Nekromanti Eon 2

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nja

Va? Är det lättare att minnas komplicerade saker? Inte tvärtom då?

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
<I>Målet är inte att spela en superhjälte, utan en intressant karaktär, som exempelvis vill lämna sitt enformiga liv (soldaten tröttnat på sin
gormande sergeant, bonden tröttnat på att så potatis etc...), eller att något har hänt i närheten (i anknytning till rollpersonen) som gör
att denne vill göra något åt saken, som denne kanske tycker är bra etc... Det skulle bara vara trist om alla rollpersoner sprang runt
som Stålmannen och härjade. Genom att rollpersonen blir ungefär som vilken invånare som helst i världen, krävs det lite mer
tankeförmåga som är en grundpelare i rollspel. Inte bara springa och mosa monster. Så är det jag ser på rollspel iaf.</I>

Åh, inte nödvändigtvis. Bara för att karaktären har makt, betyder inte detta att den inte är intressant eller att dess personlighet inte går att framhäva. Jag kan ta ett exempel från en egen rollspelserfarenhet. jag var SL, och mina spelare hade gjort riktigt övermäktiga nekromantiker med hjältarnas handbok. deras plan var att animera så många lik de kunde, varpå de skulle erövra världen.
Förutom att de hade mycket utpräglade personligheter, så krtävde deras plan en hel del tankearbete. Man går trots allt inte ut med en zombiearmé och säger "Öhhh, grabbar, jag har en zombiearmé! ge nu världen till mig!" Folk skulle skratta en rakt i ansiktetm, varpå de skulle hugga huvudet av en med sitt magiska svärd. Alternativt skulle man bli lönnmördad av en konkurrerande Ond NekromantikerFurste.
Men nog med anekdoter. Vad jag ville ha sagt är att mäktiga rollpersoner kan vara betydligt mer intressanta än "normala". Det betyder naturligtvis inte att de ska vara totalt överlägsna allting, men det var ju därför som Ezzy skrev "super"-gubbar. Sedan finns det olika spelstilar också. Att slå ihjäl monster är en av dessa, även om varken du, jag eller särskilt många andra gillar den spelstilen. Och om jag hade gjort det, så hade jag nog spelat Warhammer fantasy battle, och inte rollspel.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

Dvärgarna har alltså utvecklat Munadans mest framstående teknik genom att inte lära sig saker? /images/icons/smile.gif

/Dnalor, som i o m detta meddelande förärar forumet med sitt 400.e inlägg, som officiellt dubbar honom till riddare. <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dnalor on 2000-10-22 19:50.</EM></FONT></P>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Inlärning igen

Tur att vi har Western som gestaltar detta på ett någorlunda vettigt sätt. Fast det är i och för sig under tiden som man spelar.


LL
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nja

Det finns ett kinesiskt ordspråk som går ungefär så här:
Det man hör, det glömmer man.
Det man ser, det kommer man ihåg.
Det man gör, det kan man.

Det är nog enklare att komma ihåg ex. rörelser, som man tränat in genom att verkligen göra dem, snarare än att plugga in fakta.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nja

Ja? Det sa ja ju.. Men å andra sidan kanske du höll med?
(Lite krångligt det här med retorik :) )

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
eh...

Va? Är det lättare att minnas komplicerade saker? Inte tvärtom då?

Jag menade att det är lättare att minnas enkla saker. Så man glömmer detaljer av en färdighet innan man glömmer dess grunder :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

Var det där en hint om Mundanas hemliga historia kanske?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

"Var det där en hint om Mundanas hemliga historia kanske?"

Näpp, det var mest en pekpinne om att dvärgar har haft tiotusen år stabil historia, till skillnad från alla andra kulturer på Mundana. Det coloniska imperiet föll för ca tretusen år sedan, ungefär samtidigt som det jargiska uppstod, och inte ens den alviska kulturen har klarat sig lika bra som den dvärgiska, utan även den haft sina nedgångar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
förbannelsen

var det inte så att den största orsaken till att alver blir inåtvända,
var att dom kom ihåg alt som hade hänt dom som om det vore igår?

Tearlach: here we go again.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

Darn.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: sysselsättningsperioder En nödvändighet

Jag vill bara på peka att sysselsättning perioder kan vara en klar bonus att få till Eon alternativt att man skaffar en balans så att även standard hantverkare som har 35 års erfarenhet på sitt jobb har en chans mot en spelar hantverkare som har skaffat massor av Fria Erfarnehets poäng genom äventyrandet och sen lagt på sin FV i en viss hantverkar färdighet...

Vissa färdigheter bör engligt mig ta mer tid att lära sig och kosta mer per steg att höja på grund av att de är mer avancerade...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbannelsen= inåtvändheten?

Nu vet jag ju inte säkert, men min gissning är att inåtvändheten inte har det minsta med förbannelsen att göra. Personer som får den övernaturliga egenskapen "Odödlig" får sin Lojalitet successivt sänkt och specialiserad mot "egoistisk". Jag vet inte, men det verkar iallafall misstänkt likt inåtvändhet i mina ögon.

- Ymir, tror inte på förbannelsen=odödligheten. Alvernas eviga liv har andra orsaker.
 
Top