Nekromanti Eon i förhållande till verkligheten

Sankt Creigh

Warrior
Jag har hört ryktas om att Eons skapare skulle ha använt vissa "vanliga/värdsliga" ord/termer för skapandet av spelet.
Min "källa" drog upp exempel som:

- Irakskogen
- Kûrder
- Kebap osv osv osv
- Dessutom så ska ovannämnda "källa" har liknat Daak vid Islam.

Nu är inte jag särskilt insatt i spelet på denna front, därför frågar jag.
Finns det något samband eller är det bara BS? :gremconfused:

Vore kul att veta, nyfiken...

keraii

Veteran
It's BS! [ANT]

Irakskogen: Det är ren slump.
Kûrder: Gûrder heter de!
Kebap: Också slump.
Daak: Monoteistisk religion, så visst, Men det är ju inte bara Islam som är det.

/Keraii

Sankt Creigh

Warrior
Re: It's BS! [ANT]

Tack för svaret.
Men erkänn att det inte var en helt orealistisk fråga, jag får väl erkänna att jag blev lite tveksam. Kul var det iaf.

Mvh

C

Krille

Super Moderator
Tja, en och annan ordlek kan man ju hitta om man vet vad man letar efter. Guden Xinu (vänd på det) och staden Penzium blir bra mycket mer begripliga om man betänker att flera av skaparna är datanördar. Det var ett himla rabalder om dataspelet Knights of Legend en gång i tiden också, så visst influx av "verklighet" finns.

Däremot letar du på fel ställe. Araber och al-Qaida var inte inne när spelet skrevs 1994-1996, och därför är referenser till dagens härjningar i Mellanöstern inte relevanta. De är hjärnspöken, uppfunna av konspirationssökare, inte konstruerade som en del av spelet.

Sankt Creigh

Warrior
Tack Krille för ytterligare ett kul och lärorikt inlägg. :gremlaugh:

Men lite konspirationstänkande ser jag som en krydda till den annars mycket tråkiga vardagen. :gremtongue:

:zeppelinare: = Tror jag inte är en Zeppelinare utan en atombomb.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kebap? Slump? [ant]

Jag tror faktiskt inte att Kebap är slump utan bara ren lathet och brist på fantasi hos någon av författarna till Geografica Mundana.

/Naug, som har för sig att Ymir ska högaktningsfullt 'glömma bort' kebapen till Västlanden

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Irakskogen - Den stavas Iracskogen och har inte särskilt mycket med Irak att göra. Det förlåter dock inte den pinsamma namnrippen :gremfrown:

Kûrder - Nepp. De heter Gûrder och uttalas på den största dialekten av språket "Görder".

Kebap - Kebap är tyvärr en riktigt pinsam rip som jag gärna skulle vilja glömma bort. Och eftersom jag är spelledare så gör jag det :gremwink:

Daak = Islam - Nope. Prova däremot liknelsen Daak = Katolska kyrkan, så kommer du hitta flera liknelser än du kan skaka än pinne åt.

De vanligaste liknelserna ligger dock i ländernas motsvarighet till historiska jorden. Jargiska kejsardömet påminner är nästan detsamma som Byzantinska riket. Consaber och Tokon är samma som England och Skottland. Mûhad är pseudoarabien. Soldarn är typ feodala norden och Damarien är ett lätt förmörkat Rumänien.

De länder som däremot inte passar in historiskt är Asharien, Thalamur(även fast detta land har vissa Sovjetvibbar. De är dock inte så hemskt stora), Ebhron, Takalorr, Momolan, Cirefaliska Samväldet och säkerligen någon till.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kebap och shavarma

Yup, det ska jag. Kebapen och shavarman. Det läskiga är att ännu fler av dem kanske är pinsamma rippar utan att jag vet om det...får ta och konsultera Orient Grill nere på torget i frågan.

- Ymir, i orientmatens Mecka - Malmö

Ymir

Liten kantbaron
Lop-nor

Min favorit är den jargiska kolonin Lopnor. Visst, det är en rätt billig ripp, men tillräckligt obskyr för att ingen ska känna igen den...om de inte är Kinanördar, geografiskt allmänbildade eller tittar på en helt vanlig j-vla världskarta :gremsmirk:

Lop-nor är en i stort sett uttorkad saltvattenssjö i Xinjiangprovinsen där kineserna provspränger kärnvapen. Är det en ödets ironi att kineserna gillar att spela in filmer i samma område? :gremsmirk:

- Ymir, tänker på John Wayne och strålskadorna...

Drakvrede

Swordsman
Kanske inte så "verklighetskoppla", men ändå... =)

En annan rolig "ripp" (som måhända inte e så verklighetsanknuten, men ändå en uppenbar ripp!) e ju det faktum att hon snobb-professorn - fröken Rafali (eller hur hon nu stavar sitt namn) - uppenbarligen behärskar mordiska (det språket som talas av Sauron i Tolkiens värld)! Minns inte exakt i vilken, men i en av M&M-introberättelserna pratar hon ju - på Mordors språk - om ringar att snärja folk med...
:gremgrin:

Krille

Super Moderator
Nopes

En del kejserliga Rom, en del Nazityskland, en del Sojvetunionen, en del Iran och ett par kryddningar med Folkrepubliken Kina.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Thalamur = 1984, eller?[NT]

Nja. Parallellerna ligger väl i det faktumet att Thalamur som det enda landet i Mundana har en organiserad, kraftfull och utbredd hemlig polis. En hemlig polis som står för rikets interna och externa säkerhet. En hemlig polis som håller folket i ett hårt järngrepp och ett byråkratiskt system som hålls samman av ren fruktan inför överhögheten.

Nu tycker jag iofs att dom här tendenserna är lite tråkiga och jag skulle mer än gärna försöka tvätta bort dom på något vis. Vilket jag gör i min spelgrupp genom att helt enkelt belysa det thalaskiska samhället från fler vinklar än den något trångsynta presentationen man har fått hittills. Det finns t.ex. anledningar och goda principer som man har följt och ömsom avvikit ifrån. Rakhori är en mest produkt av en infekterat politiskt system (de var "snällare" förut). Dessutom så har jag skapat lite thalaskisk kultur för att göra thalaskerna till ett mer levande folk (just nu är de mest en grå massa som utgör en anonym fiende för diverse Consaber-kampanjer).

/Naug, "för Thalamur, i tiden"

Ymir

Liten kantbaron
Re: Thalamur

Nja. Parallellerna ligger väl i det faktumet att Thalamur som det enda landet i Mundana har en organiserad, kraftfull och utbredd hemlig polis.
Tja...det beror väl alldeles på-å. *hostharkelMûhadhost*

I övrigt håller jag med dig, men än mer...Thalamurs totalitära tendenser är inte bara tråkiga, utan riktigt skittråkiga. (Men det ska väl sägas också, det beror helt på vad man gör med dem, givetvis). Synd på ett land som kunde varit ett av de häftigare i Mundana.

- Ymir, som ogillar Orwell, och givetvis byggt om Thalamur en del

Tell

Hero
jag håller inte med dig, jag är osäker på varför, men av någon anledning har jag alltid sett dem som en motsvarighet till frankrike under senmedeltiden/kung sol (förmyndarregering, väl utbyggt underrättelseväsen, noblesse d' robe, inkomstrelaterat adelskap, goda kommunikationer inom landet (kanalen tvärs över till exempel). Möjligen med några rommartendenser. jag har alltid irriterat mig på de påstådda sovjettendenserna.

Fram för av komunistisering av Thalamur!

Magnus L

Hero
Xinu

Den onda guden xinu kommer från operativsystemet Unix (xinu baklänges).

Inte för att jag är det minsta insatt i unix men jag har hört att det finns ingen direkt originalinställning i det utan det finns massa olika "kloner"...precis som med xinu.

Magnus L

Hero
Uttal

uttalas på den största dialekten av språket "Görder".

Gör det? jag har alltid sagt gurder eller gyrder...men nu vet jag :gremsmile:

Tesfforp

Warrior
Kûrder=kurder

Med kûrder tror jag att han menar kurder. Alltså är frågan om man fått namnidén till gûrder från kurder, vilket jag inte tror för det är ju typ rasistiskt!
Tror inte precis att Neogames är ett gäng rasister som skriver rollspel!

Tesfforp

Warrior
Uttal

Varför stavas gûrder som det gör om det uttalas görder? Varför inte ö-stavelsen som i gôtt (Neogames är ju faktiskt från Göteborg) så att det stavas gôrder?