@2097Jocke;n327886 said:Det är dogmerna som utgör 2097s spelstil. Jag misstänker att det skulle må bra av att marknadsanpassas om man vill paketera och sälja.
Jag skulle gärna vilja veta hur 2097 definierar "blorb"... Vilka är beståndsdelarna?
@2097Jocke;n327886 said:Det är dogmerna som utgör 2097s spelstil. Jag misstänker att det skulle må bra av att marknadsanpassas om man vill paketera och sälja.
Om du läser tex The Idea from Space till LotfP och sen spelleder det med blorb i bakhuvudet så tror jag att du kommer se att det egentligen inte behöver vara mer arbete.Ram;n327898 said:Jag är jätteglad att du hittat din stil och önskar dig all lycka, men detta är avgjort inte min tekopp. Shit så mycket arbete..
Improvisation betyder att framföra något utan att i förväg ha bestämt dess exakta utformning. Därför kan inte nåt av det skapararbetet som sker före sessionen kallas improvisation. Eftersom det just är prep, i förväg. “Jag åtar mig att i det här rummet finns det en magisk spegel med dom här och dom där egenskaperna.” Är urglad att vi hittade ordet åtagande för det är verkligen perfekt.Ram;n327898 said:Jag har svårt att få detta att gå ihop…
Pre-session-improvisation är jättebra
Huvudgrejen är inte att slinka utanför preppen.Ram;n327898 said:Men samtidigt är det en feature att spelledaren inte är beredd på det som händer när man slinker utanför preppen. ”Wowet är alltså den här symmetrin. Att både spelaren och spelledaren tar spelvärlden som något riktigt. Inte att “jag fighter måste låtsas att den är på riktigt men du DM får behandla den som en formbar hittepå””.
Ta en titt i Döda Skogen eller Maktens Portar eller Svavelvinter.Ram;n327898 said:Det är för mig oklart vad dessa tabeller som jag förstått att det rör sig om skall innehålla. Är det frön, svar på frågor, subquests, hus med invånare med agendor, …?
Det finns ju också nåt som heter regler. Dom kan också ge oss svaren på frågorna. Ex vis försvarsslag, färdighetsslag, besvärjelser…Ram;n327898 said:När man sedan går till ett fenomen som inte är vare sig preppat eller i en slumptabell
Nej, vi behöver inte stanna.Ram;n327898 said:så typ stannar vi…? Beskriv ytligt och preppa till nästa gång typ?
Det är inte alls avgjort för det verkar fortfarande finnas en hel del frågetecken kring den!Ram;n327898 said:Jag är jätteglad att du hittat din stil och önskar dig all lycka, men detta är avgjort inte min tekopp. Shit så mycket arbete..
Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).2097;n327907 said:Just denna skattkista var tom men till nästa gång så kommer nästa skattkista att ha ett rando innehåll eller, kanske ännu bättre, vara preppad.
Järnbox?2097;n327914 said:Platsprepp säger vi ibland. Det är ju ganska bra. Men själva principerna och disciplinen är ju också en stor del av blorben.
Alltså, resultatet är ganska likt, men många av OSR principerna saknas och är ersatta av andra tankar som även om de i sju fall av tio gör att samma sak händer runt spelbordet gör att de händer pga annan intern logik.kwarnberg;n327918 said:Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).
Platsprepp låter bra2097;n327914 said:Platsprepp säger vi ibland. Det är ju ganska bra. Men själva principerna och disciplinen är ju också en stor del av blorben.
Känns som att många proffspublicerade äventyr har det upplägget, ja. Själv har jag inte brytt mig om sånt pillande när jag gör homebrew..113;n327916 said:Om man kör en dnd5e blorb måste man se till att det finns xp i området så de klarar att spöa allt också? Typ om jag lägger dit en lvl 15 encounter i nordöstra skogen, är det som viktigt att jag dessutom har med tillräckligt med xp på kringliggande områden från start liksom så man kan besegra dem?
Minns du när vi spelade ditt fantasy-homebrew och jag tittade i någon lichkungs sarkofag? Själva sarkofagen fanns i preppen men inte exakt vad den innehöll? Du improviserade snabbt ihop att där låg en magisk dryck (som hejdade åldrande. Jag blev själv en lich.) Hade du blorbat hade du tvingats säga något tråkigare istället typ: "där finns damm och lite ruttna svepningar".kwarnberg;n327918 said:Nu har jag inte läst tråden tillräckligt noga för att riktigt fatta vad blorb är (när jag snabbläser tycker jag det mest låter som OSR, men det kanske bara är för att jag just snabbläser och har dålig koll på OSR också).
Men här stannade jag till. Om jag inte minns fel har den där skattkistan dykt upp tidigare i tråden också, och det är något med den som ställer till det för mig. Varför existerar skattkistan? Hur kommer det sig att den finns där om den inte är preppad? Och om den finns för att den är preppad, varför innehåller den inte något? Det känns som att skattkistan inte borde kunna existera om den inte är preppad (av det lilla jag greppat med blorb), men om den ändå dyker upp (trots att den inte kan dyka upp) ska den vara tom eftersom den inte är preppad... Jag får inte ihop det...
Baserat på den beskrivningen tror jag jag föredrar Blorbluddwig;n327936 said:Den största skillnaden jag noterar mellan blorb (som är ett varken informativt eller i mina öron särskilt positivt klingande namn) och OSR är att OSR fokuserar hårt på player skill medan blorb inte verkar bry sig det minsta om det är player eller character skill. En annan skillnad är att blorb uppmuntrar spelarna att lägger tid på rollfigurernas personligheter och relationer medan OSR tycker att det räcker om du orkar döpa din barbar till Bosse.