist att perspektivet bland folk i gemen tenderar att vara så upprörande begränsat.

Krille

Super Moderator

"Visst, men nog är det ändå trist att perspektivet bland folk i gemen tenderar att vara så upprörande begränsat."

Är det vårt eller hans perspektiv som är upprörande begränsat? Är det ens upprörande att det är begränsat?

Vad vi ser är en ytlig gåffighet och skiljer den från en djupare gothighet. Att inte se den distinktionen är också "upprörande begränsande".

Och frågan är om det inte är lika upprörande att komma och säga att andra folk har fel när det första de tänker på är kajal och murbruk. Jag skulle snarare vilja säga att det är akademikerna som har fel. Det är upprörande att de inte bara kan ha fel utan att det märks, utan att folk luras att tro att de har rätt eftersom det står "doktorsavhandling" på boken där deras tes presenteras, och att folket därmed har fel.

Nå, hur som helst, för att en doktorsavhandling ska leda till en doktorshatt så måste den tåla opposition. Nu är den allmänna uppfattningen att han har fel i sin uppfattning. Gåff är kajal och murbruk. Sen må han härleda gåff till gotik och vad sjutton som helst: det gör inte gåff till gotik lika lite som vi är homo habilis bara för att homo sapiens sapiens kan härledas till homo habilis. Och det gör inte bil till järnväg heller.

Quadrante

Grisbonde
äh men kom igen krille [ANY]

..nu blev jag lite irriterad.

Du har bättre koll än så, fast du kanske tänkte på goth (livsstilsfenomen) inte gotiken (kulturfenomen)...