Nekromanti Eon 3

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Eon 3
Joel Pendragon Müller har tagit en titt på tredje utgåvan av Eon, numera uppdelat i två böcker. Här recenseras båda.

Produkt: Spelarens bok
Produktlinje: Eon, Neogames
Omfång och format: 224 sidor, Textilband med mjuka pärmar
Konstruktion: Marco Behrmann, Petter Nallo, Dan Johansson, Carl Johan Ström, Krister Sundelin
ISBN: 91-8522391-3
Cirkapris: 249 kronor

Produkt:Spelledarens guide
Produktlinje: Eon, Neogames
Omfång och format: 240 sidor, Textilband med mjuka pärmar
Konstruktion... (8667 fler tecken)

Gå till artikeln

Foggmock

Myrmidon
Jag vill inte ifrågasätta ditt omdöme, men jag skulle ALDRIG rekommendera en femhundrasidorskoloss för lika många slantar till en nybörjare, oavsett hur bra systemet och världen må vara.

Pendragon

Swashbuckler
Hade härket varit 60 sidor mindre (spelar- + spelledarhjälpen) så hade jag nog hållit med dig.

Fast å andra sidan, kan nybörjare klara av D&D på 320x3 (Wotc hävdar att monster manual ingår, annars det bara x2) exklusive spelvärld, så ska väl ynka 464 sidor vara lugnt.

Sen kan man ju vända på argumentet också. Kan det inte vara så att nybörjare behöver mer material att stödja sig på i början?

Och just det ja...
"It's not the size that matters, it's how you use it!"
- Sheriffen av Rottingham
/Joel

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Fast å andra sidan, kan nybörjare klara av D&D på 320x3 (Wotc hävdar att monster manual ingår, annars det bara x2) exklusive spelvärld, så ska väl ynka 464 sidor vara lugnt."

Jag håller med Fogge om att både pris och sidomfång är väl tilltaget för nybörjare trots att D&D är värre. Men både D&D och Eon har en gemensam fördel jämfört med andra rollspel: de är marknadsledande. Båda kommer trots sin otymplighet locka till sig fler nya spelare tack vare sin storlek på rollspelmarknaden och tack vare det faktum att det finns många redan etablerade spelare som kan visa hur det fungerar. Men hade Eon I en gång i tiden varit lika stort som Eon III är idag så är jag inte lika säker på att det hade funkat. Och jag tycker fortfarande inte det är särskilt bra eller nybörjarvänligt med så uppsvällda grundregler var sig de innehåller ovanligt många sidor med nybörjartips eller ej. Låt oss heller ej glömma att reglerna recenserats och bedömts av någon som själv inte varit nybörjare på väldigt många år. Hade varit intressant att se reaktionen hos någon som aldrig spelat rollspel förr, men var intresserad av att börja, när denne fick en massiv Eon-lunta i knät.

Foggmock

Myrmidon
Mja, men det handlar inte om vad de klarar av, det handlar om vad jag skulle rekommendera.

Mycket material är alltid bra, men det kan bli för mycket och för otillgängligt. Västmark är nog världens bästa nybörjarspel. Ett enkelt och intiutivt system och sen bara hur mycket världsmaterial som helst på 288 sidor och 250:-.

Nu brukar ju nybörjare visa tendeser åt bofferhållet, och kanske till och med ett visst mått av regelrunkeri. Att tillfredsställa DET behovet klarar nog Eon 3 bättre än Västmark.

Men jag tror på ett regimskifte. Eon 3 kan mycket väl bli det nybörjarspel folk rekommenderar (många börjar ju med Eon i alla fall), särskilt om det strukturerats upp och gjorts lättare att förstå.

Foggmock - förstår inte varför DoD6 alltid rekommenderas till nybörjare som vill ha ett enklare system, då det är klantigt beskrivet och onödigt krångligt i väldigt många moment. Oavsett hur förtjust jag är i stridskapacitet. :>

Pendragon

Swashbuckler
Hade varit intressant att se reaktionen hos någon som aldrig spelat rollspel förr, men var intresserad av att börja, när denne fick en massiv Eon-lunta i knät.
Visst hade det! Jag ska se om jag kan dumpa det i knät på lillasyrran och få henne att läsa det. :gremwink:

/Joel

Lycan

Hero
Man kanske hade kunnat rekommendera Eon som nybörjarspel till folk som redan är intresserade av fantasy och allt som hör därtill? Orkar man plöja igenom hela Sagan om Ringen (eller än värre; allt Jordan bajsat ut) har man i alla fall de _teoretiska_ kunskaperna att läsa 500 sidor regler.

Däremot ställer jag mig tvekande till Eon som nybörjarrollspel till människor som inte är intresserade av fantasy. Men det är kanske för självklart för att nämnas? Personligen tycker jag dock att det är trist att fantasy är så nybörjarnorm i rollspelssammanhang, eftersom alla faktiskt inte tycker att fantasy är en intressant genre...

Genrelöst eller nutid tror jag egentligen hade varit bättre för nybörjare. Fantasyvärldar tenderar att vara ganska förvirrande.

- Lycan

Phelan

Hero
Jag kan nog hålla med om det mesta faktiskt, inklusive att det nog funkar bra för nybörjare utifrån perspektivet att man faktiskt kan börja spela med grundreglerna bara nu - de flesta mindre omfattande grundregler brukar i praktiken kräva ett par böcker till för att man verkligen ska kunna spela. Särskilt uppryckningen i att presentera reglerna pedagogiskt och välstrukturerat gör att det är lätt att ta till sig.

Vad jag inte kan hålla med om är att korrekturläsningen skulle vara bättre. Den suger fortfarande och som i alla Neogames moduler är det alldeles för många felstavningar. Mest störande är de meningar där man uppenbarligen valt att ändra formuleringen en eller flera gånger under skrivandet utan att se över så att hela meningen blir korrekt svenska.

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Mycket material är alltid bra, men det kan bli för mycket och för otillgängligt. Västmark är nog världens bästa nybörjarspel. Ett enkelt och intiutivt system och sen bara hur mycket världsmaterial som helst på 288 sidor och 250:-.
Tja, jag vet inte. Det känns lite för nischat. Just världen/stämningen känns inte som nånting som attraherar nybörjare i första hand. Samma sak med Mutant: UA.
tekniskt sett tror jag de är utmärkta nybörjarspel, men att nybörjare inte finner dem särskilt attraktiva.

Nu brukar ju nybörjare visa tendeser åt bofferhållet, och kanske till och med ett visst mått av regelrunkeri. Att tillfredsställa DET behovet klarar nog Eon 3 bättre än Västmark.
Precis det jag menar. Västmarks kvalitéer blir intressanta först när man boffrat färdigt. Därmed inte sagt att Eon inte håller när man krälat förbi boffer- och regelrunkstadiet. Jag hade ju själv inte ens kikat i en Eon-bok fram tills för två år sen.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Vad jag inte kan hålla med om är att korrekturläsningen skulle vara bättre. Den suger fortfarande och som i alla Neogames moduler är det alldeles för många felstavningar. Mest störande är de meningar där man uppenbarligen valt att ändra formuleringen en eller flera gånger under skrivandet utan att se över så att hela meningen blir korrekt svenska.
Häpp... där diskvalificerade jag tydligen mig själv som korrekturläsare då... Eftersom jag inte märkte av ett enda. :gremblush:

/Joel

Phelan

Hero
Häpp... där diskvalificerade jag tydligen mig själv som korrekturläsare då...
Inte till Neogames produkter! :gremlaugh: (Undrar om jag får Skurkpoäng för det här?) Nu hakar du upp dig på det negativa, jag höll ju med om det mesta du skrev.

Mvh / Phelan

En självklarhet?

Man kanske hade kunnat rekommendera Eon som nybörjarspel till folk som redan är intresserade av fantasy och allt som hör därtill?
Tja, att rekommendera det till någon som INTE gillar fantasy låter rätt dumt, ungefär som att rekommendra Starwars the RPG till någon som inte gillar rymdsagagenren...

Personligen tycker jag dock att det är trist att fantasy är så nybörjarnorm i rollspelssammanhang, eftersom alla faktiskt inte tycker att fantasy är en intressant genre...
Vilken tur då att den finns en massa andra trevliga spel på marknaden som inte är av fantasygenren som MUA exempelvis!

Big Marco

Läskig
Däremot ställer jag mig tvekande till Eon som nybörjarrollspel till människor som inte är intresserade av fantasy.

Huh?? Det låter skevt - hur menar du? Klart man inte kan rekommendera något som inte är intressant för dem.

Blasphemy

Swashbuckler
Nybörjare & nybörjare

Nu finns det ju flera varianter av nybörjare. Och mycket riktigt så tycker jag nog att Eon III kan vara lite saftigt för Nisse 11 eller Elsa 13. Däremot så tror jag att Ragnar 17 och sture 23 skulle klara av det utan problem även om de inte spelat rollspel. Då har de disciplinen (och förhoppningsvis intresset) att läsa igenom spelet och lära sig hur man spelar. Spelexemplet och alla tipps borde göra det lättare än hos många andra spel.

Själv när jag var ung så läste jag rollspel från pärm till pärm innan jag överhuvudet tog kontakt med andra spelare för att spela dem... Och då var jag 12-13.

Mask_UBBT

Hero
Betygen...?

Okej.
Kul att du sätter dig och resencerar en sånhär jättelunta, det är bara roligt att du har ett brinnande intresse för hobbyn.

Fråga: Är inte betyden lite väl bra? Inte för att dissa Eon, men en FYRA i design och Layout? Även de andra två betygen ställer jag mig tveksam till, men det här får mig att undra lite vilka direktiv som egentligen finns angående betygsättning på produkterna, givet att det finns Riotmindsmoduler som fått fyra i layout, om jag inte missminner mig.

Eon III har funktionell layout och en del snygga bilder. I mina ögon är det värt ett "Inte dåligt". Det är ungefär det betyg jag skulle ge min gamla psykologi-lärobok. Fyra på en skala på sex säger mig ungefär att den här boken är snudd på att tillhöra eliten.
Det är inte Eon III.

Vidare skummade jag igenom några andra recentioner, och kunde inte hitta en enda annan produkt som hade fått en 6a i "Innehåll". Så... Jag antar alltså att Eon III är det absolut bästa som kommit ut sedan rostat bröd?

/Mask

Blasphemy

Swashbuckler
Äsch...
Jag håller också med om allt positivt du skrev,,,
Fast jag kanske inte kan räknas som oberoende...

Lycan

Hero
Till Ljusetsriddare också:

Pendragon skrev ej att han avsåg människor med en speciell dragning åt fantasy med termen "nybörjarrollspel", varvid jag tolkade Pendragons utsago som att han ansåg Eon III fungerande som allmängiltigt, generellt nybörjarrollspel.

Detta ledde till att jag kände mig manad att återigen motverka den normbildning som fantasygenrens dominans på rollspelsmarknaden givit upphov till genom ett uppfriskande debattinlägg.

Och angående Mutant som nybörjarrollspel tycker jag hela tesen faller på att blotta antalet människor som är intresserade av retro-cyberpunk i 80-talstappning (med furries) dessutom borde vara ganska begränsat.

- Lycan

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Betygen...?

Nu är ju jag så långt ifrån oberoende som man kan bli i denna fråga men jag tycker helt klart att Eon III förtjänar en 6:a i innehåll. Jag tycker att informationen som finns i det är i det närmaste komplett. Vad mer kan man behöva för att börja spela.

Mask_UBBT

Hero
Re: Betygen...?

"Nu är ju jag så långt ifrån oberoende som man kan bli i denna fråga men jag tycker helt klart att Eon III förtjänar en 6:a i innehåll. Jag tycker att informationen som finns i det är i det närmaste komplett. Vad mer kan man behöva för att börja spela. "

Well, som jag sade så är det mest Layout-betyget jag kan säga att jag tycker är direkt missledande. Däremot uttrycker jag bara att det är lite lustigt att Eon får så högt betyg innehållsmässigt. Innehåll ska, enligt riktlinjerna för recentioner, vara intressant för att få ett högt betyg. Detta har väl, om något, varit Eons största svaghet genom tiderna, innehållsmässigt. Det blir mycket, och det blir tråkigt i längden. Jag vet dock inte om detta gäler för Eon III, men... tja...

Vidare, om det är som sagt, att stavningen i Eon III är liknande i denna produkt som i tidigare, så förtjänas inte en femma i text heller. Men om författaren inte lade märka till dem är det ju möjligt att texten hamnar i betydligt bättre dager.

/Mask - som faktiskt brukade spela Eon, och gilla det.