Evokee;n100297 said:
Inga matriarkat har funnits eller jämställda samhällen har funnits i vår värld. Därför tyker jag spelamakare ska vara försiktiga med att göra människokulturer till matriarkat och noggranna med att förklara och motivera eventuella sådana.
Staffan;n100438 said:
Kvinnor finns dock på riktigt, så man kan inte hitta på riktigt vad som helst om ett matriarkat.
Betänk att vår art, homo sapiens sapiens, anses ha funnits någonstans mellan 100.000 och 200.000 år.
Av detta har vi nedtecknad historia sedan KANSKE 10.000 år (jag rycker siffran lite ur luften här, det verkar vara närmare 7-8000 år), beroende på om en ska räkna grottmålningar eller ej.
Det innebär att vi har en period där folk som var ganska exakt som vi grejade med whatever i 90.000-190.000 år, men vi vet inte vad. Det är ganska absurt att med någon form av säkerhet hävda att det aldrig har funnits ett Matriarkat under den tiden. Jag skulle snarare hävda det orimliga i att kvinnor ej skulle ha styrt samhällen eller kulturer under all denna tid (men jag är bara nån spekulerande människa utan fakta).
Fan, jag tänker helt enkelt hävda att den senaste istiden utplånade resterna av 120.000 år gammalt, 10.000-årigt matriarkat.
Jag vet att detta är OT-deluxe, på gränsen till att enbart vara pitchen för min kampanjvärd "Deeply Ancient God-Queens of Terra", men, tja, så kan det gå.
Matriarkat och jämställda samhällen är enbart faktamässigt saknade i några procent av vår arts historia.
Har jag fel så har jag fel.
EON är fett, men lite för pilligt för mig.