Eon kör lite samma upplägg som många andra spel, att män och kvinnor är jämställda, men ändå så sticker en kvinna ut i klassiskt manliga roller. rövarbanden är väldigt sällan 50-50, däremot finns det kvinnor och dessa tenderar att gärna få "extra manliga" roller så som ledare eller hårdaste fightern m.m. Rätt vanligt i filmer och datorspel också. Det ger liksom en reaktion hos spelarna/tittarna eftersom det inte stämmer med de vanliga rollerna, men det sker i en värld där det inte borde höja några ögonbryn, och frågan snarare borde vara varför det är så många män i gruppen.
Lite google avslöjar att
https://en.wikipedia.org/wiki/Tokenism är en användbar term för det här. Liksom "titta så inkluderande vi är, en kvinna kan vara tuffaste gladiatorn", men i resten av spelvärlden så är tjänarna som tar hand om barn och städar kvinnor, medan butlern och trädgårdsmästaren är män.
Nu talar jag generellt om den här typen av fantasy och inte bara om Eon.
En anledning till att man ofta upplever detta i rollspel tror jag har att göra med att det är mycket improviserande också. Behövs det att två stadsvakter dyker upp så hemfaller man oftast till att det är män, just för att man är uppvuxen med den typen av idéer.
Jag ser heller inget egenvärde med den här typen av jämlika spelvärldar, annat än i den mån det öppnar upp för spelare att spela vad de vill. Det skulle ju kunna vara ett samhälle där allt är som vår historia, utom detaljen att det finns en grupp i samhället som kallas äventyrare och där gäller inte alls samma regler för kön (eller klass m.m. Rätt ofta så bortser man från sånt när det gäller äventyrare ivf). Men om man bestämt sig för att ens spelvärld ska vara jämlik så bör man faktiskt se till att den är det också och inte bara slänga in lite vapenmästare och smeder som är kvinnor.
Edit: Sen behöver ju inte ett jämställt samhälle innebära att allt är 50-50 förstås. Om inte könen är helt identiska så dras man ju till olika saker pga de skillnader som finns mellan könen. Men vi kan låta den diskussionen vara för det har vi grälat om så många gånger redan.