Ymir
Liten kantbaron
Kvinnliga frilansare i rollspelssverige växer tyvärr inte på träd, och det har varit väldigt svårt att rekrytera sådana till Eon. Vi har och har haft ett par kvinnliga skribenter genom åren, men de har aldrig varit särskilt aktiva i de interna dialogerna kring Eon, tyvärr. Helmgast är dock alltid intresserade av att förbättra genus i sina produkter och du får hemskt gärna höra av dig med åsikter och tankar.Cissi;n100000 said:Nu kapar vi god45s tråd medan han inte är här men blir den här diskussionen lång så tar jag ansvaret för att lyfta ur den.
Jag har precis i år blivit introducerad till EON, i bemärkelsen att jag aldrig spelat det innan, och då fjärde utgåvan som jag förstår det är mycket simplare i regelutförandet än de tidigare utgåvorna. Jag tycker om EON, jag gillar det jag sett av fyran hittills och tycker att böckerna är skitsnygga.
Däremot så har jag som kvinna väldigt svårt att känna igen mig i hur kvinnor och deras roll i samhället presenteras i spelsystemet. Vi har diskuterat en del grejer som tex reglerna kring pubertet och graviditet och lite såna där typsikt kvinnliga grejer och jag har känt det som att, ehm, de som har skrivit det här är unga killar som inte någonsin ens har pratat med en riktig kvinna. Jag tycker att det är så himla sorligt att så mycket tid läggs ned på att göra realistiska skildringar av olika kulturer och religioner och stridsvarianter osv osv när i princip ingen vikt har lagts vid att faktiskt göra en realistisk skildring av kvinnor. Like, kvinnlig korrektur maybe? Eller bara kanske låta någon annan än en person som är heterosexuell man få ha åskter om hur sexualitet framställs.
För mig så tappar Mundana lite av trovärdigheten som Ymir pratar om ovan på grund av att de har slarvat med såna basala detaljer. Det är i det lilla man förstår det stora och en kultur är inte gripande och trovärdig bara för att den beskrivs som episk. Det är hur kulturbärarna (folket) framställs som skapar trovärdigheten. Därför är också det bästa med tex rasböckerna att de presenterar kända personligheter från de olika raserna som får ge djup åt de kliniska beskrivningar tidigare i böckerna. Det är därför stämningstexter altid är bra i rollspel. (ja, det finns riktigt dålig stämningstexter som tar mer än de ger men ni förstår principen.)
Till Eons försvar vill jag dock personligen poängtera att spelet redan för många år sedan revolutionerade orcher som koncept med idén att göra dem till ett matriarkat (and how!), alltid har haft en med rollspelssveriges mått mätt god (vilket inte nödvändigtvis innebär "berömvärd") representation av kvinnliga slp:er, och blev det första fantasyrollspelet i Sverige som, to my knowledge, hade med en transsexuell karaktär, i äventyret "Avgrundens parlament" i Fenix. Eon har givetvis -också- haft genusmässigt problematiska bitar, men det är min övertygelse att Eon har en ganska god grund att stå på när vi nu från och med Eon IV gör en stor ansträngning att förbättra genus-intrycket av spelet.
Jag har i den ännu icke tryckta Spelpaketsboken gjort en gigantisk ansträngning att skildra genus i Mundana på vettiga vis, och dels försökt skriva om Mundanas värsta patriarkat (Lalasta) så att det istället för att kännas slentriansunkigt framställer relevanta och intressanta feministiska narrativ, och skrivit en hel artikel med kvinnligt berättarperspektiv som tar upp kvinnliga förhållanden och tankar. Det är inte försent att ändra lite i dessa artiklar, trots att en av dem redan är publicerad som pdf, så är du sugen får du hemskt gärna genusgranska dem, det vore mycket uppskattat.