Flanellkatt;n328063 said:
Om du inte preppat vad som finns bakom dörren får du hitta på något rimligt och tråkigt helt enkelt.
Det är där skon klämmer mest för mig. Om inte preppen är omfattande och om det inte finns tabeller och regler för det som inte direkt täcks av preppen, kommer mycket att hamna i att "tapeterna på caféet är laxrosa". Om det är poliser som man rullar fram på encountertabellen kan jag hålla med sig om att det är rimligt att de reagerar på situationen och att det blir en dialog mellan RP och poliserna. Men är det den kaffesugna butiksägaren från andra sidan gatan som rullas fram ur tabellen är det som är rimligt inte alls lika tydligt.
I det här exemplet blir det kanske bara en ny regel (motstånd mot gift) men det är å andra sidan bara en liten, liten plats med några få SLP och ett ändå relativt begränsat antal troliga utfall. Just det går kanske att blorb-kosher-preppa, särskilt om man känner sin grupp väl. Men ska man preppa för gonzo-gruppen som kan hitta på precis vad som helst räcker inte servetten långt. "När jag ser min kamrat segna ner vid bordet slår jag ihjäl baristan utan att tänka mig för, snor dagskassan, eldar upp hela jäkla caféet och drar därifrån". Stridsreglerna finns förmodligen på plats, dagskassans innehåll är kanske preppat (alternativt så går det att göra ett rimligt antagande utifrån byns läge, befolkning och caféets prislista), men hur beter sig elden när den kommer lös i en gammal dammig by där husen står tätt tillsammans? Det rimliga är kanske att hela kvarteret går upp i lågor så småningom, men eftersom eldskada, husets tålighet, hastigheten som elden sprider sig med, brandförsvar, etc, etc, inte var preppat den här gången landar det i ett tråkigt: Elden slocknar efter att gruppen lämnat caféet. Nästa gång finns det regler för bränder och alla byggnader har fått en brandtålighetsklassning, en brandspridningskoefficient, m.m. och både regelmassan och preppen har vuxit.
Hade jag, som inte utgår från någon blorb-filosofi, spellett det här exemplet, hade jag hittat på hur lång tid det tog innan caféet blev övertänt, jag hade hittat på hur snabbt byborna kan vara på plats med spannar, slangar och pumpar, jag hade bestämt hur svårt slag spelarna var tvungna att klara för att inte bli upptäckta, osv. Men hade de då dragit från byn hade jag släppt det till de eventuellt återvände till byn. Nästa gång de kom dit hade jag kanske hittat på att caféet och grannhuset totalförstördes i branden, revs och nu är byborna i full färd med att bygga nya hus på platsen. Blir de igenkända som pyromaner? Tja kanske, men eftersom jag har skickat byns två poliser på ett uppdrag på annan ort och de vanliga byborna inte har en chans mot gonzogruppens tungt beväpnade, erfarna krigare är det inte intressant just då att igenkännandet leder till något. Senare kanske. Grupperna jag spelleder och spelar med hade naturligtvis inte startat en brand utan kommit på en helt annan, mer fredlig lösning. Men oavsett vilket är det jag beskriver i det här sista stycket, enligt vissa fusk, fusk och åter fusk. Kanske till och med quadrupel-fusk.