Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

Dimfrost

Special Circumstances
2097;n327907 said:
Eller som exemplet sist vi kom utanför preppen för sju åtta spelmöten sen, dom ville leta efter en speciell art av mossa i skogen som använd som en komponent för en besvärjelse, dom hittade inte den sortens mossa just den dagen men nästa gång hade jag gjort regler för det. Eftersom vi har kört i fem år är det väldigt ovanligt att dom kommer utanför preppen på det sättet.
Fast skulle man inte kunna lösa sådant här med en mer generell regel? Typ så här:

Om rollpersonerna letar efter något i skogen [eller "utanför civiliserat land" eller annan lämplig avgränsning], slå 1T6 på följande tabell:
1-2 Inget händer
3 De stöter på en fälla [se [fälltabellen], eller reglerna för fällor med farlighet 1T8, eller DC 8+d6]
4 Slå för ett slumpmöte för den aktuella miljön
5 De hittar vad de letar efter, plus slå ett slumpmöte
6 De hittar vad de letar efter

Ett par-tre sådana här väldigt abstraherade tabeller borde kunna hantera den absoluta majoriteten av opreppade situationer, tänker jag, eller rättare sagt gör de att mycket mer är preppat än man kan åstadkomma i detalj. Eller tänker jag fel nu?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
cogitare;n328068 said:
Samtidigt, i 100% av de dungar jag har spelat igenom under mina 25+ år som rollspelare, har de inte lyckats ha med ALLT som spelarna interagerat med.
Hmm... om saken inte finns, hur kunde då spelarna interagera med den? =D

cogitare

Swashbuckler
Rymdhamster;n328077 said:
Ok, bra poäng.

Men resonerar man så kommer man snabbt bygga upp en massa osynliga väggar som spelarna kommer springa in i vilket leder till, i mina ögon, rälsning. Dvs. spelarna kommer på något som inte står exakt specificerat i äventyrets beskrivning. Kör man blorb händer då inget i värsta fall (nivå 3), möjligen har man någon sorts regel eller slump mekanism (nivå 2). Och, som jag skrev tidigare, är spelare inte dummare än att de upptäcker att de sprungit in i en osynlig vägg och det inte är vägen för ävetyret och kommer välja annan väg.

Så som jag spelar/spelleder så gör jag en bedömning där jag mycket väl kan landa i att inget händer. Motsvarigheten till nivå 3. Men lika ofta så kommer spelarna på något som jag tycker låter coolt och vill att de fortsätter utforska och då kör jag på det spåret och improviserar under tiden. Och på så sätt kan spelarna interagera med sådant som jag inte strikt specat i äventyret. Kräver detta att jag gör en regel-tolkning så gör jag det helt enkelt. Som SL gör man ju det mer eller mindre hela tiden.

NB! Jag ser inte blorb som något dåligt. Mest inte som min kopp the.

Cog.

entomophobiac

Low Prep High Play
Har försökt läsa in mig på den här tråden, men med nio sidor så blev det lite övermäktigt. Särskilt som stor del verkar handla om varför det funkar/inte funkar med blorb.

Jag gillar hur som helst originalpostens summering väldigt mycket och tänkte summera det mest konkreta (för mig) från den (parafraserat från 2097):

1. Vad säger din prepp?
2. Vad säger dina regler?
3. Totalt hittepå. Men, försök att hitta på nåt safe och trist. Lappa hålet till nästa möte.
Det här tycker jag är svinbra och väldigt användbara konkreta verktyg som känns helt i linje med den effekt många hexcrawls och OSR-produkter verkar sikta på.

Mest intressant tycker jag är att reglerna hamnar på andraplats och preppen på första. För min syn på "prepp" i det här fallet är relativt avskalad. Många av de bästa tabellerna är såna som ger dig fragment som det går att spinna vidare på men som ändå besvarar den centrala frågeställningen.

Så med den synen på prepp--att det egentligen är relativt lite brödtext--gör att blorben blir ett väldigt lättsamt sätt att spela som kräver ett minimum av prepp per spelsession så länge du gjort det stora förarbetet vid något tillfälle.

Eller så beväpnar du dig med Vornheim, Yoon-Suin, Veins of the Earth, och lite andra tabellberikade böcker och voila--teh blorb!

Ram

Skev
Rymdhamster;n328077 said:
Genom att gå utanför ramen. I en helt sluten miljö kan en täcka för alla fall. En underjordisk dungeom är ett asbra exempel. Där är man omsluten av urberg och inget finns därinne som inte är placerat där av SL.

Men i öppnare miljöer med kreativa spelare med specifika önskemål så blir det annorlunda. På resa i random håla vill en person köpa magiska örter, en hamnar i slagsmål, en vill idka handel, en vill ragga på något random hak, någon vill göra inbrott för att bättra på reskassan, någon vill stråtröva i samma syfte, någon letar sidequests, någon letar efter sin försvunna syster, någon vill vaska guld, någon vill ut på jakt, någon vill spela dobbel, någon vill sälja svärd, någon vill värdera juveler, någon vill köpa en ny rustning, någons häst är halt, någon behöver helas, osv osv.

Och det är den senare miljön som jag njuter mest av att spela. Eller ännu mer, miljöer där det är extremt hög interaktion med många olika grupperingar. Där behövs mycket generell prepp men mycket lite specifik. Eller snarare, det är extremt svårt att preppa för alla fall. 1 och 3 som sagt.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Ram;n328082 said:
Genom att gå utanför ramen. I en helt sluten miljö kan en täcka för alla fall. En underjordisk dungeom är ett asbra exempel. Där är man omsluten av urberg och inget finns därinne som inte är placerat där av SL.

Men i öppnare miljöer med kreativa spelare med specifika önskemål så blir det annorlunda. På resa i random håla vill en person köpa magiska örter, en hamnar i slagsmål, en vill idka handel, en vill ragga på något random hak, någon vill göra inbrott för att bättra på reskassan, någon vill stråtröva i samma syfte, någon letar sidequests, någon letar efter sin försvunna syster, någon vill vaska guld, någon vill ut på jakt, någon vill spela dobbel, någon vill sälja svärd, någon vill värdera juveler, någon vill köpa en ny rustning, någons häst är halt, någon behöver helas, osv osv.

Och det är den senare miljön som jag njuter mest av att spela. Eller ännu mer, miljöer där det är extremt hög interaktion med många olika grupperingar. Där behövs mycket generell prepp men mycket lite specifik. Eller snarare, det är extremt svårt att preppa för alla fall. 1 och 3 som sagt.
<3

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
cogitare;n328079 said:
Men resonerar man så kommer man snabbt bygga upp en massa osynliga väggar som spelarna kommer springa in i vilket leder till, i mina ögon, rälsning.
Um, nej. Du gör dem helt synliga =D Startinlägget gör det ju väldigt tydligt att det här handlar om dungeons, och att området utanför en dungeon är något man stoppar in om man är väldigt ambitiös =)

Ram;n328082 said:
På resa i random håla vill en person köpa magiska örter, en hamnar i slagsmål, en vill idka handel, en vill ragga på något random hak, någon vill göra inbrott för att bättra på reskassan, någon vill stråtröva i samma syfte, någon letar sidequests, någon letar efter sin försvunna syster, någon vill vaska guld, någon vill ut på jakt, någon vill spela dobbel, någon vill sälja svärd, någon vill värdera juveler, någon vill köpa en ny rustning, någons häst är halt, någon behöver helas, osv osv.

Ja men vad gör du ens här då? XD

Hoppade du över första halvan av startinlägget som pratar om dungeons och möjligen ett område utanför dungeonen (om man är väldigt ambitions)?

I blorb ska du ju inte ha en random håla. Om du ens har en håla ska du även ha alla SLP:er i den stattade.

Ram

Skev
Rymdhamster;n328086 said:
Ja men vad gör du ens här då? XD

Hoppade du över första halvan av startinlägget som pratar om dungeons och möjligen ett område utanför dungeonen (om man är väldigt ambitions)?

I blorb ska du ju inte ha en random håla. Om du ens har en håla ska du även ha alla SLP:er i den stattade.
Tja, jag läste hela startinlägget och tyckte att region-biten, dvs. det icke-slutna rummet var en extrem utmaning. När sedan Svavelvinter dök upp som ett exempel så ville jag förstå hur det var tänkt att gå till. Jag upplever nämligen inte från 2097s exempel att det är tänkt att vara en ”dungeon” utan att det tänks på en större helhet.

Rickard

Urverk speldesign
Rymdhamster;n328008 said:
Alltså, om nån klarar av att lösa det här (och programmera en kul värld till det) så vore ju jag eld och lågor. Då skulle du ju ha det optimala sandlåde-dataspelet.

Fast att ingen speltillverkare trots miljarders kronors investingar inte lyckats än får mig att tro att det inte riktigt är rimligt =)
Dragon Age 2 kom med en större överraskning för mig. Jag fick en story som jag inte gillade så jag laddade om en äldre save-fil och tänkte sätta dit personen men fick en helt annat story serverad.

Bethesdas Fallout 3 har mängder med sidostorys och man kan alliera sig (och få fiender) med nästan vem som helst.

Sedan kommer Cyberpunk 2077 som verkar ha en rätt öppen story.

Detta från någon som knappt spelar datorspel längre och jag kan ändra dra till med tre exempel utan att tänka nämnvärt på det.

2097

deleta mitt konto tack
entomophobiac;n328081 said:
Eller så beväpnar du dig med Vornheim, Yoon-Suin, Veins of the Earth, och lite andra tabellberikade böcker och voila--teh blorb!
Viktigt med den metoden att ha ett bra system där du skriver upp allt du rullar fram, platser, personer osv

2097

deleta mitt konto tack
PS helt rätt ento att det är dölite brödtext.

2097

deleta mitt konto tack
Dimfrost;n328073 said:
Fast skulle man inte kunna lösa sådant här med en mer generell regel? Typ så här:

Om rollpersonerna letar efter något i skogen [eller "utanför civiliserat land" eller annan lämplig avgränsning], slå 1T6 på följande tabell:
1-2 Inget händer
3 De stöter på en fälla [se [fälltabellen], eller reglerna för fällor med farlighet 1T8, eller DC 8+d6]
4 Slå för ett slumpmöte för den aktuella miljön
5 De hittar vad de letar efter, plus slå ett slumpmöte
6 De hittar vad de letar efter

Ett par-tre sådana här väldigt abstraherade tabeller borde kunna hantera den absoluta majoriteten av opreppade situationer, tänker jag, eller rättare sagt gör de att mycket mer är preppat än man kan åstadkomma i detalj. Eller tänker jag fel nu?
Mmm… men anledningen till att det är lite fel är lite överkurs för en tråd som heter “enklast möjliga blorb (för nybörjare)”.

Så här är det. Blorbens principer (dom tre sanningsnivåerna, tapetprincipen ex vis) är till för att kontrollera injicerandet av entiterer in i spelvärlden. Skydda gruppens gemensamma spelvärld från att urholkas till att bara bli en massa hittepå. Om dom bara “vi letar efter en gredelin teservis” ja då måste med din generella regel det helt plötsligt finnas gredelina teserviser i spelvälden. Oblorbigt.

Så om “det dom letar efter” inte är nåt salient, dvs om det bara är tapet, då är det enligt tapetprincipen bara att spåna fram det. Så varför inte ge dom den där gredelina teservisen isf, behöver inte ens rulla fram det.

Men i fallet med mossan så är det salient. Om dom hittar fyra skålpund betyder det att dom kan hålla den där spellen igång i nästan ett dygn. Ganska stor skillnad mot om dom bara hittar ett skålpund (sex timmar). Eller om dom hittar 15 skålpund (nästan fyra dygn). Den specifika mängden var salient. Alla såna dära “hitte-i-skogen”–regler brukar jag reglera ganska tight för att matcha crafting ekonomin och ekonomin för ljus nere i dungeonen osv. Det betyder inte att alla spelgrupper kan eller bör göra det. Mossan är bara ett exempel på hur vissa saker kan bli salienta i vissa spelgrupper som egentligen ingen annan spelgrupp nånsin behövt eller kommer behöva en regel för, men vi gör det.

Och er grupp kanske har nån annan regel, ex vis det klassiska DoD-exemplet med en regel för formen på bord på värdshus. Är 100% tapet för oss så där kan jag spåna det vilt, kan nästan lolla åt den gamla regeln. “Det här värdshuset har runda bord, det här har fyrkantiga, det här har åttkantiga, här har vi ett till med fyrkantiga men det är mer som långbord.” (Känns som et typexempel på rollspelens barndom innan tapetprincipen fanns, innan jag hade kommit på det här med saliens.) Men om ni har nån spell som enbart går att använda om det står ett fyrkantigt bord i rummet, då blir det plötsligt extremt intressant att någon opartisk källa bestämmer bordsformen. Dvs: en regel.

Så, Dimfrost: generella principer för hur dom här reglerna ska se ut: Ja! Urbra! Verktygslåda för spelledaren! (“Sist vi behövde lösa en liknande sits så körde vi med en sån här regel, kanske det går att göra en snarlik eller rent av använda samma?”, tummen upp åt den sortens tankar!) Men, alltid bra att detaljanpassa det specifika åtagandet för den specifika situationen.

Du kanske är ok med att det är 2/6 chans att hitta en fullplate men inte 2/6 att dom hittar varsitt rymdskepp med deras egna namn airbrushade över vingarna och nycklarna serverade på en sammetskudde.

2097

deleta mitt konto tack
Rangertheman;n328046 said:
Värderingen får stå för dig. Jag återger sakligt vad 2097 har skrivit, tror det är i en av Symbaroum-trådarna. Vad finns det att förstå eller inte förstå när någon skriver att de har 1000+ sidor stridsregler?
Då räknar jag alltså in alla monsterböcker, kampanjböcker, olika klasser, magiböcker för allt sånt blir relevant i striderna!

Men alltså som jag skrev i startinlägget: BÖRJA MED ENKLA REGLER!

2097

deleta mitt konto tack
cogitare och Rangertheman här är ett exempel som jag använde för mina studenter idag:

Du har en låst skattkista och du som spelare vet inte vad det är i men SL vet, för i preppen står det "en champagneflaska". (1-Sanning.)

Om du då skakar på kistan och lyssnar… det finns inga regler för skaka och lyssna? Men det går ändå att göra för vi har en mänsklig spelledare som kan hantera sånt. Det är inte som dom gamla textäventyren som kan vara lite kinkiga.
Så då hör du dunsandet av hur nåt rullande där inne, och skvalpande av nån vätska.

Jag har ju skrivit tusen och tusen gånger att handlingen inte är preppad. Det är entiteterna och deras egenskaper som är det. Och dom är skrivna i plaintext för en mänsklig tolk. Det står alltså inte
Code:
'(flaska (innehåll champagne) (skalpning (decibel 60)) (dunsande (rullningsljud (diameter (tum 6)))))
Det står "kistan har en flaska champagne".

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rickard;n328107 said:
Dragon Age 2 kom med en större överraskning för mig. Jag fick en story som jag inte gillade så jag laddade om en äldre save-fil och tänkte sätta dit personen men fick en helt annat story serverad.

Bethesdas Fallout 3 har mängder med sidostorys och man kan alliera sig (och få fiender) med nästan vem som helst.

Sedan kommer Cyberpunk 2077 som verkar ha en rätt öppen story.

Detta från någon som knappt spelar datorspel längre och jag kan ändra dra till med tre exempel utan att tänka nämnvärt på det.
Har bara spelat Fallout 3 av de du nämner, och det uppfyller ju inte alls det jag pratar om. Exempelvis har jag bara förskrivna konversationsval att välja mellan. ge mig ett spel där jag kan skriva in mina svar i fritext, och spelet klarar av att korrekt tolka det och ge mig rimliga svar tillbaka så snackar vi!

För att vara tydlig: Rangertheman pratade tydligen inte alls om att helt ersätta SL. Fair enough. Men det är vad jag pratade om, så vill du ge exempel som motsäger mig är det den nivån du behöver nå upp till ;)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ram;n328088 said:
Tja, jag läste hela startinlägget och tyckte att region-biten, dvs. det icke-slutna rummet var en extrem utmaning. När sedan Svavelvinter dök upp som ett exempel så ville jag förstå hur det var tänkt att gå till. Jag upplever nämligen inte från 2097s exempel att det är tänkt att vara en ”dungeon” utan att det tänks på en större helhet.
Även svavelvinter är ju en väldigt avgränsad del. Det är en Ö men ganska få invånare, merparten är täckt av en ogästvänlig glaciär (som har en bunt regler för vad som händer när man går där), de har förvisso inte beskrivit alla invånare, men så levde det ju inte riktigt upp till 100% blorb heller =D

2097

deleta mitt konto tack
Rangertheman;n328045 said:
Om jag har förstått 2097 rätt är innehållet i dialogen med SLP något som SL spelar ut. Vart det leder kan däremot programmet hantera.
Vår SLP-dialogs-regler är ganska speciella. Ska kanske göra en ny tråd om dom.

Utfallet av ett SLP-samtal kommer bli går bara att få reda på genom att rollspela ut det. Vems taktiker tar slut först, spelarnas eller SLs [båda begränsade till den typen av taktiker som just den RPn/SLPn använder sig av, men det är en bedömningsfråga].

Vi slumpar alltså inte utfallet (vilket en robot lätt skulle ha kunnat göra) utan vi spelar ut det med hjälp av en snäv struktur men med naturligt språk.

Det är väldigt likt att hitta en fälla i Old School Primer; när dom häller ut vattnet för att se om det är en fallucka där. Det är ingen tärning eller färdighet utan något som avgörs genom ett samtal. Men ett samtal som kretsar kring konkreta entiteter snarare än kring hittepå.

2097

deleta mitt konto tack
luddwig;n328021 said:
Desto mer jag tänker på det, desto mindre förstår jag tjusningen med blorben. Jag är helt med på delen med öppna äventyr och vill inte spela något annat. Jag är också helt med på att SL inte ska leka gud och kunna köra över både regler och äventyr hur som helst, men det är inte heller så jag spelar. Inte nu och inte förr. Visst, det har hänt förr att jag mixtrat lite, till exempel för att undvika att en rollfigur skulle dö av något fånigt slumpmöte, men det var innan jag insett konsekvenserna. Jag är en ärligare spelledare nu och behöver inte massor med regler som rättesnöre. För mycket regler gör bara spelet stelt, långsamt och tråkigt. Lagom är bäst, och för mig ligger det långt under 100 sidor.
Börja med enkla regler! Vi började med 32 sidor! Och det mesta av det var spells och utrustningslistan!

cogitare

Swashbuckler
För varje förklarande inlägg om detta blir jag mer övertygad att detta inte är för mig. Skitkul att 2097 och hennes grupp hittat sitt svarta.

Men det är inte en rollspelets silverkula. Inte för mig iaf.

NB! Jag har inte gjort någon analogi till datorspel, det var Rangertheman som gjorde. Men att spelsättet har mycket gemensamt med ex. brädspelet Descent håller jag fast vid (men med mer rollspels-element).

Med detta, om jag inte blir direkt adresserad, lämnar jag tråden. Jag känner redan att jag börjar upprepa saker jag redan skrivit vilket brukar vara ett bra tecken att det mesta redan sagts. ????

Cog