Enkelt stridssystem baserat på avstånd

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Här kommer ett närstridssystem som baserar sig på avstånd/räckvidd. Det är inte ett 100% färdigt system utan snarare en design-skiss.

---

Vapen har en optimal och maximal räckvidd. Det finns 6 nivåer (eventuellt 7 med pik):

0 - Brottning
1 - Slag, sparkar, dolkar knivar, etc.
2 - Korta enhandsvapen
3 - Långa enhandsvapen och tvåhandsvapen
4 - Pål-/stångvapen
5 - Spjut

Ex:
Spjut har optimal och maximal avstånd på 5
Pålyxa har maximalt avstånd på 4 och optimalt avstånd på 3-4 (fungerar bra på båda de avstånden)

Alla vapens skador mäts på en skala 1 till 6 (sexsidiga tärningar). Antalet tärningar bestäms av vapen, rustningar, satsning, etc. Får man flera tärningar så får spelaren välja tärning (oftast högsta). Om det blir 0 tärningar så får man slå 2 tärningar och ta den lägsta.

Man får 1 tärning mindre om man är inom sitt maximala avstånd, men inte i sitt optimala avstånd.

Skada är något i stil med:
1 - 2 Ingen skada
3 - 4 Skada
5 - 6 utslagen

---

Strider är alltid 1 mot 1 eller 1 mot Flera. Om det är flera på båda sidorna så delas striden in flera 1 mot Flera strider. Samma kombattant ingår aldrig i flera delstrider.

Delningen går till så att valfri person från den sida med flest kombattanter (om lika många så börjar spelarna) väljer först vem hen ska slåss med. Sedan väljer en från den sidan med färre. Och så turas man om. Man får aldrig välja på ett sätt som skulle resultera i flera mot flera.

---

Exempel:
Vårt äventyrargäng har 4 modiga äventyrare:

  • Krigare med ringbrynja och tvåhandssvärd - optimalt och maximalt avstånd på 3
  • Jägare med läderrustning och spjut - optimalt och maximal avstånd på 5
  • Prälle med sköld och stridsklubba -optimalt och maximalt avstånd på 2
  • Tjuv med coolt nitläder och två dolkar -optimalt och maximalt avstånd på 1
De möter en Svart riddare och dennes väpnare:
  • Riddare med plåtrustning och en pålyxa - maximalt avstånd på 4 och optimalt avstånd på 3 och 4.
  • Väpnare med ringbrynja och spjut - optimalt och maximal avstånd på 5
Det kommer att bli två delstrider eftersom den färre sidan har 2 kombattanter. Spelarna börja välja.

- Jägaren vill slåss mot riddaren för att få längdfördel. Så då vet vi att jägare och riddare ingår i delstrid 1.
- Riddaren väljer att slåss mot krigaren eftersom han inte tror att hans väpnare kan klara av denne. Så delstrid 1 har Riddare, Jägare och Krigare än så länge.
- För Krigaren finns det ingen poäng att välja, eftersom hen inte får välja väpnare (skulle bli flera mot flera). I stället så säger tjuven att hen vill anfalla väpnaren. Delstrid 2.
- Nu kan väpnaren antingen välja att slåss mot Tjuven och så så fall får Prällen välja själv i vilken strid hen vill ingå eller så kan väpnaren välja att ta sig an prällen också. Han väljer att ta prästen också.

Delstrid 1: Riddare mot Krigare och Jägare
Delstrid 2: Väpnare mot Prälle och Tjuv


---

Striden kommer att börja på det längsta vapenlängden + 1 i delstriden.

---

Exempel:
Delstrid 1 kommer att börja på avstånd 6 (jägarens spjut 5 + 1)
Delstrid 2 kommer att också börja på avstånd 6 (väpnarens spjutet 5 + 1)

Alla börjar alltså på samma avstånd 6 från varandra.


---

Varje runda så slår samtliga sina färdighetsslag för närstrid (modifierade för vapenbalans, skador, etc.). Slår man bättre än sin motståndaren så får man modifiera sitt avstånd med 1 (kanske 2 om man lyckas bra) om man vill. Den som har högst börjar modifiera avstånd till de motståndare som har lägre. OBS: Man får inte modifiera mot någon som har högre slag, dvs den som har lägst får inte modifiera.

Avstånden räknas individuellt, dvs de är inte samma mellan alla parter i en delstrid.

Efter att avstånden är uträknade (man kan ha spelpjäser på någon form av avståndsmätare) så får samtliga som har en fiende inom sitt avstånd slå skada. Om man har flera fiender inom sitt avstånd så väljer man en att försöka skada. Alla skadeslag sker samtidigt (det är helt möjligt att två kombattanter slår ut varandra).

Sedan är det bara att börja nästa runda.

Sammanfattning av rundan för en delstrid:
  1. Alla slår för Närstrid
  2. Modifiera avstånd (börja med högst resultat).
  3. Slå skada för alla som är inom avstånd
  4. Alla antecknar eventuellt skada
---

Exemplet:

Runda 1:

Delstrid 1:
- Riddaren slår högst vilket betyder att det bara är han som får ändra avstånd. Han väljer att korta avståndet mot jägaren till 5. Han behåller avstånd 6 till krigaren.
- Jägaren är den enda som är inom avstånd så hen får slå skada. Spjutet glider dock bara av plåten.

Beskrivning: Riddaren tar initiativet och kliver närmare jägaren men ser samtidigt till att ha jägaren mellan sig och krigare för att förhoppningsvis bara behöva slåss mot en i taget.

Summering: Rundan slutar med att Riddaren och Jägaren är på avstånd 5 samt Riddaren och Krigaren är på avstånd 6

Delstrid 2:
- Tjuven lyckas märkligt nog slå högre än väpnaren som i sin tur slår högre än prästen.
- Tjuven kortar avståndet till 5 och väpnaren behåller avstånd 6 till prästen
- Det är bara väpnaren som är inom räckvidd för tjuven så han stöter med spjutet. Tjuvens pissiga nitläder ser cool ut, men har ingen chans mot ett spjut. Tjuvspelaren muttrar något om "killer DM" och börjar bläddra i spelarboken för att göra en ny rollperson med vettig rustning och längre vapen.

Beskrivning: Prästen börjar ta ett kliv mot väpnaren men denna fintar en stöt varpå den stridsovana prästen lyfter upp skölden för att skydda sig. Han blir stillastående och täcker sitt egna synfält. Tjuven som tror sig ha en öppning kliver fram, bara för att ta den riktiga stöten i bröstet. Han blickar ner på spjutet och stönar: Men jag har ju nitläder...

Summering: Tjuven är utslagen. Väpnaren och prästen är på avstånd 6.

Runda 2:

Delstrid 1:
- Krigaren slår högst, följd av riddaren.
- Krigaren kortar avståndet med 1 mot riddaren (avstånd 5). Riddaren kortar avståndet med 1 mot jägaren (avstånd 4).
- Krigaren är utanför räckvidd och får inte slå skada. Riddaren är inom optimalt avstånd från jägaren och jägaren är inom icke-optimalt avstånd från riddaren.
- Jägarens attack har ingen chans på det här avståndet mot plåtrustning. Riddaren skrattar åt försöket och mosar jägaren med pålyxan, läderrustningen för ingen nytta.

Beskrivning: Krigaren rundar jägaren och närmar sig, men hinner inte fram förrän riddarens pålyxa mosar jägarens huvud.

Summering: Jägaren är utslagen. Krigaren och riddaren är på avstånd 5. Nästa runda kommer riddaren antagligen att vara inom optimalt avstånd medan krigaren ännu inte kan anfalla... det ser inte bra ut.

Delstrid 2:
- Prästen lyckas slå högre än väpnaren. Men kommer det spela någon roll?
- Prästen måste närma sig till avstånd 5.
- Väpnaren är på optomilt avstånd från prästen medan prällen inte får anfalla tillbaka.

Det verkar som att äventyrarna har skitigt i det blå skåpet genom att ge sig på överlägset motstånd. Vi lämnar dem åt sitt öde...

---


Det går så klart att addera en massa taktiska möjligheter till det hela.

Antagligen borde närstridsslaget även modifiera skadeslaget så att det inte bara är vapen och rustning som spelar roll.

En variant man skulle kunna prova är att man bara får göra ett skadeslag mot någon med lägre resultat i närstridsslaget. Det förlänger dock striden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Är det tillräckligt trångt startar man på kortare avstånd, antar jag?

Skiljer du på bara clinch och på att brottas på marken?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Skulle nog behövas lite pryttlar eller bräden för att hålla reda på position och inbördes avstånd. Men annars ser det vettigt ut.
Japp, jag såg framför mig ett lite "bräde" per delstrid. Ensamma kombattanten på ena sidan och sedan motståndarna i avståndsfack av något slag.

Det var någon som hade en ritning/bild på något dylikt i en tidigare tråd den här veckan.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Är det tillräckligt trångt startar man på kortare avstånd, antar jag?
Så kan man göra. Och vid överraskning/bakhåll kan andra regler gälla.

Om jag skulle göra systemet så skulle jag nog ha med något sätt att röra sig två avstånd också. Kanske att man kan välja om man är försiktig/defensiv eller lite mer aggressiv.

Skiljer du på bara clinch och på att brottas på marken?
Vet inte, tänkte inte så långt. Beror nog på hur reglerna för brottning ser ut.

Man måste hela tiden även tänka på att det kan vara flera mot en.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,266
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det var någon som hade en ritning/bild på något dylikt i en tidigare tråd den här veckan.
Tänker du på den?
IMG_3329.jpeg

Antar att det var någon annan, men det är vad denna är till för. Är det flera mot en så kan de stå på samma bräde. Bara avståndet är relevant, position varierar ju ändå över tid och känns inte meningsfullt att definiera. (Kan man i och för sig argumentera om avståndet också…).
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Tänker du på den?

...
Nä, det var någon enklare med bara några linjer och siffror. Men det spelar ingen roll, det är rätt enkelt att få till en bräda för det.

Vill man, så kan man såklart ha snygga figurer. Blir lite effektfullt om det står en drake på SL's sida av brädet och sedan figurer på rollpersoner på olika avstånd.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Kom för övrigt på att det är rätt lätt att även addera avståndsvapen. Det är bara att utöka avstånden.

0 - Brottning
1 - Slag, sparkar, dolkar knivar, etc.
2 - Korta enhandsvapen
3 - Långa enhandsvapen och tvåhandsvapen
4 - Pål-/stångvapen
5 - Spjut
6 - Kastvapen
7 - Avståndsvapen - kort
8 - Avståndsvapen - långt

Eller hur många avstånd man nu vill ha.

Blir lite konstigt med delstriderna (varför kan inte bågskytten byta delstrid?). Men det går säkert att fixa till på något sätt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Lite OT, men kom att tänka på att man kunde återanvända samma avståndsbräde för t.ex. sociala konflikter. Men då kan den användas på lite annat sätt.

I början av konflikten så bestämmer SL hur stort avståndet mellan parterna är, t.ex. om tjejen i baren är nykär så kommer det inte att vara så lätt att förföra henne så då kommer avståndet att vara stort.

Målet för den aktiva parten är att få avståndet till 0, då har hen vunnit. Men om avståndet någonsin ökar till 5 (?) så är konflikten över och det går inte att fortsätta.

Sedan väljer den aktiva parten hur hen vill agera, t.ex. charma, ljuga, hota, muta, skrämmas och så slår man för färdigheter (passiva parten slår för ett motstånd, eller så har man ett passivt motståndsvärde).

Om aktiva parten vinner så kortas avståndet med 1 och om passiva parten vinner så ökar avståndet med 1. Eventuellt ökar/minskar avståndet mer vid bättre resultat.

Man måste välja ett nytt sätt att angripa problemet varje runda, det går liksom inte att säga att hon har snygga ögon varje runda. För varje försök så sätter SL svårighetsgrad baserat på vad han vet om situationen.

Exempel:
Rollpersonen vill ta sig in på en privat fest på en krog. Vakten ser dock bister ut.

SL sätter avstånd till 3.

Spelaren försöker att Charma ("Skulle jag kunna få komma in, snääääälla!"). SL bedömer det som mycket svårt eftersom vakten är trött på sånt snack.

Tärningar slås och spelaren misslyckas. Avståndet ökar till 4. Vakten börjar se riktigt sur ut.

Spelaren försöker i stället med att Bluff ("Din chef väntar på mig där inne"). Det har en klart bättre chans att lyckas, inbjudningslistan är lite diffus.

Tärningar slås och spelaren lyckas riktigt bra. Vakten ser osäkrare ut, avståndet minskas med två steg till 2.

Spelaren fortsätter på samma bana, men med hot ("Chefen kommer inte bli glad på dig när jag berättar").

Tärningar slås...

etc.


---

Måste nog lägga till något mer för att få det lite mer intressant, men kan kanske var något.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,266
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Funderat på ha med ett [utom strid] avstånd?

Om ingen har korta enhandsvapen eller längre är avstånd 2 och högre utom strid.

Om de har korta men inte långa enhandsvapen eller längre är avstånd 3 och högre utom strid.
Osv …
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,116
Location
Off grid
Det är lite sent och jag är lite förvirrad.
Men om vi har två likvärdiga motståndare.
En med långsvärd och en med dolk.

Så kommer striden börja på avstånd 4.
Sen tar det i snitt 6 rundor innan dolk-snubben kommit ner till avstånd 1?

Och under tiden kan svärds-snubben i princip angripa dolk-snubben varje runda utan risk?

Har jag uppfattat det rätt?

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook

Edit: insåg just att Dolk-snubben måste lyckas med tre slag på raken för att kunna minska avståndet. Annars kan ju Svärds-snubben hela tiden öka avståndet igen? Eller hur?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Det är lite sent och jag är lite förvirrad.
Men om vi har två likvärdiga motståndare.
En med långsvärd och en med dolk.

Så kommer striden börja på avstånd 4.
Sen tar det i snitt 6 rundor innan dolk-snubben kommit ner till avstånd 1?

Och under tiden kan svärds-snubben i princip angripa dolk-snubben varje runda utan risk?

Har jag uppfattat det rätt?

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook

Edit: insåg just att Dolk-snubben måste lyckas med tre slag på raken för att kunna minska avståndet. Annars kan ju Svärds-snubben hela tiden öka avståndet igen? Eller hur?
Ja, det är rätt.

Striden börjar på 4 (långsvärdet 3 + 1)
Dolken behöver komma till 1

Dock vill långsvärdet ha avståndet 3 om denne vill attackera (striden börjar utanför räckvidd för båda).

Så dolken behöver korta avståndet två gånger på egen hand.

Men det kommer bli två rundor som dolksnubben får ta stryk utan möjlighet att svara (avstånd 3 och 2). Att med dolk ge sig på någon med långsvärd är idiotiskt (vi testade det på fäktningen ibland och jag kan nog säga att man är lyckligt lottad om man bara tar två smällar på vägen in, mer troligt att det blir ett dussintal :) )

Skadeslaget ska heller inte ses som traditionell skada utan det är möjlighet att skada. Om det blir 0 så lyckades man inte med möjligheten. Det ersätter det vanliga "att-träffa" slaget. Det är helt enkelt inbakat i ett och samma slag. I samma veva ska man även baka in eventuella pareringar (minska antalet skadetärningar).

---

Men jag tror inte systemet funkar som det står utan det behöver justeras på något sätt. Det är bara en grundplåt att bygga vidare på. Det behövs lite mer valmöjligheter, t.ex. möjlighet att rusa in.

I just såna här scenarion är det även väldigt bra med ett extra parervapen, t.ex. sköld eller parerdolk. Det gör att det är lättare att gå in på en motståndare med längre vapen. Så det vore också bra att få med på något sätt, kanske genom att man minskar antalet skadetärningar när man inte anfaller.

En möjlighet vore även at väva in "Gard" eller "Avsikt", t.ex:
- Kraftfull attack: Extra mycket skada, men får inte öka avstånd mot någon motståndare (men man får minska)
- Taktisk attack: Vanlig skada, får ändra avstånd hur man vill
- Kontring: Något bättre försvar, men slår sina skadetärningar efter alla andra, får inte ändra avstånd mot den man kontrar (men andra)
- Taktiskt försvar: Något bättre försvar men får inte slå för skada, får ändra avstånd hur man vill
- Fullt försvar: Bättre försvar, men får inte korta avstånd mot någon
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Funderat på ha med ett [utom strid] avstånd?

Om ingen har korta enhandsvapen eller längre är avstånd 2 och högre utom strid.

Om de har korta men inte långa enhandsvapen eller längre är avstånd 3 och högre utom strid.
Osv …
Blir inte utom strid alltid längsta vapnet + 1 i avstånd?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Du kan kanske bestämma att 5-8 är avstånd där man kan byta delstrid utan (större) konsekvens, men de andra har en.
Det enda problemet är att om någon med närstridsvapen försöker ta sig närmare denne så är det inte riktigt rättvist att hen kan byta delstrid :)

Men det kanske är så att den med avståndsvapen är utanför delstriderna tills någon försöker ta sig närmare och då blir det en ny delstrid.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jag är nyfiken vad du vill uppnå med systemet:
  • Realism
  • Ett roligt minibrädspel
  • Taktiska val
  • Intressanta dramatiska scener
  • Långa stridssekvenser
  • Bara exprimentera med design och se vart de leder
  • Annat

För som skiss ser det ut att möta vissa av dom målen väl
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Jag är nyfiken vad du vill uppnå med systemet:
  • Realism
  • Ett roligt minibrädspel
  • Taktiska val
  • Intressanta dramatiska scener
  • Långa stridssekvenser
  • Bara exprimentera med design och se vart de leder
  • Annat

För som skiss ser det ut att möta vissa av dom målen väl
Mest av allt var det en tanke som dök upp :)

Så jag skulle nog välja "Bara experimentera med design och se vart det leder" ur listan.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Kom att tänka på en övning jag brukade genomföra med nya rapirfäktare som belyser systemets realism (?)

Efter att ha tränat nybörjarna på hur de skulle hålla i rapiren och lärt dem ett par enkla stötar (typ 20 min) så lät jag dem sparra mot mig med följande regler:

- 1 mot 1 (de stod ofta i typ kö och sen körde jag mot dem en och en, alla fick flera chanser)
- De fick en rapir. Men de fick bara stöta, inte hugga
- Jag var obeväpnad, jag fick bara nudda dem med handflatan på kroppen (inte armar, inte huvud, inte ben)
- Jag fick inte greppa deras rapir (det hade varit för enkelt då) men jag fick stöta bort den med min handflata mot klingan (men inte spetsen!)

De vann om de fick en stöt. Jag vann om jag nuddade dem med handflatan på kroppen.

Resultatet var alltid den samma, jag vann typ 98% av alla matcher.

Varför? Jo, för att de inte hade lärt sig använda avstånd eller att röra sig. De koncentrerade sig på sin rapirspets, men så fort de påbörjade en anfallsrörelse så var jag antingen för långt borta eller för nära. Oftast för nära :)

Sedan förklarade jag vad som hänt och lärde dem att hålla avstånd (typ 20 min).

Och sen körde vi samma övning igen. Det här blev det smärtsamma steget för min den :) Den här omgången vann jag kanske 40 - 50% av matcherna och förlorade resten, ofta med spektakulära stötar i min mask eller kropp.

Samma övning bland erfarna fäktare resulterar i att den obeväpnade vinner ca 10% av matcherna. Om man tillåter hugg så är siffran väldigt nära 0%.

Ger man den obeväpnade en parerdolk så ökar dennas chanser direkt, men det är fortfarande dåliga odds (kanske 20 - 30%)

Samma sak sker när man testar enhandssvärd mot spjut. Med bucklare så ökar chansen något, men det är fortfarande rätt dåliga odds.

Om man vill få in den här typen av realism så är vapenlängd en avgörande faktor.

Men, jag ser det även som ett intressant taktiskt val i spel. Vapentabeller i rollspel är oftast så himla tråkiga, det handlar nästan bara om skada. Men det gäller så klart att det inte ändras till att bara handla om vapenlängd :) så det måste balanseras på något sätt. Annars hamnar man i situationen att alla äventyrare går omkring med pik....
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Kom att tänka på en övning jag brukade genomföra med nya rapirfäktare som belyser systemets realism (?)

Efter att ha tränat nybörjarna på hur de skulle hålla i rapiren och lärt dem ett par enkla stötar (typ 20 min) så lät jag dem sparra mot mig med följande regler:

- 1 mot 1 (de stod ofta i typ kö och sen körde jag mot dem en och en, alla fick flera chanser)
- De fick en rapir. Men de fick bara stöta, inte hugga
- Jag var obeväpnad, jag fick bara nudda dem med handflatan på kroppen (inte armar, inte huvud, inte ben)
- Jag fick inte greppa deras rapir (det hade varit för enkelt då) men jag fick stöta bort den med min handflata mot klingan (men inte spetsen!)

De vann om de fick en stöt. Jag vann om jag nuddade dem med handflatan på kroppen.

Resultatet var alltid den samma, jag vann typ 98% av alla matcher.

Varför? Jo, för att de inte hade lärt sig använda avstånd eller att röra sig. De koncentrerade sig på sin rapirspets, men så fort de påbörjade en anfallsrörelse så var jag antingen för långt borta eller för nära. Oftast för nära :)

Sedan förklarade jag vad som hänt och lärde dem att hålla avstånd (typ 20 min).

Och sen körde vi samma övning igen. Det här blev det smärtsamma steget för min den :) Den här omgången vann jag kanske 40 - 50% av matcherna och förlorade resten, ofta med spektakulära stötar i min mask eller kropp.

Samma övning bland erfarna fäktare resulterar i att den obeväpnade vinner ca 10% av matcherna. Om man tillåter hugg så är siffran väldigt nära 0%.

Ger man den obeväpnade en parerdolk så ökar dennas chanser direkt, men det är fortfarande dåliga odds (kanske 20 - 30%)

Samma sak sker när man testar enhandssvärd mot spjut. Med bucklare så ökar chansen något, men det är fortfarande rätt dåliga odds.

Om man vill få in den här typen av realism så är vapenlängd en avgörande faktor.

Men, jag ser det även som ett intressant taktiskt val i spel. Vapentabeller i rollspel är oftast så himla tråkiga, det handlar nästan bara om skada. Men det gäller så klart att det inte ändras till att bara handla om vapenlängd :) så det måste balanseras på något sätt. Annars hamnar man i situationen att alla äventyrare går omkring med pik....
Är det inte lite jobbigt att ha en pik om motståndaren kommer förbi spetsen och kommer älgande med yxan i högsta hugg?
 
Top