Nekromanti Eon 3

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ang. kritik som den framförs på eonforumet [OT

"Till viss mån kan jag förstå dem - om jag besöker ett forum för mitt favoritspel, vill jag då läsa konstruktivt material som utvecklar min spelvärld eller vill jag gång på gång läsa inlägg som sågar spelmodulernas innehåll?"

Eon-forumet är väl i stort sett befriat ifrån några större mängder icke-konstruktiv kritik? I alla fall sådan som riktar sig mot Eon i synnerhet. Visst händer det att debatter kring till exempel asiatisk kultur spårar ur, men de hör knappast hemma här till att börja med. Jag måste säga att forumet verkligen har skärpt till sig under de år som jag vistats här men ändå faller långtifrån alla inlägg in i någon av kategorierna "dåligt uppbyggd kritik" eller "spännande och användbart material". Precis som när det gäller alla konversationsformer så blir det mycket skitsnack.

Pendragon

Swashbuckler
Nördar är vi allihopa, allihopa....

Jag tror Eon och säkert Eon III i synnerhet är ett bra nybörjarspel. Men det krävs en inneboende nördighet, det kommer man inte ifrån.
Jag tror de flesta rollspel attraherar folk som är nördiga på olika sätt. Just att man gillar rollspel brukar ju ses som ett tecken på nördighet. :gremwink:

/Joel

Krille

Super Moderator
Re: Betygen...?

"Själv håller jag inte med. Av både subjektiva och någotsånär objektiva skäl."

Jag hävdar jäv från din sida (och Blasphemys och LjusetsRiddares också) och ignorerar din åsikt! :gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler

Så har du läst och spelat en jefla massa olika rollspel? Anser du att du har såpass mycket på fötterna att du ärligt kan säga "Eon 3s innehåll hör hemma bland de översta 18 procenten av alla rollspel någonsin"? För det är vad du säger.
Jäpp. Och det står jag för. Jag vågar påstå att jag har fingrat på tillräckligt många rollspel för att faktiskt göra den bedömningen. Jag må vara en fis i sjön brevid veteraner som du men jag har trots allt donat med rollspel sen EDD's glada dagar. Vilket är ungefär så länge jag varit läskunning.

Eon 3 är ett gediget hantverk. Så långt sträcker jag mig utan problem. Men att det skulle tävla med Castle Falkenstein, Feng Shui, Engel, Silver Age Sentinels, Pendragon, Star Wars, Western, The Babylon Project eller All Flesh Must Be Eaten... nädu!
Om vi tar ett axplock...
Westerns regelsystem är för omständigt och bökigt (fast jag har bara den gamla utgåvan förvisso).
Star Wars är ett gediget hantverk, men systemet håller inte i längden tyvärr. Det är därför jag pillar på en Unisystem-modd.
Babylon project är helt enkelt för begränsat, då det inte har samma massiva bakgrund att luta sig tillbaks på som Star Wars.
All Flesh Must Be Eaten. En av mina personliga favoriter och oerhört charmigt. Dock inte mer än en fyra på innehållet. Fördelen med AFMBE är inte vad det är, utan vad man kan göra det till tillsammans med annat. Det klarar inte att stå själv.

Spel som däremot hade nått samma nivå i min mening skulle vara Mutant:UA och Heavy Gear. Khelataar ligger ruggigt nära också.

/Joel - different strokes

Pendragon

Swashbuckler
Rätt ska va' rätt om kvalifikationer är så viktiga

Som sagt så känner jag inte Pendragon men jag vet att han är en gammal och erfaren Eonräv
Det vill jag nog hävda att jag inte är, jämfört med många andra här på forumet. Jag hade inte rört en Eon-modul fram tills för två år sen ungefär.
Jag är betydligt mer räv vad det gäller t ex Neotech även om jag skulle säga att de spel jag har mest erfarenhet av är DoD (t o m DoD4), Star Wars (WEG), Mutant 2, "Nya" Mutant, Wastelands, Merc/Twilight 2000, AD&D och Rifts.

Olyckliga omständigheter gör att det inte är mina absoluta favoritspel jag spelat mest av, alltså.

/Joel

Mask_UBBT

Hero

"Menar du att du argumenterar en produkt du inte känner till?"

Nej. Inte har läst igenom, ja, men inte som jag inte känner till. Jag har haft det stora nöjet att bläddra igenom Eon III under lugna, sansade förhållanden. Vad jag gör när jag tittar igenom något är att kolla saker som layout och illustrationer. "Oh, den här bilden var fin, vad står det om i texten som berör den?" osv.

Jag har jämfört de saker jag har koll på, resten är, som du säger, liknelser med tidigare utgåvor. "Om Eon III är som tidigare utgåvor i övrigt, så..." osv. Medan jag i mitt ursprungstillägg kommenterade produktens lägsta betyg så ifrågasatte jag de övriga.

Jag antar alltså att Eon III är det absolut bästa som kommit ut sedan rostat bröd?
Jag säger inte att så inte är fallet.
Om det är så blir jag ju glad, det kanske skulle få mig mer sugen att spela Eon igen.

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Syn på betyg

"Men steget mellan 5 och 6 är långt, IMHO. Vad jag ställer mig mer frågande till är att recensionstexten borde avspegla betygen, och vice versa. Enligt mitt synsätt skall en sexa också rendera en text där artikelförfattaren är i extas och inte kan hindra sig från att skriva "Köp, köp, köp, du bara måste!" "

Precis min mening. Den mest renodlade fullpoängsrecensionen jag läst i en publicerad tidskrift är en av en cd från ett band som har en liten grej av att reformera sin musik, istället för att revolutionera den emellan varjse skiva. Det låter ungefär likdant emellan två skivor, alltså. Recensionen löd:

Betyg: Fullt.
"På tiden det tar dig att läsa denna recension hade du gott hunnit resa dig upp och gå iväg i riktning till din lokala skivmånglare. Vad väntr du på ? Du vet ju redan hur det låter."

Ungefär sådär entusiastisk anser jag att en fullbetygsrecension ska vara. Men det här är ju min subjektiva åsikt.

/Mask

chrull

Stockholm Kartell
Jag säger mitt

Du har rätt om att betygen är konstiga. betygssytem blir lätt det.

Så nu startar jag en tråd om ämnet på forum-forumet, där en sådan diskussion hör hemma.

Ni är välkomna att säga vad ni tycker där.

chrull - recensionsansvarig

Blasphemy

Swashbuckler

Eon 3 är ett gediget hantverk. Så långt sträcker jag mig utan problem. Men att det skulle tävla med Castle Falkenstein, Feng Shui, Engel, Silver Age Sentinels, Pendragon, Star Wars, Western, The Babylon Project eller All Flesh Must Be Eaten... nädu!

Jag måste säga att jag tycker att Eon III utklassar ett flertal av spelen som du räknar upp så det visar ju än mer att allt bara är en fråga om smak och tycke.

Jag hävdar jäv från din sida (och Blasphemys och LjusetsRiddares också) och ignorerar din åsikt!
Jag kan bara tala utifrån mig själv, men av samtliga böcker till Eon som jag har varit delaktig i så är likväl Eon 3 den som jag känner mig stoltast över att ha fått vara en del av (trots att det utan tvekan är den jag bidragit procentuellt minst till) . Inte för att den förmodligen kommer att läsas av störst publik utan för att det är den boken som känns som det mest gedigna hantverket. Det är helt enkelt en förbaskat bra bok och att få vara en del av den - den känslan är enorm. Den bräckar nästan tom. känslan av att ha fått stå som författare till en egen modul...

Dessutom har du ju tillräcklig erfarenhet av neogames för att veta att jag inte får något för att proklamera gott om Eon här. Jag ger bara uttryck för min åsikt och den bottnar alltså inte i någon marknadsföringsplan.

Ljusetsriddare - som för övrigt ger Eon 3 ett högre betyg än Drakarboken, som han ju som bekant var författare på...

Krille

Super Moderator

"Jag ger bara uttryck för min åsikt och den bottnar alltså inte i någon marknadsföringsplan."

Jag vet. Men det är stoltheten som bidragsgivare som gör att jag ignorerar din åsikt på grund av jäv, inte att du får pengar.

Och jag vet exakt hur du känner. Jag kände likadant för Alver och Consaber en gång i tiden.

Marukusu

Hero
Eh... what?

"Jag hade inte rört en Eon-modul fram tills för två år sen ungefär."

????!!
Du menar alltså att du har lirat Eon ungefär lika länge som moi (om inte jag har hållit på längre)? Det trodde jag ärligt talat inte. Nu blir jag besviken :gremfrown:

I vilket fall som helst så är det FEL att kritisera någon annans betygsättning på det viset som många har gjort, speciellt just här av alla forum.

MVH
Danne, vars illusion går i kras...

det är stoltheten som bidragsgivare som gör att jag ignorerar din åsikt
Betänk då att den stolthet jag känner bottnar i att jag faktiskt tycker att det är en riktigt bra bok (hade jag inte tyckt det så hade jag ju snarare skämts över min roll som bidragare). Jag har bidragit till flera andra av Eons moduler och har beroende på hur bra jag har ansett boken vara känt varieerande grad av stolthet av att ha varit en del av projektet. Delaktigheten i Eon 3 toppar den listan vad gäller "delaktighetsstolthet" utan tvekan. Den brädar alltså tom. stoltheten av att ha haft det ensama och yttersta ansvaret i form av författare för ett Eonprojekt (dvs. Drakar).
Däremot är det givitvis en högre grad av självtillfredställelse att ha skrivit det mesta själv - men det är ju en helt annan grej...

Ljusetsriddare - som inte anser Eon 3 vara perfekt, men likväl tycker det står sig mycket starkt på rollspelsmarknaden i egenskap av att vara en mycket innehållsrik uppsättning grundböcker.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Eh... what?

Du menar alltså att du har lirat Eon ungefär lika länge som moi (om inte jag har hållit på längre)?
Det kan nog mycket väl stämma, ja.

Det trodde jag ärligt talat inte. Nu blir jag besviken
Om det får dig må bättre finns det säkert många andra sätt jag kan hävda att jag är överlägsen dig, om det skulle behövas. :gremwink:

/Joel - rollspelsveteran, men inte nödvändigtvis Eon-veteran

Hjalle

Swashbuckler
Uhh... hu?

Men herregud, Ymir har välan hållit på längre antar jag? Eller? Blev du med i hans spelgrupp i samband med att du började lira Eon (eller tvärtom, du började lira Eon i samband med hans spelgrupp)? Ymir om någon verkar juh vara en riktig Eonräv. Det måste juh ha tatt åtminstone ett par år att förbereda Mörkrets hjärta...

-Hjalle, började för två... och ett halvt år sen. :gremgrin:

Lycan

Hero
Den sägenomspunne Ymir

Ymir började spelleda Eon någon gång -93, efter att ha hittat Eon i _idévärlden_.

Nej vänta, så var det inte. Men om någon är intresserad, lyder legenden såhär någonting:

En gång i arla urtid, när stenar kunde tala, män fortfarande var män och lakrits fortfarande var gott, vaknade en urgammal ondska i Malmö. Det var på den ökända Dammfriskolan som Ymir, under en temadag, spelade rollspel för första gången med några niondeklassare som spelledare.

Det var DoD och skelettbyns hemlighet som spelades (har jag för mig, får nog hävda en liten reserving där) och Ymir deltog med stor inlevelse och ringa mod (hans pilbågsbeväpnade rollperson kom aldrig nära skeletten) och fann sig märkbart påverkad av den udda upplevelsen. Ymir blev alltså, som jag brukar säga, biten av rollspelsfästingen, och redan samma vinter önskade han sig rollspel i julklapp. Han fick Chronopia av sina snälla föräldrar, och drog fort in sina stackars klasskamrater i en sjunkande spiral av blod, våld och satanskt rollspelande.

Någon gång under denna dunkla era spelade Ymir även Eon. Han ansåg dock att det var ett tråkigt och färglöst spel; speciellt jämfört med Ereb Altor och Chronopia (!!!! ROFL OMG !!! KTHNX N000B !!!). Mest spelledde alltså Ymir drakar.

Men så, en dag i mörkaste oktober 1999, träffade Ymir en grupp hemska vettvillingar som ålagt honom att spelleda det förbjudna tråkighetsspelet Eon. Ymir, som var trött på sina infantila, nerknarkade powergamers till rollspelspolare, hade glatt tagit på sig uppdraget i hopp om att träffa vettigare spelare.

Med de nya spelarna (varav jag var en, kan tilläggas), insåg plötsligt Ymir Eons förträfflighet (mycket tack vare mina oförglömliga spelarinsatser, min skönhet och min oefterlikneliga charm). Detta ledde till att Ymir, som alltid varit en mycket dedikerad spelledare, grävde sig djupare och djupare i de mörkaste biblioteken på Mundana och tog del av kunskap som aldrig var menad för mänskligheten att uppdaga.

Det dröjde alltså inte länge förrän Ymir var riktigt fast i Eon. Och med enkel matematik kan vi alltså sluta oss till att Ymir _diggat_ Eon i typ fem år, men _spelat det i någon mån_ i kanske sju år.

Pendragons del i detta fasansfulla, fantastiska epos kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag hoppat av spelgruppen innan Pennis tillkom... Men det är en helt annan historia.

- Lycan

Marukusu

Hero
Jolly good indeed sir!

"Om det får dig må bättre finns det säkert många andra sätt jag kan hävda att jag är överlägsen dig, om det skulle behövas."

Weeej, jag har inte känt mig så här lycklig sedan jag bet ihjäl en lycantroooop med Ethelberth!*

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

*Jo Rygar, jag BET ihjäl den saten oavsett vad du påstår.

MVH
Danne, fullkomligt äääälskar att vara underlägsen.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Uhh... hu?

Men herregud, Ymir har välan hållit på längre antar jag? Eller? Blev du med i hans spelgrupp i samband med att du började lira Eon (eller tvärtom, du började lira Eon i samband med hans spelgrupp)? Ymir om någon verkar juh vara en riktig Eonräv. Det måste juh ha tatt åtminstone ett par år att förbereda Mörkrets hjärta...
Tja, hur länge Ymir pillat med Eon vet jag inte riktigt. För min del började det med att jag satt och bläddrade i Eleas ex av Eon 1 och provade att göra en rollperson för skojs skull, vilket resulterade i Cirefalierna Nicoz Mehzinor. Jag blev väldigt sugen på att prova eon i och med det, och snackade ihop mig med Ymir, som lärt känna genom att spela Vampire med Yyrkoon. Resultatet var det som blev 'Mörkrets hjärta' och såvitt jag vet så var din inte förberedd alls, utan helt improviserad i början.

Det är för övrigt ett av mina favorit sätt att bygga kampanj på. Improvisera friskt i början utifrån karaktärernas bakgrund, eller ett köpeäventyr. Med lite flyt och bra spelare blir kampanjen nästan självgående efter det. det gäller bara att som spelledare stanna upp och knyta ihop alla trådar lite då och då på vägen.
Det är egentligen ett rätt användbart fusk som SL. Att slänga ut ledtråden först och sen bestämma vart den leder.

Till exempel, namnet den döende lönnmördaren viskade, är det en ny part i härvan? Är det ett annat namn för en person som redan är bekant? Är det där heta bruden/söte pojken rollpersonen delat säng med den senaste månaden?

Ni förstår vad jag menar.

/Joel - improvisatör

Utan att ge oss in på debatten i övrigt kunde vi inte låta bli att reagera på:

Westerns regelsystem är för omständigt och bökigt (fast jag har bara den gamla utgåvan förvisso).
Måste nog faktiskt säga att om du uttalar dig om andra spel, eller undermedvetet jämför med andra spel när du gör en recension, hör det till vanligt hyfs att utgå ifrån den aktuella versionen och inte en tio år äldre utgåva... I Westerns fall är skillnaden mellan den nuvarande tredje upplagan och de tidigare väldigt stor. Inte ens vi som ändå gjorde det första Western tycker att det var vare sig tillräckligt smidigt eller komplett (även om det var charmigt) - det var därför vi gjorde en ny version;-) Som fler än vi verkar anse vara ett riktigt bra spel.

/a & t