Nekromanti EON?

Eleas

Hero
Re: Det handlar om subjektivitet

"För om man ger sakliga och faktiska argument så blir det uppenbart om ens sågning har något värde eller om det bara är ett utslag av subjektiv smak. Påstår man, som du, att D&D suger på alla punkter som finns så hade det ju varit kul om det hade haft en stabilare grund än att du inte råkar gilla den typen av fantasy.

Det är som en filmrecension där någon sågar Psycho som film för att de inte gillar skräck. "Detta är den sämsta filmen någonsin" klingar litet ihåligt om det omdömet grundar sig i en åsikt att filmer skall vara mysiga och upplyftande, helst om små kaniner."

Vindhand, skräck är en genre. "Dumhet" är inte en genre. Faktiskt.

"Som jag sagt annorstädes i denna tråd har det inte med illustrationerna att göra utan den värld de illustrerar. Att såga illustrationerna för att de gör vad de skall är ganska missriktat."

En illustration är en bild. En bilds kvalitet kan bedömas utifrån vad den avbildar. Och personligen tycker jag inte att detta faktum är alltför svårförståeligt.

/Björn

Pendragon

Swashbuckler
Dios mio, man...

Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
För övrigt vill jag brömma ditt utmärkta val av titel på ditt förra inlägg. Det sammanfattar dina argument så snyggt.

Tack så mycket.

You said it man. Nobody fucks with the Jesus.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Allt är subjektivt.

Vad är inte ett utslag av subjektiv smak?

D&D har fint tryck, tecknarna är duktiga och spelet är säkert välproducerat och väl korrekturläst, men hatar man allt det står för spelar det liksom ingen roll. Andra aspekter måste också tas in i bilden, och ärligt talat så skiter jag i hur väl korrekturläst ett spel är, och hur bra illustratörerna är - det är innehållet i texten, kampanjvärlden, som är intressant. Tag en tänkt Hollywood-film - den är oklanderligt producerad, filmaffischen är snygg, dialogen är det inget fel på, skådespelarna är helt okej...men ändå innehåller den bara genomsentimentalt, tillrättalagt kärleksslisk man sett femtielva gånger förr, stereotyper, motbjudande värderingar och är lika förutsägbar som en TV-såpa. Dessutom lyser den av en total brist på innovativitet, skaparglädje...och själ. Så skulle de flesta kritiker kunna såga en film, och ingen skulle anklaga dem för att vara subjektiva. Massor av människor vill säkert ha genomsentimentalt, tillrättalagt kärleksslisk och stereotyper, men kritikern får ändå respekt för att han sågar det. På samma sätt vill en massa människor ha det regelsystem och den fantasysyn som D&D representerar, men jag finner den sprängfylld av stämnings- och dramatikdödande element och ovälkomna klyschor och värderingar, och spyr följaktligen på den. Och på samma sätt som en filmkritiker står oförstående inför hur någon kan gilla skräp som 'xXx' står jag oförstående inför hur någon kan gilla skräp som D&D, och ja, det är min helt subjektiva värdering. Men följden är en och samma - jag varnar folk för något jag uppfattar som fullkomligt genuint värdelöst, och att gå djupare in på saken är inte det här forumet ämnat för. Dessutom skulle det kräva en mindre utläggning i sig, kring fantasyns väsen - regelsystemet i sig kan jag knappast fördöma de som gillar. I slutändan står det var och en fritt att ignorera mina enkla åsikter och själva bilda sig en uppfattning, precis som det står var och en fritt att skita i vad kritikerna säger och gå och se 'xXx'. Men om de då fullkomligt slösar bort 80 spänn och 2 timmar av sitt liv har de sig själva att skylla.

Och jag sågar inte illustrationerna, utan vad de står för. En skicklig kapten räddar inte ett skepp som frontalkrockat med ett isberg, och en skicklig tecknare räddar inte ett värdelöst rollspel med könskvot. Det faktum att de haft råd att hyra ett riktigt proffs att illustrera härket gör snarare det hela än mer tragiskt.

- Ymir, subjektiv, som alla alltid.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Könsdiskriminering? Jaförfaen!

Sådana åtgärder går väl hem i USA, men i Sverige känns de mest oändligt malplacé, och oändligt patetiska. Här har vi en grundläggande kultur- och idéhistorisk uppfattning, och är i regel (undantaget vissa verklighetsfrånvända extremfeminister) medvetna om att andra förutsättningar och värderingar råder i en förindustriell värld, och att kvinnor och andra 'minoriteter' får underordnade roller/försämrade utgångslägen mer eller mindre automagiskt. Personligen tycker jag enbart att det är bra - sådana orättvisor skapar konflikter och motsättningar som gynnar rollspelandet väldigt mycket, och ger dessutom en känsla av trovärdighet, av att det verkligen är en annan värld och tid med annorlunda förutsättningar och värderingar. Men sådana faktorer och rollspelselement tycks de plågsamt ointresserade av i det förlorade landet 'over there'.

- Ymir, folkfront för könsdiskriminering i fantasyvärldar

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: den andra sortens PC

Hmm. Jag köper inte riktigt det där. Skulle en svart eller en latino, eller någon annan amerikansk minoritet, vara mer benägna att köpa D&D-böcker för att det finns svarta och latinos i dem? Tror du verkligen att alla amerikaner är så enkelriktat rasorienterade? Jag är tveksam.

Nå, nu är ju varken jag eller du någon amerikaexpert (eller snarare, jag utgår från att du inte är en amerikaexpert, rätta mig om jag har fel), så våra små teser kan väl knappast bli annat än spekulationer.

Klon

Hero
Re: Chronopia

Att Eon har fler böcker (jag är inte säker på om de har det änn faktiskt) så har det ju sin lilla förklaring.
Target har lagt ned sin spelavdelning och blivit ett renodlat investmentbolag. Alltså görs inget mer till Chronopia, Neogames är ju kvar, och har således all möjlighet att vida överträffa detta "nedlagda" spel vad gäller mängden material, supplement, moduler eller vad man nu vill kalla det

Klon

Hero
Re: Dios mio, man...

Det där var nog det mest mogna inlägg jag stött på.
gratulerar, du har lärt dig använda citat och meningslösa onödiga inlägg...
en höjdare, stå på dig, verkligen...

Klon

Hero
Re: den andra sortens PC

Jag är övertygad om att det finns en hel del amerikaner som är så mycket rasorienterade. Betänk att de har med ras på blanketter för att köpa vapen exempelvis (hurra för de amerikanska vapenlagarna!!! :gremsmirk:)
Man ska ju kanske inte dra alla över en kant.
De vill antagligen locka till sig spelare som lättare kan identifiera sig med karaktärstyper i boken, som de kan se på bild och så vidare...

Det behöver ju dock inte vara allt, man kan vilja visa mångfald, och stora möjligheter till variation, något som jag tror D&D kan behöva.

Även om nu detta inte går att generalisera så att det skall vara något som alla amerikaner som spelar rollspel alls bryr sig om, så kan de finnas de som faktiskt gör det. Därför kan det locka fler spelare och då vill de ju naturligtvis försöka utnyttja det.

Klon

Hero
Re: Blockbusters och risbollar

ahhh, the dude...
Vilken härlig film...

men jag håller inte helt med dig, det underbara citatet till trots.
De stora massorna har en generaliserad åsikt, och jag tror inte alla av dem har dålig smak. Det är lätt att förledas av vad många talar om. Eftersom D&D är kännt provar fler på det än något liten rollspel med säg bara en tiondel så många spelare.

Vad de stora massorna tycker beror ofta på förväntningar, vad som är "inne" och ¨på vad som hörs och syns mest. Det är inte alltid man håller med den stora massan, men iblnad så gör men det, och då blir man en del av den, oavsett om man vill det eller ej.
Så du ger delvis dig själv kritik...
annars är du ett riktigt orginal, det må jag säga :gremwink:

DAKRilla

Hero
Självklart är det så...

...men det var nuet som det talades om. Och som jag skrev i mitt inlägg så vet jag att Eon har fler moduler i dagsläget, säkert mer än dubbelt så mycket, och dessutom så skulle det (med tanke på sista tiden) inte alls förvåna mig om det kommer ut ytterligare 20 moduler till Eon. Hur som helst; det jag menade var att det redan finns i princip allt man behöver till DoD: Chronopia, och att det därför lätt kan misstolkas då man, som Victor Palm, skriver att det till Chrinopia "inte alls släpp[t]s så mycket material som det har släppts till Eon". I mina ögon så finns det t.o.m. för mycket material till Chronopia, långt mycket mer än man behöver. Men varför?

Jo, Chronpia utspelar sig i en stor stad, och tio moduler torde väl räcka för att beskriva den tillräckligt. Men Eons spelvärld Mundana, som är en hel värld, lär behöva ett par fler moduler än så, åtminstone om man i nuläget kollar på hur mycket man fått reda på om världen per modul i genomsnitt. Om man nu vill ha en fullständigt beskriven spelvärld alltså.

Morgoth

Swashbuckler
Japp, recensioner ska vara subjektiva

Men om de då fullkomligt slösar bort 80 spänn och 2 timmar av sitt liv har de sig själva att skylla.

Haha, du är underbar, Ymir... nästan Sussane Ljung-klass på det där... ^_^'

/Mogge, dyrkar ignorans

Morgoth

Swashbuckler
Re: Könsdiskriminering? Jaförfaen!

Eh... ja. Gränsen du drar mellan verkligheten och rollspel är lite diffus här, men jag antar att du menar att det är bra i rollspel, för annars så skulle det låta lite psycho, liksom:

Här har vi en grundläggande kultur- och idéhistorisk uppfattning, och är i regel (undantaget vissa verklighetsfrånvända extremfeminister) medvetna om att andra förutsättningar och värderingar råder i en förindustriell värld, och att kvinnor och andra 'minoriteter' får underordnade roller/försämrade utgångslägen mer eller mindre automagiskt. Personligen tycker jag enbart att det är bra

Klon

Hero
Re: Självklart är det så...

Dåså... då är vi överens...
tänkte bara påpeka det faktum som jag märker att du mycket väl kännde ttill. var snarast menat för de som inte gjorde det.

Jag håller med dig vad gäller behovet av moduler till Eon, eftersom det är så mycket att beskriva så kommer det behövas en del. Speciellt då man i Eon gräver ned sig ock riktigt gosar i detaljer. (ibland jobbigt men absolut inte fel).

Däremot kan jag inte hålla med om att det skulle finnas för många till Chronopia. Jag hade gärna sett mer moduler som resultat av "altors Baksida". Mer info om svartboldsriket och så...

Sen så hade väsen i Chronopia behövet mer sidor på sig så att de skulle fått in allt, alterantivt blivit två böcker. För jag saknar beskrivningar lite mer ingånde om deras länder, yrken som jag vet att de hade gjort men tagit bort av utrymmesskäl och liknande. Jag hade med glädje sett mer saker med andra ord.

Jag vill gärna ha en fullt beskriven värld, fast självklart med en hel del lösa trådar så det inte blir allt för svårt att göra om världen efter tycke.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ja?

Att jag tycker det är bra i rollspel framgår ganska tydligt av meningens nästa led, imo. Min verkliga åsikt i frågan hade liksom inte varit särskilt relevant i sammanhanget. Och hur världen hade sett ut om kvinnor, romer och judar inte hade haft underordnade roller under större delen av världshistorien vore ämne för helt andra diskussioner.

- Ymir, gillar att kämpa i underläge

DAKRilla

Hero

"Däremot kan jag inte hålla med om att det skulle finnas för många till Chronopia."

Jag uttryckte mig nog lite otydligt även om jag försökte förtydliga lite senare i inlägget. Det jag menade var alltså att Chronopia utspelar sig i en stad. I en stad. Tio moduler borde räcka för att kunna beskriva en stad.

Men om man vill ha en komplett värld med en "utsida" också, då krävs det ett nära nog oändligt antal ytterligare moduler. Eller åtminstone så finns det plats för det. Jag själv har dock löst problemet genom att använda mej av andra rollspels spellvärldar, däribland de tidigare utgåvorna av DoD, samt litteratur, eget påhitt o.s.v., för att skapa en utsida, när en sådan behövts. Det som nämnts i t.ex. Väsen i Chronopia och de andra modulerna om de olika innevånarnas ursprung har jag bara använt som inspiration och det har räckt mer än väl för mig åtminstone. Ändå har jag inte haft tillgång till Altors Baksida.

Klon

Hero

Visst... Chronopia utspelar sig i en stad... men så är det ju tänkt att vara en sjuhelsikes stad också. Stor som ett litet kungadömme eller nåt. DoD's metropolis eller vad man ska kalla det.
Sen så ska det ju också vara en smältdegel för olika folkslag och kulturer, och det är ju dem man vill veta mer om. Därför behövs det ju ändå ganska många moduler.
Man kanske inte behöver så myckety om omvärlden om man nu håller sig i staden, men jag kände att det var lite begränsande att bara vara där.

Det går nog bra att använda sig av tidigare utgåvopr, det har jag till viss del själv varit med om (spelat, inte som SL)

men eftersom Chronpia inehöll så mycket i en och samma stad så krävdes det ju en del för att få en nogorlunda komplett känsla. Och jag tyckte faktiskt att ju fler supplement man fick, destu mer artade sig spelet. Target hade väl börjat klomma igång lite bättre kan tänkas.
För ärligt, grundbokens "världsbeskrivning" var inget vidare egentligen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Föredrar risbollarna

Jag håller exceptionellt sällan med den stora massan, och när jag väl gör det så är det givetvis vid de tillfällen då den stora massan faktiskt har rätt. Om de låter sig nöja med vad populärkulturen uppmuntrar och ger dem och inte söker bortom de lättillgängliga efter något mer, ja, då är det deras förlust. Deras generaliserade åsikt, deras dåliga smak. Att de låter sig nöjas med D&D och aldrig provar något annat, låter sig nöjas med Hollywood och aldrig provar något annat, tyder ju enbart på brist på intresse för alternativen. Men jag vill ha mer än MTV, mer än Hollywood, mer än D&D, och är beredd att lägga ned tid på att leta efter det. Det jag får tillbaka ger mig så mycket mer, trots allt.

Så att påstå att jag ger mig själv kritik när jag kritiserar smakriktningar jag inte gillar ter sig minst sagt förvirrat.

- Ymir, talar för sig själv.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

D&D suger faktiskt på precis alla punkter som finns. Och bara det i sig är ju en bedrift.

Dina åsikter suger ta mig fan på alla punkter som finns. DET är en bedrift!

/Mikael - förbannad