Men så fort du skrapar lite på ytan blir WoD enda röra som är ytterst lätt att kobolda och powergamea, svår att som SL få överblick över, och en enorm regelmängd uppstår. Jag är övertygad om att det finns fler regler att hålla koll på inom en enda produktlinje inom WoD än det gör i hela Eon 1. Eon är för övrigt ett spel jag älskar av andra anledningar - det är ett komplext spel och skäms inte för det. Det finns dessutom flera olika komplexa områden med regler istället för att bara ha det till strid och superkrafter, vilket är fallet med 98% av regelmassan till WoD.
EON 1 frontloadar sin crunch. Visst finns det en del extraregler men det känns som tilläggen till Eon inte försöker lägga till så mycket extra crunch utan istället beskriva världen. WoD å andra sidan älskar att lägga till crunch med sina tillägg så det känns inte så konstigt att det blir en faslig massa regler. Skulle nog säga att WoD också är värre än Shadowrun på den här punkten.
Det värsta är när reglerna börjar lägga till undantag till undantag och sedan undantag till undantag till undantag. Inte sett så extremt mycket av det senare i rollsplen, men andra bordsspel kan gå överstyr med det (Warhammer 40,000 är ett typexempel på den här typen av design. Din karaktär dör om han skadas av vissa vapen, oavsett hur många wounds han har, så länge han inte har "eternal warrior" som gör att han ignorerar sådant, så vidare vapnet inte säger "removes form play" för då ignorerar de alla regler som ignorerar instant death, men removes from play regeln gäller inte för vissa speciella varelser som är för stora och mäktiga för att kunna tas bort från spelet av en removes from play effekt)...
Men frågan var om traddiga spel med någorlunda enkla regler som inte går överstyr med undantagen. Här tycker jag nog att Fria Ligan brukar göra rätt bra ifrån sig och de undantagen som finns brukar antingen vara stora och enkla att minnas eller som en effekt av spelarnas förmågor, vilket gör att SL inte behöver ha alla i minnet. Väsen nämndes i tråden och det är nog ett av de bästa spelen FL har gjort.