Dimfrost;n328073 said:
Fast skulle man inte kunna lösa sådant här med en mer generell regel? Typ så här:
Om rollpersonerna letar efter något i skogen [eller "utanför civiliserat land" eller annan lämplig avgränsning], slå 1T6 på följande tabell:
1-2 Inget händer
3 De stöter på en fälla [se [fälltabellen], eller reglerna för fällor med farlighet 1T8, eller DC 8+d6]
4 Slå för ett slumpmöte för den aktuella miljön
5 De hittar vad de letar efter, plus slå ett slumpmöte
6 De hittar vad de letar efter
Ett par-tre sådana här väldigt abstraherade tabeller borde kunna hantera den absoluta majoriteten av opreppade situationer, tänker jag, eller rättare sagt gör de att mycket mer är preppat än man kan åstadkomma i detalj. Eller tänker jag fel nu?
Mmm… men anledningen till att det är lite fel är lite överkurs för en tråd som heter “enklast möjliga blorb (för nybörjare)”.
Så här är det. Blorbens principer (dom tre sanningsnivåerna, tapetprincipen ex vis) är till för att kontrollera injicerandet av entiterer in i spelvärlden. Skydda gruppens gemensamma spelvärld från att urholkas till att bara bli en massa hittepå. Om dom bara “vi letar efter en gredelin teservis” ja då måste med din generella regel det helt plötsligt finnas gredelina teserviser i spelvälden. Oblorbigt.
Så om “det dom letar efter” inte är nåt salient, dvs om det bara är tapet, då är det enligt tapetprincipen bara att spåna fram det. Så varför inte ge dom den där gredelina teservisen isf, behöver inte ens rulla fram det.
Men i fallet med mossan så är det salient. Om dom hittar fyra skålpund betyder det att dom kan hålla den där spellen igång i nästan ett dygn. Ganska stor skillnad mot om dom bara hittar ett skålpund (sex timmar). Eller om dom hittar 15 skålpund (nästan fyra dygn). Den specifika mängden var salient. Alla såna dära “hitte-i-skogen”–regler brukar jag reglera ganska tight för att matcha crafting ekonomin och ekonomin för ljus nere i dungeonen osv. Det betyder inte att alla spelgrupper kan eller bör göra det. Mossan är bara ett exempel på hur vissa saker kan bli salienta i vissa spelgrupper som egentligen ingen annan spelgrupp nånsin behövt eller kommer behöva en regel för, men vi gör det.
Och er grupp kanske har nån annan regel, ex vis det klassiska DoD-exemplet med en regel för formen på bord på värdshus. Är 100% tapet för oss så där kan jag spåna det vilt, kan nästan lolla åt den gamla regeln. “Det här värdshuset har runda bord, det här har fyrkantiga, det här har åttkantiga, här har vi ett till med fyrkantiga men det är mer som långbord.” (Känns som et typexempel på rollspelens barndom innan tapetprincipen fanns, innan jag hade kommit på det här med saliens.) Men
om ni har nån spell som enbart går att använda om det står ett fyrkantigt bord i rummet, då blir det plötsligt extremt intressant att någon
opartisk källa bestämmer bordsformen. Dvs: en regel.
Så, Dimfrost: generella
principer för hur dom här reglerna ska se ut: Ja! Urbra! Verktygslåda för spelledaren! (“Sist vi behövde lösa en liknande sits så körde vi med en sån här regel, kanske det går att göra en snarlik eller rent av använda samma?”, tummen upp åt den sortens tankar!) Men, alltid bra att detaljanpassa det specifika åtagandet för den specifika situationen.
Du kanske är ok med att det är 2/6 chans att hitta en fullplate men inte 2/6 att dom hittar varsitt rymdskepp med deras egna namn airbrushade över vingarna och nycklarna serverade på en sammetskudde.