Quadrante
Grisbonde
..fast du, strunta i det.. [NY]
New York
New York
Jag trodde att alla idag var rätt så överens om att en objektiv värld inte är möjlig. Man kan inte göra en iaktagelse skild från iaktagaren.Subjektiva världar
Det genomsyrar väl hela samhället idag. Religiösa dogman bryts ner, politiska ideologier tunnas ut, traditionella auktoriter ifrågasätts.avsaknad av högre ordning
Känns som en typsik reaktion på det moderna samhället tycker jag.atmosfär av förfall, atmosfär av undergång, atmosfär av olösbarhet, labyrintiska egenskaper (borgar, grottor, skogar, lönnrum, psykiska och språkliga labyrinter)
I alla fall i en svensk förort, de grå betonghusen borde verkligen renoveras, men det verkar vara omöjligt att få en budget att räcka till det samt att det är riktigt svårt att hitta rätt bland alla hus som ser lika dana utKänns som en typsik reaktion på det moderna samhället tycker jag.atmosfär av förfall, atmosfär av undergång, atmosfär av olösbarhet, labyrintiska egenskaper (borgar, grottor, skogar, lönnrum, psykiska och språkliga labyrinter)
Exakt. Definitioner är modeller för att förenkla komplexa sammanhang, och om definitionerna blir exakta så blir modellen lika komplex som det sammanhang den skulle förenkla.Det är faktiskt bara riktigt, riktigt tråkiga och dåliga saker här i världen som man kan definiera precist, och det är bara de absolut största idioterna här i världen som känner ett maniskt behov av att komma fram till helt odiskutabla definitioner över sådana här saker.
Näe. Hon via Frankenstein är ju personligen ansvarig för all teknikfientlighet i världen. När den världsomspännande Fria Teknokratiska Folkrepubliken Troberga instiftas så ska Frankenstein brännas på bokbål och alla ska leva i en tekniknära utopi.Nu har jag dock nämnt tre företeelser, men det är Frankenstein som jag tycker är bäst. Inte minst för att den historien fortfarande är angelägen, medan den samtida Dracula känns ökengammal.
Överhuvudtaget tycker jag att Mary Shelley är grymt underskattad.
Du vet att det finns lagar mot nekrofili?Överhuvudtaget tycker jag att Mary Shelley är grymt underskattad. Hon är helt klart med på min fembästalista över historiska kvinnor som jag skulle vilja hångla med.
Och de andra tre?Hon är helt klart med på min fembästalista över historiska kvinnor som jag skulle vilja hångla med. Fast det kanske är off topic? (Fredrika Bremer tar förstaplatsen, btw)
Tja, eller byråkratin, arbetslivet, världsproblemen, skolan, myndighetsväldet och så vidare.I alla fall i en svensk förort, de grå betonghusen borde verkligen renoveras, men det verkar vara omöjligt att få en budget att räcka till det samt att det är riktigt svårt att hitta rätt bland alla hus som ser lika dana ut
Stopp ett tag! Hade du frågat vad folk tänkte på om du nämnde "gotiskt rollspel" så tror jag att du hade fått helt andra svar. Visst, en del hade nog tänkt på vampyrlivande fjortisar som har det som ursäkt för att hångla, men många skulle nog tänkt på Poe, Shelley, Dracula, Jack the Ripper och så vidare. När du lägger på ordet rollspel så ändrar du betydelsen.I och för sig ett utmärkt råd. Men genom den här tråden har jag fått lära mig att jag knappast ska marknasföra det som "ett gotiskt rollspel"