Ram said:
krank said:
Det här är f.ö min favorit, överlägset. Högt är bra under FV, liksom.
Hur hanteras skillnader i vapen samt rustningar lämpligast i ett sådant system?
Jag vet inte hur det typiskt används, eftersom det egentligen är en (snabb) variant på Effektberäkning för system som använder sånt, men man skulle t ex kunna göra på följande sätt:
Hälsa: Bara siffror, rakt upp och ner. Hitpoints-stuket. På plussidan så skalar systemet upp väldigt enkelt, och man kan ha enklare effekter såsom 4Es "Bloodied". På minussidan så gör inte skadan så mycket - om den gjorde det kunde det bli lite knepigt (fast t ex Mutant har ju "gör du så här mycket skada så är det allvarlig/kritisk skada på den kroppsdelen"). Ska man använda den här så behövs det kanske inte så mycket jobb på formuläret eller regelmässigt - man behöver bara se till att det finns plats för en ruta med "nuvarande KP". Tror rustning måste nästan listas separat och dras av.
Skada i "hälsorad": Vampire/WoD/ST kör med denna variant - dra bort rustning/"soak", skadan läggs i tabell där minus står listade. Ganska simpelt system, skalar dock inte upp jättebra (man måste lägga till rutor för mer skada, s a s, även om rustningen fyller liknande funktion). Kräver lite mer plats än första. Kräver ännu mer plats om man vill tillåta folk att tåla "lite extra" stryk. Tror rustning blir en "dra av"-affär igen. Lite osäker.
Skadenivåer: Gemini t ex kör med detta. Ha separata rutor med "hur mycket krävs för en sån här skada", beräknat från t ex Fysik. Kolla skadan, se vilken ruta den ligger över, markera i den (ex skråma 5, svår 10, kritiskt 20. Skadan blir 15 - markera en "svår"-ruta). Man kan lägga negativa effekter på de olika skadorna, tror det blir snabbast att räkna "högsta minuset" även om det finns en poäng för kumulativa skador i det här systemet (i motsats till #2). Rustning kan man enkelt ha en separat skade-krav för bredvid/under den vanliga skadan. (Ex Skada: skråma: 5 (R:10)). Använder f ö ett sånt här system till mitt lilla projekt Cydonia f n, vilket kanske förklarar varför jag har mer pejl här.
För övrigt skulle du kunna använda dina poäng till olika "bieffekter" som t ex motståndaren faller, retirerar, fastnar med vapnet, manövrerar in i dålig terräng - sånt. Om du vill det då.