Nekromanti Eon+Noir=Eon4

Andy

Vila i frid
Jag har en idé (efter att ha läst en helvetiskt mycket Noir) och den består i att det Eon 4 som det talas så mycket om skulle kunna bli hur bra som helst om det använde sig av ett Noir-regelsystem (light om du vill).

Vad tycks om det? Skulle det funka (jag tror det)?

Jag tror att Kim och Marco och Petter är så pass bra polare att de skulle kunna driva igenom ett sådant samarbete. Jag hoppas det.

Det skulle få mig att spela Eon igen. Trots allt saknar jag ett bra, svenskt generiskt fantasyspel (Saga är något annat för mig och det samma gäller DoD:T och det är bra spel tycker jag).

// Andy som gillar alla rollspel

Arfert

Facit
nja, jag skulle nog föredra att Eon fortsatte att vara Eon, fast mer "strömlinjeformat" (gillar inte det ordet egentligen, men det passade).

Kul att du säger att Saga INTE är ett generiskt fantasyrollspel. Det borde sägas oftare.

Wilmer

Hero
Vilka regler menar du då? Jag har ett halvt hum om hur Noir funkar och det känns som en helt annan grej än Eon som knappt är huvudpersonscentrerat (förutom bakgrundstabellerna).

Andy

Vila i frid
Jag kanske ska utveckla lite.

När jag läser Noirs världsbeskrivande del, främst den om Imperiet, så slås jag av hur fantasyaktig beskrivningen är. Därför får jag en känsla av att Noirreglerna skulle passa i ett fantasyspel.

Sedan skulle jag vilja spela ett fantasyrollspel (helst generiskt) där fokuset ligger på rollpersonerna (huvudpersonerna/Hjältarna) och inte på culture-gaming, historiedrivet spel eller rälsning. Jag skulle tycka det var kul att bygga en tjuv, riddare eller magiker med stöd av Noirsregelverk och på det sättet skapa ett djup i karaktären som jag anser saknas i många fantasyrollspel.

Andy

Vila i frid
Jag menar att man helst skrotar Eons regler och ersätter dom med Noirregler (något anpassade).

Visst, det kanske inte blir det Eon som alla är vana vid men jag tror att spelet skulle tjäna på ett sådant ansiktslyft.

Arfert

Facit
Det är en tanke.. men det är ett ANNAT spel, inte Eon. Men visst skulle det vara spännade att se hur ett sådant spel skulle te sig.

ripperdoc

Myrmidon
Andy said:
Sedan skulle jag vilja spela ett fantasyrollspel (helst generiskt) där fokuset ligger på rollpersonerna (huvudpersonerna/Hjältarna) och inte på culture-gaming, historiedrivet spel eller rälsning. Jag skulle tycka det var kul att bygga en tjuv, riddare eller magiker med stöd av Noirsregelverk och på det sättet skapa ett djup i karaktären som jag anser saknas i många fantasyrollspel.
Jag har spelat Noir i fantasysetting förut och det funkade jättebra, men det är inte Eon. Culture gaming etc hör till Eon och det tycker jag är bra.

nja, jag skulle nog föredra att Eon fortsatte att vara Eon, fast mer "strömlinjeformat" (gillar inte det ordet egentligen, men det passade).
Det är iallafall ambitionen med Eon 4. Exempelvis har vi snackat om att revidera skadesystemet ordentligt för att slippa alla kryss vad gäller alla de olika skadeparametrarna m.m. Så ja Eon 4 kommer att bli smidigare även om exakt hur inte är definitivt ännu. Något Noir kommer det dock med all säkerhet inte att bli.

Sebastian- med reservation för Kims veto i saken :gremwink:

Precis som RipperDoc så har jag också spelat fantasy med Noirs regelssystem och det fungerar alldeles utmärkt.

Men att ge Eon Noirs regelsystem vore ganska opassande tycker jag nog. Då skulle mycket av det som är Eon bara gå upp i rök.

Om du vill spela Eon med Noirs regler så vad hindrar dig ?
Det måste väl inte vara officielt för att man ska kunna skifta regler på ett spel om man så känner för ?

Carl Johan Ström

Swordsman
Med utgångspunkt från de tillfällen du spelat Eon: vilka delar av regelsystemet tycker du skall "strömlinjeformas"?

(Jag tycker de grundläggande delarna i Eon är till största delen utsatta för laminär strömning :)

...Och varför vill du att "Eon skall fortsätta att vara Eon"?

(Anledningen till att jag frågar är det känns som om du inte spelat Eon lika mycket som du spelat Saga -- i alla fall inte om man läser dina tidigare inlägg. Kanske du vill att: Eon skall vara Saga; eller Saga vara Eon.)

Blasphemy

Swashbuckler
Själv börjar jag bli mer och mer retro...

Jag tycker det är roligare och roligare med detaljerade träfftabeller, rustningar som skyddar olika mot olika typer av attacker och liknande. Jag har spelat nog med luftiga fluffspel där man beskriver vad som händer.

Att ändra om Eon till Noirsystemet tycker jag känns helt meningslöst. Eon ska ju vara ett spel som är lite gritty och detaljistiskt.

Dock fungerar Noir bra till fantasy. Har bland annat Spellett Lord of the Rings med ett moddat Noirsystem.

Arfert

Facit
Tja, ja tycker väl ungefär samma som andra som kritiserat bitar av Eon: Behåll gärna bakgrundstabeller och liknade, bort med onödiga beräkningar (man behöver inte ha med allt för många parametrar enligt min smak), förenkla skadesystemet... men framför allt disponera om. Ha ett tajt grundspel och blanda inte ihop det med allt som i extra i dispositionen. För att korta ner startsträckan för att komma igång.

Men som Blasphemy skrev, det får gärna vara vapen som är bra mot olika slags rustningar och liknade detaljer. Gör det enklare bara.

Varför Eon ska vara Eon? För att det inte ska blandas ihop med Sagas mer jordnära, helt människoinriktade medeltidsfantasy. Som Andy skrev, det behövs ett generiskt fantasyrollspel, och eftersom DoD INTE är det längre, och Saga aldrig vart inriktat på det (Saga är Harn Light blandat med Dragon Warriors och Prince Valiant, snarare), så finns det just nu bara Eon kvar.

Och så vore det trevligt med en lätt uppgradering av layouten också.. det är dags nu.

dverg-hest

Veteran
jag skulle personligen tycka om att ni ändrade lite i bakgrundstabellen. Det finns många saker som liknar varandra oerhört mycket, skulel även vara bra att ändra sannorlikheten för att slå vissa resultat (en människa har 7 slag och ibland kan alla 7 hamna på mentala/fysiska egenskaper, inte speciellt roligt).
Ni kan kanske istället göra så att 1-2 slag måste läggas på händelser (precis som att ett slag alltid ska läggas på familjetabellen) och sedan slår man visst många slag mot en grundtabell som innehåller mentala, fysiska, mystiska (+ extraslag för händelsetabell och liknande). Tycker även att börd och familjetabellen kan slås ihop samt att vissa händelser/nackldelar kan läggas in på denna tabell.

Blasphemy

Swashbuckler
En tanke jag har är att man dels har bakgrundstabeller - men med mindre antal slag. Säg 5 stycken.

Och när man sedan valt sin sysselsättning så hänvisar denna till en typ av tabell som är sysselsättningsspecifik.

Således sprider den ut tabellerna lite och om man väljer ett akademiskt yrke så blir det en tabell som är anpassade för sådana.

Dels att man får ett fokus på dels barndom och uppväxt och ens "yrkesliv".

Arfert

Facit
Har du kollat hur man bygger bakgrunder i Burning Wheel? Kan ju vara en inspiration, till exempel.

Ett annat bra exempel, som ligger närmare Eon, men är betydligt enklare, är de frivilliga bakgrundstabellerna i Dragon Warriors... (bra köp överhuvudtaget, DW). De är precis lagom enligt min smak.

Poseur

Swashbuckler
Alltså för guds skull behåll tabellerna men gör att man lär tänka igenom bakgrunden lite mer och konsekvent.
Typ varva Eons bakgrundstabeller med Västmarks uppväxt"regler".

För varje slag man får så kan man få hjälp med att väva in den i bakgrunden.

Eller helt enkelt, lägg ner mer på hur man gestaltar och spelar sin roll bra och skapar roliga och trovärdiga bakgrunder.

Eller ja, västmarks idéer om bakgrund med Eons tabeller.

/posuer vill ha mat