Rymdhamster;n328010 said:
Sen är ju en av de fina sakerna med blorpen att den anpassar sig efter varje indviduell grupp genom de tre nivåerna av sanningar, eftersom man fyller de glapp som framkommer i den specifika gruppen. Det blir ett så att säga ett självutvecklande program.
Ärligen ser jag snarare det som ett plåster mer än något annat. Spelet (eller kanske dess regler snarare) låter dig inte hitta på något som spelarna interagerar med (av väsentlig dignitet, "tapet" är ok, distinktionerna är för mig för luddiga för att helt greppa) om du inte preppat det utan då faller du ut på 'catch all exception' eller nivå 3 sanningar vilket är att inget händer (kistan är tom, slp:n har inget väsentligt att säga, det finns ingen lönndörr under altaret).
Alltså tycker jag inte detta är en så fiffig lösning utan mer en nödlösning på ett annars omöjligt problem då rollspel (vanligen) inte har de strikta ramar som bräd- och datorspel har. Det blir en livrem kring något som jag (i rollspel) inte tycker behöver regleras så hårt. För det ger en känsla av datorspel eller brädspel där man gått in i den osynliga väggen, iaf för mig.
Så jag sållar mig i mängden som säger att det är jättebra att
2097 har hittat ett sätt som passar henne och (delar) av hennes grupp utmärkt. Men det låter inte som en spelstil som hade tilltalat mig av olika anledningar som kanske inte är föremål för den här tråden.
OBS! Jag gillar både brädspel, datorspel och rollspel och tycker definitivt att det finns synergier att hämta mellan dem. Där t.ex. kort med regeltext för besvärjelser, utrustning och liknande är ett mycket bra lån från brädspelsvärlden in i rollspelsvärlden. Tänker t.ex. på mutations- och utrustningskort i MÅ0 eller spell-kort som man kan köpa till D&D5. Ger att spelare behöver slå mindre i regelböcker av olika slag för regeltexten finns på kortet för din pryl/förmåga/whathaveyou.
Cog.