Re: Det handlar om subjektivitet
Tja, Pendragon sammanfattar det hela rätt bra i detta inlägg. När jag spelar fantasy vill jag ha en trovärdig och intressant värld och ett trovärdigt och flexibelt regelsystem, och på samtliga dessa punkter blir D&D underkänt bortom allt förnuft. Faktum är att jag inte riktigt ser varför det behövs sakliga och faktiska argument när man ska såga D&D - orsakerna torde vara så uppenbara att det inte är sant...
För om man ger sakliga och faktiska argument så blir det uppenbart om ens sågning har något värde eller om det bara är ett utslag av subjektiv smak. Påstår man, som du, att D&D suger på alla punkter som finns så hade det ju varit kul om det hade haft en stabilare grund än att du inte råkar gilla den typen av fantasy.
Det är som en filmrecension där någon sågar Psycho som film för att de inte gillar skräck. "Detta är den sämsta filmen någonsin" klingar litet ihåligt om det omdömet grundar sig i en åsikt att filmer skall vara mysiga och upplyftande, helst om små kaniner.
Dessutom gav jag ett argument - att D&D-skaparna tyckes sakna någon som helst kulturhistorisk uppfattning, något jag tycker är ganska grundläggande när man ska skapa en fantasyvärld.
Tja, om man skall skapa en trovärdig fantasyvärld med en solid kulturhistorisk grund ja. Men det är ungefär som att påpeka att psycho är alldeles för våldsam och innehåller på tok för få kaniner för att vara en film man skulle gilla.
Ja, det är inte den genre du föredrar. Nej, det påverkar inte spelets kvalitet i sig.
Och om du inte ser något fel på att man i en förindustriell pseudo-medeltida värld inför total jämnställdhet och total sekularisering på alla punkter så är frågan om vi överhuvudtaget kan komma längre i denna diskussion. D&D är, i bästa fall läskigt nog, nutid i medeltidskläder (tenderar att vara nutid i nutidskläder emellanåt), och ja...det är inte riktigt mitt fantasyideal, så att säga. Orättvisor och ojämnställdhet föder konflikter och ger upphov till mycket goda rollspelsmöjligheter som jag absolut inte vill vara utan.
Som jag sagt annorstädes i denna tråd har det inte med illustrationerna att göra utan den värld de illustrerar. Att såga illustrationerna för att de gör vad de skall är ganska missriktat.