Nekromanti EON?

NoCarrier

Veteran
Troma göra shakespear [OT]

Har du sett tromas ganska udda variant av romeo och juliet? Har man sett den kan man nog föreställa sig hur Hamlet skulle bli.

Krille

Super Moderator
Re: Matmodul efterlyses!

"Förresten Krille... du råkar inte sitta på hemligheten bakom Kebabens ursprung? Efter uppläxningen jag fick nyss skulle jag inte bli förvånad om det visade sig att de uppfanns 1967 i ett gatukök utanför Eslöv."

...det skulle iofs inte förvåna mig heller, faktiskt. Men jag kan inte hjälpa dig särskilt mycket, faktiskt. Å andra sidan, hur modernt är ett grillspett?

Nightowl

Champion
Krögarens Handbok?

Hur blir det med den...? :gremwink:

(OT-kommentar: 'Kebab' i betydelsen 'skivat grillat kött på macka' kallas för övrigt 'hiros' eller något dylikt på amerikanska, upptäckte jag när min jänkar-pojkvän var här. Han trodde han skulle få riktig kebab, dvs spett. Skall man göra diskussionen ObRollspel, så är det kanske viktigt hur man definierar saker som 'när uppfanns X?')

Erik

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

"Jag hade däremot blivit gnällig om det dykt Hamburgare i Mundana... "

Nu börjar du nog gnälla. Men gissa vad dom äter i Asharien: jo... dunkarkare :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Matmodul efterlyses!

Å andra sidan, hur modernt är ett grillspett?
En kvalificerad gissning borde vara att det uppfanns i samma veva som som koncepten jakt, spjut och eld blev tillgängliga.

DAKRilla

Hero
Re: Chronopia

"Är visserligen jävligt tufft, men vad jag vet (har bara lirat det lite) har det inte alls släpps så mycket material som det har släppts till Eon."

Tja, jag har då själv åtta moduler till DoD: Chronopia, samt att jag vet att det finns åtminstone två till, varav jag har tillgång till en av dem. Till Eon finns väl ett tjugotal, så att säga att de "inte alls släppts" [jag förmodar att det inte var "släpps" du verkligen menade] är lite överdrivet. Om man bara ser på officiellt material så har dock Eon betydligt fler och varierande böcker som erbjuder fler olika sorters kampanjer än Chronopia, även om det aldrig hindrat åtminstone mej från att skriva just andra sorts kampanjer än vad som är tänkt.

Kort och gott; rollspel är inte begränsade till de sorters kampanjer som det officiella materialet beskriver. Faktum är att det ofta är lätt att använda det officiella materialet till annat än vad det tänkts använda till, bara man lägger ner lite arbete på det.

Vindhand

Myrmidon
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Jag hade däremot blivit gnällig om det dykt Hamburgare i Mundana...

Romarna hade hamburgare. I.a.f. om man får tro Discovery.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jaha grabbar

Man skulle med viss rätt kunna hävda att vare sig det här inlägget eller efterföljande diskussion hjälper stackars Amadeus särskilt mycket. Om han nu överhuvudtaget orkar läsa igenom alla inläggen. Hur ofta får man inte själv höra ifrån moderatorer och administratörer att man ska motivera sina åsikter ordentligt?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: den andra sortens PC

Om det sedan krävs klara riktlinjer till illustratörerna för att uppnå detta så är det klara riktlinjer man får ge.

Jag har inget emot rikltinjer som sådana. Jag har snarare något emot riklinjer vars enda syfte är att säkerställa den politiska korrektheten. varför? För att politisk korrekthet är OND.

Och varför är politisk korrekthet ond? Tja, främst för att den kan urvattna uttrycksmöjligheterna inom ett medium. Det är förstås viktigt att se en gräns mellan *frånvaro av politisk korrekthet* och *rasism*, men personligen så anser jag inte att *frånvaron av etniska minoriteter* i ett verk är ett tecken på rasism.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det handlar om trovärdighet

Tja, Pendragon sammanfattar det hela rätt bra i detta inlägg. När jag spelar fantasy vill jag ha en trovärdig och intressant värld och ett trovärdigt och flexibelt regelsystem, och på samtliga dessa punkter blir D&D underkänt bortom allt förnuft. Faktum är att jag inte riktigt ser varför det behövs sakliga och faktiska argument när man ska såga D&D - orsakerna torde vara så uppenbara att det inte är sant...

Dessutom gav jag ett argument - att D&D-skaparna tyckes sakna någon som helst kulturhistorisk uppfattning, något jag tycker är ganska grundläggande när man ska skapa en fantasyvärld. Jag vill att personer i spelvärlden ska ha en världsbild och värderingar som känns trovärdiga i sammanhanget, inte resonera som om de vore födda i en käck amerikansk småstad på 80-talet. Och där faller D&D ganska platt.

Och om du inte ser något fel på att man i en förindustriell pseudo-medeltida värld inför total jämnställdhet och total sekularisering på alla punkter så är frågan om vi överhuvudtaget kan komma längre i denna diskussion. D&D är, i bästa fall läskigt nog, nutid i medeltidskläder (tenderar att vara nutid i nutidskläder emellanåt), och ja...det är inte riktigt mitt fantasyideal, så att säga. Orättvisor och ojämnställdhet föder konflikter och ger upphov till mycket goda rollspelsmöjligheter som jag absolut inte vill vara utan.

- Ymir, som avskyr D&D.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Konstruktiv diskussion?

Tjae, vad som skiljer D&D från Eon lär gå att utläsa ganska tydligt av diskussionen, skulle jag vilja säga, liksom folks åsikter i frågan. Det lär framgå ganska tydligt att ämnet orsakar ganska heta känslor, och att den enda vettiga utvägen är att bilda sin egen uppfattning i slutändan.

Så jo, om jag vore Amadeus skulle jag nog finna att debatten vidgade mina perspektiv, alltid.

D&D-hat behöver för övrigt inte motiveras :gremwink:

- Ymir, Folkfront mot amerikansk fantasy, eller nåt.

Vindhand

Myrmidon
Re: Det handlar om subjektivitet

Tja, Pendragon sammanfattar det hela rätt bra i detta inlägg. När jag spelar fantasy vill jag ha en trovärdig och intressant värld och ett trovärdigt och flexibelt regelsystem, och på samtliga dessa punkter blir D&D underkänt bortom allt förnuft. Faktum är att jag inte riktigt ser varför det behövs sakliga och faktiska argument när man ska såga D&D - orsakerna torde vara så uppenbara att det inte är sant...

För om man ger sakliga och faktiska argument så blir det uppenbart om ens sågning har något värde eller om det bara är ett utslag av subjektiv smak. Påstår man, som du, att D&D suger på alla punkter som finns så hade det ju varit kul om det hade haft en stabilare grund än att du inte råkar gilla den typen av fantasy.

Det är som en filmrecension där någon sågar Psycho som film för att de inte gillar skräck. "Detta är den sämsta filmen någonsin" klingar litet ihåligt om det omdömet grundar sig i en åsikt att filmer skall vara mysiga och upplyftande, helst om små kaniner.

Dessutom gav jag ett argument - att D&D-skaparna tyckes sakna någon som helst kulturhistorisk uppfattning, något jag tycker är ganska grundläggande när man ska skapa en fantasyvärld.

Tja, om man skall skapa en trovärdig fantasyvärld med en solid kulturhistorisk grund ja. Men det är ungefär som att påpeka att psycho är alldeles för våldsam och innehåller på tok för få kaniner för att vara en film man skulle gilla.

Ja, det är inte den genre du föredrar. Nej, det påverkar inte spelets kvalitet i sig.

Och om du inte ser något fel på att man i en förindustriell pseudo-medeltida värld inför total jämnställdhet och total sekularisering på alla punkter så är frågan om vi överhuvudtaget kan komma längre i denna diskussion. D&D är, i bästa fall läskigt nog, nutid i medeltidskläder (tenderar att vara nutid i nutidskläder emellanåt), och ja...det är inte riktigt mitt fantasyideal, så att säga. Orättvisor och ojämnställdhet föder konflikter och ger upphov till mycket goda rollspelsmöjligheter som jag absolut inte vill vara utan.

Som jag sagt annorstädes i denna tråd har det inte med illustrationerna att göra utan den värld de illustrerar. Att såga illustrationerna för att de gör vad de skall är ganska missriktat.

Vindhand

Myrmidon
Re: den andra sortens PC

Jo, det har en poäng. Dock tror jag inte det är så självklart att detta är motivationen bakom WotCs jämställda bilder. Ett försök att göra det hela litet öppnade för nya grupper (m.a.o. nya köpare) och undvika en del av fördomarna om fantasy/rollspel (och därmed minska det sociala stigmat med att köpa spel -> mer köpare) känns mycket sannolikare.

Jag tro mer på att de är giriga än fega helt enkelt :gremsmile:

Och varför är politisk korrekthet ond? Tja, främst för att den kan urvattna uttrycksmöjligheterna inom ett medium. Det är förstås viktigt att se en gräns mellan *frånvaro av politisk korrekthet* och *rasism*, men personligen så anser jag inte att *frånvaron av etniska minoriteter* i ett verk är ett tecken på rasism.

Jo, principiellt är jag tvungen att hålla med dig... man jag tycker inte det är applicerbart här :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
enfald

Då är Pablo Picassos "Guernica" en usel målning eftersom den handlar om en brutal terrorbombning. Något ytterst hemskt. M.a.o. är tavlan hemsk.

Detta är bara enfaldigt. Om man vill ha en jämställd värld så skall illustrationerna spegla detta. Vill man ha en värld med stora axelskydd skall en bild av dessa förmedla detta. Vill man ha en trovärdig fantasyvärld så skall illustrationerna spegla det.

Att som du gör klaga på illustrationerna för att du inte gillar den värld de illustrerar är lika fånig som om en D&D-spelare skulle klaga på illustrationerna i Eon för att de inte har tillräckligt med "high-fantasy"-element i sig... Eller om en Star-wars fantast gnällde på att det fanns för litet lasersvärd och star destroyers avbildade i Alver-modulen. Det faller på sin egen orimlighet (eller borde göra det i.a.f.)