Evokee;n100059 said:
Tror många och av som gillar Eon tyker om att spela långa, djupa, episka världomspännande kampanjer.
Det gör många som ogillar Eon också.
Evokee;n100059 said:
Eon-hatarna verkar vilja spela som man gjorde när man var 12. Man gör en gubbe som endast består av lite stats, får ett uppdrag på ett värdshus, spolar fram tills man kommit till fienden, dräper hen och får skattne. Allt på 2 timmar och i en genreisk värld med så pass banal regler att man knappt behöver slå nåt eller läsa på mer än fem minuter innan spelstart.
Det gär känns som en jättekonstig fördom, får jag väl säga. Det är helt riktigt att jag hellre ser enkla, "banala" regler som inte tvingar mig att tänka på regler, tabeller eller tärningar under spel, men resten har du nog fått rejält om bakfoten.
Den här missuppfattningen att mycket regler = djupare spel, kan vi inte lägga ner den? Det är ju nästan lika dumt som "mycket detaljer = mycket realism".
Helst av allt spelar jag tredimensionella, intressanta rollpersoner utan stats överhuvudtaget i långa, episka och intressanta kampanjer (där jag helt slipper tärningsslag)...
Jag ska försöka få tillfälle att läsa Eons nya regelsystem. Tvåan har jag läst och förkastat som totalt ospelbart, utifrån mina preferenser vad gäller hur stor plats jag vill att slump ska ha i rollpersonsskapandet och regler ska ha kring spelbordet.
Världen kan säkert vara intressant; den har jag inte läst tillräckligt av för att uttala mig om. Med ett snabbare, enklare regelsystem eller att SL sköter mekaniken så jag slipper skulle jag absolut kunna tänka mig att spela i den.