Inga av spelen uppfyllar vad jag vill ha med ett rollspel.
Skapa Karaktär
Eon och Neotech
Det var roligt i början, man fick slå på tabeller tills händerna blödde, fick dom mest sinnessjuka resultaten och så skulle man pussla ihop det till en vettig bakgrund. I Neotech 2 var det lättare eftersom man visste från början att man skulle sitta på kåken, så det hade man alltid klart för sig.
Fördelar: Man får en massa på köpet, rulla, skriv ner.
Nackadelar: Inte mycket kontroll "Jag ska göra en bad ass, oj jag blev visst VD på Bosch"
Drakar och Demoner, Mutant.
Tja, har du inga ideer i förväg så blir det många blanka rutor, med andra ord, systemet har inget inbyggt bakgrundsgenerator så som Eon och Neotech. Så här kräves det att man spånar helt själv.
Fördel: Frihet. Inga tråkiga tabellresultat förstör dina ideer.
Nackdel: Man får jobba lite själv. Har man inga inspiration kan det vara segt.
Strid
Eon, Neotech
Vad ska man säga. Jag har gnällt så det blir över gällande strider i Eo och Neotech 2. För mig som SL så är det ohållbart. Det tar alldeles för lång tid att kluddra ner alla siffror man får per skada. Det är för omstädnigt att räkna ut vissa sekundära värden [TO i n2] för att man ska kunna improvisera ihop en SLP. Nä, inte min kopp av
Nackdelar: Omständigt
Fördelar: Detaljerat
Drakar och Demoer, Mutant
Här är det enkelhet som gäller. Man måste som SL bända och böja på reglerna för att spelarna ska får göra andra saker än Hugg, Parad, Hugg, Parad. Systemen bygger dock på enkelhet och tärningslagen är ju direkt avgörande. Resultaten talar om om hurvida man träffar, hur mycket man gör i skada osv, osv... Inget bläddrande i tabeller och regelböcker.
Fördel: Snabbt och enkelt. Mycket utrymme för improvisation.
Nackdel: Platt och tråkigt.