EON 1 frontloadar sin crunch. Visst finns det en del extraregler men det känns som tilläggen till Eon inte försöker lägga till så mycket extra crunch utan istället beskriva världen. WoD å andra sidan älskar att lägga till crunch med sina tillägg så det känns inte så konstigt att det blir en faslig massa regler. Skulle nog säga att WoD också är värre än Shadowrun på den här punkten.Men så fort du skrapar lite på ytan blir WoD enda röra som är ytterst lätt att kobolda och powergamea, svår att som SL få överblick över, och en enorm regelmängd uppstår. Jag är övertygad om att det finns fler regler att hålla koll på inom en enda produktlinje inom WoD än det gör i hela Eon 1. Eon är för övrigt ett spel jag älskar av andra anledningar - det är ett komplext spel och skäms inte för det. Det finns dessutom flera olika komplexa områden med regler istället för att bara ha det till strid och superkrafter, vilket är fallet med 98% av regelmassan till WoD.
Menar du första eller andra? För den första har små specialregler insprängda här och där.Men av de jag spelat i hyfsad närtid så faller nog The One Ring in där.
AndraMenar du första eller andra? För den första har små specialregler insprängda här och där.
Det här är precis vad jag klagar på när jag säger att jag är trött på alla meningslösa "+2 på något"-förmågor.Det är i grunden ett bra och enkelt system, men jag känner mest att jag blir skelögd av att läsa långa listor på potentiella skäl att få +1T6. Det känns som om jag lika gärna själv kan komma på de undantag som listas.
Det här är precis vad jag klagar på när jag säger att jag är trött på alla meningslösa "+2 på något"-förmågor.
+2 på skada.
+2 på att motstå skada
+2 på Smyga
Fråga vilken projektledare som helst..Creeping Featurism är definitivt en grej.
Sidospår: Är det så att spel blir mer överlastade för varje ny version, precis som många appar? Jag läste en studie där deltagarna fick föreslå hur en produkt kunde förbättras. Cirka 90% ville lägga till fler funktioner, bara 10% ville förenkla och ta bort saker. Undersökningen gjordes i USA och vi skandinaver uppskattar i allmänhet enkelhet mer, men skillnaden är antagligen inte så stor.