Nekromanti Eon 2005 och framöver...

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eon III är ju (som de flesta här på forumet vet) ute i butik nu. Här på kontoret har vi satt tänderna i Barbarer & människofolk, Diamantäpplet samt Krigsherren. Dessutom filas det på en spelledarskärm.
Efter jul är det planerat att Västlanden skall trilla ut. Likaså den nya upplagan av alver.

Men... sedan då... Vad vill ni se för produkter. Vilka skall vi prioritera? Har ni förslag på någon modul till Eon som borde komma och finns det någon som borde strykas från releaseplanen? Vi har dessutom lite tankar om nya moduler och ni får gärna komma med kommentarer på dessa.

Moduler som är på gång: (gör gärna en lista på dem i vilken ordning som ni vill ha ut dem, vilka som skall prioriteras osv).

Bestialiska folk : En bok om de bestialiska folken i Mundana. Kamorf, Minotaurer, Ulvar, Troll och mera.

Jargiska kejsardömet : En modul (troligtvis en Box) om det Jargiska kejsardömet.

Schamaner & Drömvandrare : En modul om schamanism och drömvandrare, blir knuten till de schamanistiska folken i Barbarer & människofolk till viss del.

Vilddjur & bruksdjur : Vilddjur och bruksdjur i Mundana samt regler för jakt, överlevnad, hur djur strider och så vidare.

Demoner & demonologi : En modul om demoner och demonologi (Ehhh). Hur demoner fungerar, olika typer av demoner, hur man åkallar dem och en hel del tjosan till.

Misslor : En modul om de små sockersöta varelserna som dricker missleöl och softar hela dagarna. När denna kommer hänger helt och hållet på Krille.

Västlanden : Beskrivning av länderna i väst. Det blir säkerligen arabiska influenser, slavarméer och en massor med ångest. Skrivet av forumets ångestikon Ymir. Men de texter som vi fått ta del på neogames gör att vi ser mycket fram emot denna.

Thalamur : Beskrivning av landet Thalamur. Dess historia, kultur och folk. Inte inriktad på den klassiska ”Bad Guy”-stämpeln som omger riket.

Skugglandet : Modul om skugglandet. Dels faktainformation om fantastiska platser och väsen men samtidigt gjord så att man skall kunna spela i Skugglandet. För de som vill ha lite mer älvor- och sagostämning. Skrivs av Ljusetsriddare här på forumet.


Tankar om moduler
Detta är moduler vi funderar på. Vad tycker ni om dessa och har ni några egna förslag. Observera att eftersom allt detta är på ett tankestadium så är titlarna endast arbetsnamn.

Damarien : Är under utveckling (även om det är lite osäkert). Men i alla fall en Landsmodul om det fruktade riket Damarien.

Västmark : Vad som händer på denna fronten (om det händer något på denna fronten) får ni fråga Avatarex då han har yppat sitt intresse om denna modul.

Borgar & Hovliv : Varför kräla omkring i leran när man kan hålla en bankett? En modul som ger förslag på hur man spelar äventyr och kampanjer i mer nobel hovmiljö. Det finns gott om intriger och fraktioner som beskrivs samt viktiga personer. Färdigheter som etikett, övertala, diplomati samt kontakter och gentjänster blir viktigare än vapenskrammel. I andra delen av modulen kommer ett enkelt köpsystem (inte i silver) om man vill sätta ihop sin egen borg. Därefter beskrivs ett antal intrassanta/kända borgar i Mundana. Van Culnars högsäte osv samt hur man bygger kampanjer runt dessa.

Äventyr längst Järnfosen : En kampanj där rollpersonerna är anställda av en jarl i Asharien för att hålla ordning på landsbygden. Deras uppgifter blir allt från att stoppa rövare till att pressa bönder på skatt. I allt detta löper dock en röd tråd som leder till ett längre äventyr. Ett flertal platser och personer beskrivs i denna modul.

Utrustning & föremål : Modul där det finns tjogvis med utrustning, nya A,B,C,D,X,Q–val. Tabeller där man kan slå fram utrustning. Beskrivning av särskilda, unika och spännande föremål.

Eon/Neotech crossover : En modul som bara görs för skojs skull. Beskrivningar hur man slänger in alver, dvärgar och magi i Neotechs världsbild. Eventuellt spelar i Mundana i cyberpunkframtid.

HE-MAN and the masters of Mundana : He-Man i Mundana. Man minskar spelvärlden till Greyskull, Ormberget och det kungliga slottet. Rollpersonerna får antingen spela goda eller onda. Det utlovas maffiga muskler och dåliga repliker. Ehhh eller kanske inte...

Well det finns fler lösa tankar men kom gärna med egna förslag.
 

Barbus

Veteran
Joined
11 Aug 2004
Messages
5
Location
Göteborg
Mycket intressant inlägg (tycker jag)!
1) ALVER :gremwink:!

2) Demoner & demonologi
3) Bestialiska folk
4) Övriga...

Angående övriga moduler har jag alltid gillat Damarien och Västmark (och vi har spelat en del i Västmark), så de modulerna skulle passa mig och min kampanj, liksom "Äventyr längs Järnforsen".

Keep up the good work!

/Barbus, aka sadistiske spelledaren...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eventuellt spoilervarning

"Damarien : Är under utveckling (även om det är lite osäkert). Men i alla fall en Landsmodul om det fruktade riket Damarien."

" Västmark : Vad som händer på denna fronten (om det händer något på denna fronten) får ni fråga Avatarex då han har yppat sitt intresse om denna modul."

Kommer något att göras för att tvätta bort Damariens "Bad Guy"-stämpel? Vore det inte rätt vettigt att slå ihop dessa båda till en enda modul? Med tanke på min gamla Rampor-sida så har jag själv ett visst personligt intresse i en Västmark-modul dessutom . :gremsmile:

" Borgar & Hovliv : Varför kräla omkring i leran när man kan hålla en bankett? En modul som ger förslag på hur man spelar äventyr och kampanjer i mer nobel hovmiljö. Det finns gott om intriger och fraktioner som beskrivs samt viktiga personer. Färdigheter som etikett, övertala, diplomati samt kontakter och gentjänster blir viktigare än vapenskrammel. I andra delen av modulen kommer ett enkelt köpsystem (inte i silver) om man vill sätta ihop sin egen borg. Därefter beskrivs ett antal intrassanta/kända borgar i Mundana. Van Culnars högsäte osv samt hur man bygger kampanjer runt dessa."

Det här låter som information som borde funnits med(och finns med) redan i Riddaren.

" Äventyr längst Järnfosen : En kampanj där rollpersonerna är anställda av en jarl i Asharien för att hålla ordning på landsbygden. Deras uppgifter blir allt från att stoppa rövare till att pressa bönder på skatt. I allt detta löper dock en röd tråd som leder till ett längre äventyr. Ett flertal platser och personer beskrivs i denna modul."

Visst är det trevligt med äventyr men varför ska alla utspela sig på just Asharina-halvön?

"Utrustning & föremål : Modul där det finns tjogvis med utrustning, nya A,B,C,D,X,Q–val. Tabeller där man kan slå fram utrustning. Beskrivning av särskilda, unika och spännande föremål."

Kan bli bra om det hanteras korrekt. Men risken är stor att det bara blir en massa inklistrade vapen och rustningar plus de obligatoriska nya skruvade supervapnen och med tillhörande superrustningar.

Så nu har jag gnällt lite. Dags att berätta vad jag vil se till Eon.

Novellsamlingar
Ett bra sätt att låta orutinerade skribenter(ifrån tex. detta forum) få pröva sina vingar.

Äventyrskampanj
En riktigt stor och välskriven kampanj som folk kan minnas långt efter att Eon XI gått i graven.

Stadsmoduler
Moduler i stil med den om Jarla. En stadsbeskrivning kombinerat med ett litet äventyr.

Av de planerade modulerna så vill jag nog helst se modulen om Jargien följt av Västerländerna.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Varför inte göra en Eon-Neoviking crossover?

Heja astroalfer ;-)

Nej, men seriöst, kan inte säga att någon modul skulle kunna ses som ointressant, ser dock mest fram emot Bestialiska folk, Västlanden och Thalamur.

Det har glömts ett antal moduler som vore intressanta (förutom de hemliga projekt om vilka det inte bör yppas nåt på forumet).

Äventyrsboken
Töntigaste namnet, tuffaste innehållet. Beskriver mängder av intressanta platser djuplodat och innehåller dessutom en massa interessanta personer att väva äventyr kring, och givetvis en massa äventyrsuppslag. Varje plats och person skall ges mer utrymme än i Geografican, så "en massa" kanske är lite fel. En massa bra text iallafall. Vitulv har snackat om en liknande bok på DoD-forumet vid namn Stigarnas bok. Idén är som sagt bra.

Skurkar, nedslingar & banditer
Bryta mot lagen, det är kul det.

Magiboxen
CJS har nämnt den i förbifarten här. En bok om magi i Mundana, en om regler och slutligen en bok med effekter, besvärjelser och liknande vore kul. Så gör er plikt och köp en Mystik & magi så att magiboxen kommer närmare.

Sen skulle jag gärna se en modul om detdäringa high-fjantasy-riket sydöst om Ebhron... =)
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Intressant...

Okej, lista (de moduler jag är mest sugen på):
Krigsherren (mer krig!)
Barbarer & Människofolk (ge mig vettig info om Kragg :gremtongue:)
Alver (den gamla boken är underbar, gör den nya ännu bättre!)
Demoner & Demonologi (mer demoner!)
Västlanden (Ymirs inlägg här på forumet har gjort mig sugen! Mer Mûhad!)
Misslor (det är på tiden nu!)
Jargiska Kejsardömet
Bestialiska folk (ge mig mer troll!)
Skugglandet (ja!)
Schamaner (har aldrig haft med nån schaman när jag spelat Eon, kanske en modul om detta kan ge mig inspiration)
Thalamur (ja, varför inte?)

Sen lite tankar...
1. Slå gärna ihop Damarien och Västmark till en modul. Det är intressanta länder båda två, men det känns inte som att de förtjänar varsin bok, med tanke på att Asharien & Soldarn har en gemensam modul...
2. Borgar & Hovliv känns lite som att det redan finns (eller borde finnas) iom Riddaren...
3. Utrustning & Föremål... nja... se waliums inlägg
4. Eon/Neotech-crossover skulle jag inte lägga pengar på... men det vore kanske kul läsning om det blev tillgängligt via nätet för gratis nedladdning.


//Boboliwsy
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Skökans handbok. ,-)

Eller kanske Bardens handbok, så du äntligen får presentera dina älskade musikinstrument, Nallo. ,-p

Jag vill se en modul om den undre världen, likt Tjuvar och Lönnmördare till gamla DoD (fast bättre), gärna med både realistiska gestaltningar och klassiska fantasytjuvmanér. Gifter, gäng, krig, smugglare, häleri, dolkar i natten, etc.

En kampanj i en annan eon (efter Mörkret?). Hur var det under ödlemänniskornas tidevarv?

Regelvolym III - mer om rollpersonen (som trots allt är basen i rollspel), specifika yrkestabeller, mer info, fler feats, fler hit points, fler... ehhh

Eon - brädspelet (som Blood Royale, fast bra, det hade varit hur coolt som helst! - jag får designa det nu direkt ,-)

Eon CCG - nu bara tio år för sent!

En Religioner volym II, som är kul att läsa och som är användbar, med mycket, mycket fler tie-ins till rollpersonen och hur denne kan agera och påverka.

Fast allra helst vill jag se en maffig massiv äventyrskampanjbox till Eon som utspelar sig under Mörkret, där ångest är det gladaste man kan tänka sig. ,-)

Nej, nu får jag sluta drömma och flumma, och jobba på riktigt (fast det är så satans trist att skriva avtalstexter).
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Västlanden-Arabien

"Västlanden : Beskrivning av länderna i väst. Det blir säkerligen arabiska influenser, slavarméer och en massor med ångest. Skrivet av forumets ångestikon Ymir. Men de texter som vi fått ta del på neogames gör att vi ser mycket fram emot denna. "


Med tanke på hur mycket man hört från Ymir vad gäller Västlandens icke-arabiskhet så vet jag nu inte vad jag ska tro... Eller är det bara klimatet som är "icke-arabiskt" i Västlanden...
 
G

Guest

Guest
1:a plats: Borgar & Hovliv + Damarien
2:a plats: Demoner & demonologi + Schamaner & Drömvandrare + Religon 2
3:e plats: Historisk/(efter mörkret) modul med platsbeskrivningar + regeltillägg.
4:e plats: Skugglandet + Eon/neotech crossover
5:e plats: Utrustning

Listan är efter hur mycket jag behöver det till äventyr mm.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Ja!

"Eller kanske Bardens handbok"

Ja! Jajajajajajajajaja! JA! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Snälla gör den nu med en gång! Det är en bok som till och med jag skulle överväga att inhandla! Jippjippjipp! :gremlaugh:

<font size="1">Någon som såg det här komma?</font size>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Måste ju bara säga att det var en välldans massa trevliga moduler som kommer att komma ut till Eon..
Måste ju säga att jag gillar Bestialiska folk en hel del...
Sedan så verkar ju Eon/Neotech crossover sådär lite lagom flummigt kul måste jag jju säga !! :gremgrin:
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Demoner, misslor, utrustning, neotech samt HE-MAN

Demoner & demonologi och misslor är dom jag verkligen väntar på.

Utrustning & föremål låter som en riktigt bra ide.

Eon/Neotech crossover, nice, jag har själv skissat lite på detta, har även skissat på en neotech kampanj där RP hamnar i Mundana, tex vid en flygning över bermuda..., och vet verken om det är dröm, verklighet eller VR.

HE-MAN and the masters of Mundana =)
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Att göra moduler om de lite mindre länderna (du nämnde Damarien) hade varit intressant, dock inte en en hel modul om ett land utan antingen slå ihop två eller flera länder i en modul likt Asharien&Soldarn. Eller varför göra som ni gjorde med Neotech Nippon dvs slå ihop en världsbeskrivning med ett äventyr som är typiskt för det landet, gärna ett som innehåller mycket kultur, historia, geografi så att man får ut något efter man har spellett det också. Att göra ett par bra platsbeskrivningar i äventyret som man kan använde i sina egna alster hade varit fin fint. Dessutom blir det nått äventyr utanför Asharien och Soldarn :gremtongue:

En modul om handel och ekonomi (vet att Pirater & Sjöfarare innehåller en del) samt livet i städer tycker jag saknas. Det ska vara gott om äventyrsplatser beskrivna samt en hel del SLPs eller hjälp till skapandet av dessa.

Sen vill jag gärna se Demoner & demonologi högt prioriterad iom det finns så många referenser till den. Dessutom är det helt ommöjligt att använda demoner i EON just nu eftersom regelstödet är nästan minimalt.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Önskeprodukt (spoilers på Legender & Hemligheter?)

Det jag personligen främst vill se är material som anknyter till Mörkret - gärna flera äventyr, när man nu är igång och drömmer. Har blivit rätt förtjust i den där känslan av att rent kaos väntar om hörnet...

Dessutom ser jag gärna mer om Skugglandet.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag skulle gärna se att ni "speeda" på med Barbar folken :gremlaugh: grymme boken ju :gremsmile:

Sen är Brogar & Hovsliv något jag ser fram emot

Det var väl det jag helst ser :gremsmile:
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Det vore trevligt med:

Alver II, Demoner & demonologi, Misslor, Mystik & magi II (om nu denna skulle uppdateras?) och Vilddjur & bruksdjur.

Även en välskriven kampanj ligger på önskelistan, och gärna en som inte är åt high fantasy-hållet. Det vore trevligare med något som börjar mer på grisodlarnivå (utan monster, magiska föremål, en massa guldpengar, osv) och sedan stegrar mot lite mer fantasy-inslag (enstaka monster, kanske något magiskt föremål, besvärjelser, förbannelser, osv).
Är inte så förtjust i 'rädda hela världen-äventyr' (eller ens 'rädda hela landet'), med 'oövervinnerliga' drakar, demoner, superkrigsfurstar eller ärkemagiker som obligatoriska slutbossar.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Flera nyanser av grisodling, tack!

Thalamur: För jag vill veta hur ni tänkt förklara uppkomsten av ett gudsförnekande rike i en värld där gudarna faktiskt finns. Sen är jag också intresserad av Neogames förklaring till hur ett rike som tydligen endast hålls ihop av vapenmakt och statsterror kan överleva i 1 500 år trots att det fått stryk i vartenda krig det utkämpat :gremconfused:...

Jargiska kejsardömet: För att de också lider av en "bad guy" stämpel och alldeles för stora romerska vibbar. Nyanser, nyanser, nyanser tack! :gremlaugh:

Misslor: Såklart! Det behövs en motvikt till högtravande alver, hedersfixerade dvärgar och våldspornografiska tiraker i Eon. Därmed ej sagt att de ska bli outhärdligt gulliga halvlängdsmän, men en vardagligare fokus kan inte skada.

Överlag ser jag gärna fler moduler som handlar om människor och deras liv än moduler om demoner, skuggland och annat liknande. Gärna mindre fokus på magi, mörker och uråldriga hemligheter också...

/Rax
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Västlanden-Arabien

Tja, inspirationen kommer ju i huvudsak från orienten, och arabien ingår där - det är inte som arabiska influenser saknas i Västlanden.

Men, och det är ett stort men, 'orienten' är en väldigt bred definition (Budapest-Japan, typ) och den islamistiska världen väldigt vidsträckt. Den största delen av min inspiration kommer från centralasiatiska kulturer, särskilt turkfolken, och inte från araberna, men oddsen är att vanliga dödliga inte vet något större skillnad - muslimer som muslimer, liksom. Hur många vet egentligen vad som skiljer turkar, uighurer, araber, perser och tatarer åt?

Vad jag däremot velat undvika i 'Västlanden' är alla de ökenklichéer och arabstereotyper som präglar varenda orientaliskt influerad fantasykultur. Öknar består inte bara av sanddyner och dadelpalmer, 'araberna' är inte bara drägglande fundamentalister som säljer sina döttrar för åtta kameler och religionen är inte en total ripoff på islam. Just därför, och för att jag är mer intresserad av central- och östasien, har jag försökt minska arabtendenserna i Västlanden.

Men därmed inte sagt att de inte finns där, helt enkelt. Till syvende och sist är det emellertid min ambition att skapa en unik, fräsch och dynamisk fantasykultur.

- Ymir, orientalist?
 
Top