Den här tråden var en riktig flopp från min sida för jag känner att Ram, Cog och Rangertheman inte riktigt fattar (och det är ju mitt & dom andra som gillar blorbs fel lite, att vi inte lyckats förklara klokt).
För det första. Skillnaden är mycket mycket mindre än vad ni verkar tro.
Det är normalt rollspel!!!
Det är vanliga Döda Skogen, Maktens Portar, Svavelvinter (med några få pytteändringar kring mötestabellen ffa).
Det är inte nåt brädspel eller dataspel eller alla SLP:er i en isolerad cell eller überdetaljerade stridsregler.
Precis som Flanellis eller vem det var så: 2097s kampanj har jävligt många egenheter. Alla dom är inte pga blorben!
Jag menar, att vi har väldigt mycket stridsregler har inget med blorben att göra! Man kan lika gärna eller nästan hellre rulla upp vanliga Lamentations rollisar, man behöver inte defense rolls och allt sånt som vi har. (Och för den delen är Drakar och Demoner
extremt mycket mer komplicerat i sin tur än vad vårt system är. Stridskonstssystemet på s 56–58 ex vis i DoD91 bok 1 är way beyond
nåt av det vi har.)
För det andra. Den pyttelilla skillnaden har mycket mycket större impact på spelet än vad ni verkar tro. “Äh det gör inte så mkt om SL hittepå lite hertigar här och där” jajo men det kan urholka spelets integritet totalt om man har otur.
Alltså jag spelade rollspel i 20 år med SL-hittepå. Hade aldrig kunnat tänka mig att det gick att spela utan att det fanns SL-hittepå. Det var en total mindblow, brain melt osv när jag såg det. Precis som det blev för Vincent nu när han fattade det här med blorben häromveckan.
En liknelse jag har är den här…. (har dragit den på andra ställen också).
På en buss sitter det fyra personer. Två gamlingar och två barn. Gamlingarna är riktiga snillen och dom är också schack-nördar. Dom kan minnas schackbrädet i huvudet. Så för att roa sig under bussfärden säger dom saker som
“e4” “Nf6” “f3” “d6” osv till varandra. För dom spelar schack med varandra med ett bräde som bara finns i deras fantasi. Memory chess kallar dom det för.
Barnen hör detta och tycker det verkar coolt och att gamlingarna verkar smarta. Så barnen börjar säga “e4” “a14”, “p5”, “Ne1”, “b52”, “z3” osv till varandra dom med! Dom tycker det är jätteroligt och deras variant memory chess blir en riktig fluga i deras bekantskapskrets. Dom definierar spelet som att det går ut på att säga bokstäver och siffror på ett coolt sätt och sen bli imponerad av den andra bokstaven och siffran som den andra personen sade enligt en viss dramatisk kurva. Om personen har funderat länge innan hon säger siffran osv.
Men.
Den dagen dom sen ser ett schackbräde…
holy shit!!!!
Och det var så det var för mig när jag såg den där magiska spegeln i Anths kampanj. Jag bara “VAD I HELVETE!!!?!??? Det är på riktigt!?!??!?!?!?”
Jag lärde ut blorb till några idag och dom bara hur kom det sig att du kom på det här och jag sade som det var, att jag var lite sen att anamma old-school trenden men när jag väl gjorde det så såg jag saker på ett väldigt hårdnackat sätt för jag hade varit så sjukt frustrerad med allt hittepå-spel under 20 års tid men inte haft nån aning om dom saknade pusselbitarna. Ex vis då
åta sig innan.