Den här har spelstilen i vad jag verkligen
saknade i rollspel som OSR till stor del löste men jag ville verkligen strama upp det och sätta fingret på exakt
vad i OSR det var som löste det. Rules light, rulings not rules, är det ju inte eftersom jag har väldigt mycket regler. (Men börja som sagt med
enkla regler sen byggs det på nomiskt!)
Men vi kan väl ta oss en kik i Principa Apocrypha.
Principia Apocrypha: Principles of Old School RPGs, or, A New OSR Primer
Först konstatera att det är Ben Milton & Steven Lumpkin som gjort den. Två riktigt schyssta lyftkranar som vet var dom har handduken.
Ben Milton brukar jag inte hålla med om att han vill ha extremt sparsmakade rollpersoner “the answer is not on your character sheet” medan jag inte har nåt emot att dom har en massa superkrafter om dom nu vill det. Dvs något som han ser som ett jätteplus är jag mer neutral till. (+ att Knave har en mattebugg.) Älskar hans recensioner på YouTube!
Steven Lumpkin, en fantastisk YouTube-DM (silent0siris) som givit mig många timmar av nöje. Men en designer som jag inte tycker designar så bra rollspelsmekaniker. Har bl.a.
ondgjort mig över hans inventory system som likt Dungeon World är abstraherat, att man kan dra fram vadsomhelst ur skalman-skalet utan att behöva planera sin resa innan. Nej och åter nej, jag tycker det är jätteviktigt att man har ett
riktigt inventory.
Så långt intro om författaren. Låt oss sjunka in i deras principer:
Be An Impartial Arbiter:
Japp! En likhet med blorb!
Rulings Over Rules:
Nix! En skillnad mot blorb!
Divest Yourself Of Their Fate:
Japp! En likhet med blorb!
Leave Preparation Flexible:
Nja… håller typ med om det som står, men jag vill nyansera. Ja, det är urbra att
inte ha en förberedd handling. Samtidigt som det är järnhårt att det finns en solid och pålitlig blorb!
Build Responsive Situations:
Detta är överkurs & inte en del av blorb basics men är urbra! Blir bra lir med den tekniken!
Embrace Chaos:
Detta är överkurs & inte en del av blorb basics men är en bra best practice!
But Uphold Logic:
Nej! Detta bryter mot blorb! Använd
inte common sense. Se exemplet tidigare i tråden med mossan i skogen
Let Them Off The Rails:
Ja, det är bra.
Get them thinking:
Detta är mer en speciell spelstil än något som gäller allt blorb.
XP for Discovery & Adversitity:
Vad exakt man belönar beror på spelets genre tycker jag. Och hur dom belöningarna ser ut; är inte alls självklart att “förbättra rollisen” ska vara huvudmålet med spelandet.
Player Ingenuity Over Character Ability:
OK, denna förtjänas att prata lite mer om. Först om den delen jag inte håller med om.
Vi kör ju med femman och dom har massor av superkrafter och spells och sånt. Jag ser det som en del av rollpersonernas verktygslåda. Ja visst är det roligt när det inte finns en massa sånt men det betyder inte att det inte kräver ingenuity att ex vis tillämpa en Mage Hand på ett smart sätt.
Sen till det som är bra. När man har en blorb så går det att resolva letande efter fällor och skatter, eller lösande av problem av den typen som dom säger (“retreive a key from a lake of acid”) genom att rollspela ut det. Det är fantastiskt. Man behöver inte förlita sig på tärningsmekaniker för att göra det som i ex vis Mouse Guard. Det är en av dom sakerna som jag verkligen gillar med blorben, att det går att vara ingenious.
Cleveress Rewarded, Not Thwarted:
Men vad är detta? Du ska ju vara
opartisk. Skärpning, håll inte på att försöka guida spelet såhär. Håller helt med om första punkten men inte sen när det spårar ur till att man ska “presentera situationer”. Nej nej. Gör en blorb och sen släpp ratten. Det är allt du behöver göra.
Ask Them How They Do It:
Exakt. Det är en väldigt viktig del i min större spelstil (2097e kallar jag den), och jag älskar verkligen den spelstilen, och blorben möjliggör den. Men blorb
behöver inte den, det är inte en grundkomponent i blorb. Ex vis vi har att varje morgon gör dom ett navigation check istället för att vi rollspelar ut hur dom tittar på stjärnhimlen, soluppgången, riktmärken i skogen etc. Och spelet fungerar ändå.
Let Them Manipulate The World:
Ja! Urviktig del av blorben!
Good Items Are Unique Tools:
Älskar sånt här spel och är typ det allra allra bästa med D&D men är inte en grundförutsättning för blorb. Är bara en extrem match made in heaven för blorb.
Don’t Mind The Fourth Wall:
Nej… här vill jag också nyansera (signaturen “P”, dvs David Perry, är den jag mest ofta tjafsar emot, märker jag). Vår regel är denna. Dom får själva avgöra hur mycket dom vill metaspela mot spelvärlden, mot Strahd och Acererak. Kan ju vara lite fånigt med fyra partyn som går ner i samma fälla i rad. Dom väljer själva en mix mellan vad som blir löjligt och vad som blir allt för otrovärdigt. Men dom får inte metaspela
mot varandra. Om Alice smyger i skogen och Bob failar sitt Wisdom check för att upptäcka henne så får han
inte säga “Men jag känner ändå på mig att det är nån där ute”. Det är inte tillåtet.
Build Rocks & Hard Places:
Detta kapitel är mindre “Vad måste man göra för att lyda blorbens lagar” och mer “hur gör man en
bra” blorb.
Det gäller alla delkapitel:
- Offer Tough Choices
- Subvert Their Expectations
- Build Challenges With Multiple Answers
- And Challenges With No Answer
Alla fyra är bra.
Dice With Death:
Får bara inflika att det stör mig att dom sätter stor bokstav även på prepositioner och artiklar. Men ja ja.
Deadly But Avoidable Combat:
Det här är en genrefråga och inte en blorbfråga. Jag tycker om den genren och vi spelar så. Men har egentligen inget med blorbighet att göra.
Keep Up The Pressure:
Vi har dessutom regeln att man bara får försöka en gång.
Let The Dice Kill Them:
Mycket bra och blorbigt. Följ reglerna, ända in i döden. Men. Du kan också välja ett mycket softare och mindre dödligt regelverk och ändå köra blorbigt.
But Telegraph Lethality:
Ja det är ju bra men det är inte alltid det lättaste att göra det när du kör. Det är snarare något du ska tänka på när du
skriver en hemmakokt blorb.
Be Their World:
Ja!
Reveal The Situation:
Nej. Dom måste leta. Pixeljägande är det som gäller.
Give Them Layers To Peel:
Ja, det är bra. Är inte en av mina principer men borde definitivt vara det.
Don’t Bury The Lead:
Nej. Håller inte med. Dom måste leta. Det klockrena exemplet är introt till B4 The Lost City. Det faktum att varje steg kan utlösa en dödsfälla gör att både spelarna och spelledaren kommer in i en fantastisk rytm i att berätta och fråga och berätta och fråga och verkligen levandegöra det gemensamma fantasimöblemanget.
(Faaast… här kan vara en punkt där jag har fel! Ska fundera på detta)
Keep The World Alive:
Ja det är bra. Men. I enlighet med dina principer för att hålla det blorbigt.
NCPs Aren’t Scripts:
Nej, jag har ju bokstavligt talat gjort en algoritm som berättar vilka i partyt som blir anfallna av monstren i striderna osv. Så obv kan jag inte hålla med om denna.
Old School Principles for Players:
Ett mer spelartillvänt kapitel. Det har dom här delkapitlen:
- Learn When To Run
- Combat As War, Not Sport
- Don’t Be Limited By Your Character Sheet
- Live Your Backstory
- Power Is Earned, Heroism Proven
- Scrutinize The World, Interrogate The Fiction
- The Only Dead End Is Death
- Play To Win, Savor Loss
Tycker dom alla är väldigt genrespecifika för pulpig fantasy. Som jag iofs tycker om, ja, och som jag iofs kör, ja, men det finns väl mer.