Nekromanti EON?

DAKRilla

Hero
Re: Självklart är det så...

"men så är det ju tänkt att vara en sjuhelsikes stad också. Stor som ett litet kungadömme eller nåt."

Av grunbokens och modulernas innehåll att döma så tycker jag redan det uppfyllts. Det enda som saknas är någon form av sammanställning av kartorna till en enda så att man får en bättre geografisk översikt över det hela.

"Sen så ska det ju också vara en smältdegel för olika folkslag och kulturer, och det är ju dem man vill veta mer om."

Här och var i grundboken och modulerna, kanske främst i Alver i Chronopia, Dvärgar i Chronopia, Svartblod i Chronopia, Väsen i Chronopia och eventuellt Altors baksida (jag vet inte exakt vad den innehåller) så beskrevs väl detta? Att de flesta av folkslagen var ärketyper gjorde det ju även enkelt att ta inspiration från allt möjligt andra håll.

"Man kanske inte behöver så myckety om omvärlden om man nu håller sig i staden, men jag kände att det var lite begränsande att bara vara där."

Det gjorde jag också, men bara i början. Efter att ha spelat ett flertal andra fantasyrollspel som man ständigt färdades land och rike runt så lärde jag mig uppskatta staden Chronopia mer. Begränsningen av att bara vara innanför murarna blev liksom intressant, och inom begränsningen så erbjöds sådant som inte de andra rollspelen erbjöd, som luftskepp som var mindre städer i sig, enorma underjordiska kloaker fulla med monster, gobliner och kannibaler samt givetvis stadskomplex, som sträckte sig upp till skyarna där det istället övergick till ett virrvarr av broar och torn. Vad mer kan man önska sig?

"För ärligt, grundbokens "världsbeskrivning" var inget vidare egentligen."

Jag tyckte den var ganska trevlig, och levande. Samma stil (en berättare) höll väl i sig till viss del i modulerna också, om jag inte kommer ihåg fel.

En sak, som egentligen inte har särskilt mycket med saken att göra, är att nästan alla av modulernas regler och regelvärden från yrken, föremål, magier etc. är brutalt överdrivna, näst intill så att de inte går att använda. Det är den största nackdelen med hela DoD: Chronopia tycker jag.

Klon

Hero
Re: Föredrar risbollarna

ville snarast säga att du är en del av den stora massan som du kritiserar, inte nödvändigtvis när du kritiserar den dock :gremwink:

Men ja, det finns säkert många som är inskränkta och bara lyssnar på pop, läser skvallerpress och ser på MTV och Hollywood produktioner....
Men jag tycker det är fel att ens dra något som den stora massan över en kant, eftersom den till stor del består av individer som dig. dvs de som ibland gör som resten eftersom de just då anser att de har rätt, men inte jämnt. Långt ifrån alla av dem nöjer sig, men det behöver inte utesluta det som majoriteten tycker om.

Jag hoppas du förstår vad jag syftar på, att jag är tydlig nog det vill säga. För talar man om sånt här är jag rädd att det kan bli lite abstrakt eller flummigt :gremsmirk:
Sekan är egentligen bara den att ,man inte kan kritisera den stora massan, efter som den består av folk som bara stundom fallar in i den, som du själv då vill säga.
För alla som gör vad den stora massan gör tycker väl att alla just då har rätt.

Jag håller inte heller med den stora massan (hur många gånger har jag skrivit det nu? :gremwink:) men det händer såklart.

Klon

Hero

Det med folkslagen och kulturerna tyckte jag inte var nog beskrivet. Tänker då främst på det som beskrivs i väsen. Dom tryckte in för mycket på för lite plats enligt mig. Vilket var tragiskt eftersom jag annars såg stor potensial för mycket i den modulen.

Det med geografisk översikt, på pricken. en ordentlig översikt skulle varit allt som kunde behövas just där. Men jag hade gärna haft lite mer saker tillagt till den kartan då. Komplettera med lite mer information om kvarter som det barav talas flyktigt eller flummigt om och så...

Jag kan förstå det med att hålla sig inom staden med. Kan vara att jag blivit lite trött på just det konceptet för tillfället. Men då finns det ju såklart andra spel. Kanske skulle man testa ett annat DoD, för det har jag faktiskt inte gjort, annat än DoD6 då förståss, men det är annorlunda vad gäller värld och system. (gillar inte levels i det, men världen är annars ypperlig)

Enkelheten som fanns i Chronopias system tycker jag om, även om det går att hitta lite tråkiga brister ibland. Men det är ju där husregler kommer in antar jag...

Världsbeskrivningen i grundboken hade väl sina tillfällen den med, men på det stora hela blev jag besviken och tyckte att det verkade som en del hängt kvar från tidigare DoD

Fick det intrycket från hela bopken att den var lite hafsig faktiskt.

Den brutala överdriften kan jag hålla med om, och det var något som Target hade problem med, det nyaste behövde vara det bästa häftigaste och mest ögonbrynshöjande sedan brödrosten. Lite synd, men jag tycker ändå att det går att använda, om man kanske tonar ned vissa saker. Reglerna brukar jag dock ha som de är, eftersom jag i chronopia som oftast kör hjältelir med lite mer hack n' slash stil. Inte så farligt som d4et kanske låyter, men det blir inte lika jordnära som när vi t.ex. spelar Eon eler så...

DAKRilla

Hero

"Världsbeskrivningen i grundboken hade väl sina tillfällen den med, men på det stora hela blev jag besviken och tyckte att det verkade som en del hängt kvar från tidigare DoD"

Det kan ju bero på att de utspelar sig i samma spelvärld, Ereb Altor. Om jag nu inte missuppfattat det.

"Fick det intrycket från hela bopken att den var lite hafsig faktiskt."

Kan jag hålla med om. Jämför gärna grundboken med de tre grundböckerna till DoD 91. De är minst sagt lika varandra. Nästan identiska om man bortser från DoD: Chronopias tre sista kapitel (kapitlena om fiender, Chronopia som kampanjvärld och äventyret Blodshämd, eller vad det nu hette). Men bara nästan.

"Lite synd, men jag tycker ändå att det går att använda, om man kanske tonar ned vissa saker."

Självklart. Det är bara det att jag inte kan förstå hur författarna tänkte när de skrev sina moduler. Man kan inte tro att det är samma personer som skrev grundboken, vilket det kanske inte är. Ja, Dvärgar och möjligen Alver och Svartblod är enligt mig de enda balanserade modulerna som i viss mån tar hänsyn till att det faktiskt finns yrken i grundboken.

"Reglerna brukar jag dock ha som de är, eftersom jag i chronopia som oftast kör hjältelir med lite mer hack n' slash stil."

Det spelar inte så stor roll. Gör man en Krigare så är man ändå sämre än en Hantverksmästare på att slåss. Hantverksmästaren, människa eller Dvärg, är dessutom bättre på att gå bärsärkagång än de Dvärgiska Bärsärkarna. Orättvist, omotiverat och obalanserat.

Klon

Hero

"Det kan ju bero på att de utspelar sig i samma spelvärld, Ereb Altor. Om jag nu inte missuppfattat det."

Det har du inte missupfattat, det stä'mmer. Fast det skall vara på andra sidan världen, som de flesta där kallar för just Chronopia... vilket jag tycker är lit löjligt men lätt att förbise (att de skulle kalla själva världen där för Chronopia precis som staden då syftar jag sålkart på)

"Jämför gärna grundboken med de tre grundböckerna till DoD 91"

Kan tyvärr inte jämföra med DoD 91 eller sp, har aldrig spelat det, men det stämmer nog bar och jag har hört något liknande tidigare

"Dvärgar och möjligen Alver och Svartblod är enligt mig de enda balanserade modulerna som i viss mån tar hänsyn till att det faktiskt finns yrken i grundboken."

Och de är också de bästa modulerna... Även om jag gillade mycket av allt det religösa uppbyggandet och det chansen att få struktur på de hängivna genom både mörkrets väktare och mörkrets krigare så var det lite väl über med en del saker där. Och krigare ersattes ofta med något som bara var bättre på alla sätt och vis.

det sista förstår jag inte riktigt hur du menar, så det skulle jag gärna höra dig utveckla...

DAKRilla

Hero

"det sista förstår jag inte riktigt hur du menar, så det skulle jag gärna höra dig utveckla..."

Jag menade det du själv skrev innan; "Och krigare ersattes ofta med något som bara var bättre på alla sätt och vis". Fast jag menar till en sådan grad att Smidesmästaren ska vara bättre än Krigaren på att slåss, bättre än Bärsärken på att gå bärsärkagång och bättre än Hantverkaren på Smide. Dessutom får de +2 eller +3 i STY tack vare att de sliter i smedjan så mycket. Frågan är då varför inte andra yrken där man sliter hårt eller på något annat sätt tränar en grundegenskap ger sådana modifikationer. Förutom Smidesmästaren så har vi ju sedan mästerskurkarna Viktlösa, lönnmördarna Skuggmästare, krigarmagikerna Warlock och sist men inte minst Vapenmästarna. De sist nämnda gör verkligen rätt för sitt namn, det må jag säga. Ja, listan på mygelyrken kan göras lång.

Klon

Hero

tyvärr är det så...
det är väl kanske inte så att yrkena i modulerna behöver vara bättre än varandra, utan att de i grunboken bara hamnar i ett mycket ofördelaktigt läge jäntemot alla dem.
även om man faktiskt ser tenderserna till att vissa yrkan överglänser andra modulers med...

vapenmästaren och smidesmästaren är strålande exempel...

Det finns dock en liten sak som är fruktansvärt obalanserad redan i grundboken, och det är raserna. Wongosen är bara bättre än goblinen och kostar lika mycket som exempel, och dimalven är dundrans bra om man lägger upp den till en uråldrig ålder, på vilket man tjänat igen dess dyra pris i BP och dessutom har en hel kassa med EP, det blir en ypperlig magiker må jag säga

Ymir

Liten kantbaron
Re: Åsikt är en sak, personangrepp en annan.

Varför tar du åt dig personligen av allt jag skriver? Jag meddelar min personliga avsky gentemot D&D, ingenting annat. Du kan hylla D&D och såga Eon i hur grava ordalag du vill så länge du inte angriper oss som spelar det, och jag kommer inte att ta åt mig. Jag kommer kanske rentav att respektera din åsikt, om än inte förstå den. Men så fort jag spontant råkar uttrycka mitt stora ogillande gentemot D&D, utan att säga något om de som spelar det, så har jag tydligen kränkt hela din person och provocerat dig bortom allt förnuft. Jag förstår inte riktigt orsaken.

- Ymir, arbitrium vincit omnia

DAKRilla

Hero

"Wongosen är bara bättre än goblinen och kostar lika mycket som exempel"

För att inte tala om att Wongoserna åtminstone är socialt accepterade och dessutom en maktfaktor att räkna med. De har ju mafia! De enda som accepterar Goblinerna är... Goblinerna, och de enda de har är... kloakerna. Och bubbelblåsningsmakskiner.

"dimalven är dundrans bra om man lägger upp den till en uråldrig ålder"

Jo. Det går ju visserligen att ändra så att de använder samma ålderstabell som ljus- eller stadsalverna, eller den lite mer exklusiva, att man måste slå den rätta särskilda förmågan när man är en alv från huset Cerias för att få vara dem. Jag föredrar nästan den senare då det i och med Alver i Chronopia tillkommer ett flertal nya Alver att välja bland.

Klon

Hero

Bubbelblåsningsmaskiner är ju roliga :gremsmile:

Det sista varianten var faktiskt bra, det måste jag säga. För det är lite väl bra annars...

På tal om wongoser förästen...
jag har alltid försökt lista ut hur de använder sin cirkelslaga, men aldrig lyckats komma på det, några förlag?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Åsikt är en sak, personangrepp en annan.

Knappast av allt du skriver.

Men när du besvarar en fråga om vad som skiljer EON från D&D med att "D&D suger på alla punkter" tycker jag att du är helt urspårad. Jag skiter i vad du personligen tycker om D&D eller något annat rollspel, men att du som har en "A"-flagga ger sådana vettlösa svar på en användares fråga tycker jag är skit.

Detta är vad jag vet ett forum för EON och varför en fråga om skillnader mellan EON och D&D skall fås att spåra ur på det viset förstår jag inte. Jag tror inte att användaren i fråga blev hjälpt av det.

Därför drar jag mig inte för personangrepp mot dig... om du nu tycker att min sågning av dina åsikter är personangrepp.

/Mikael - besviken

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nemo saltat sobrius

Det här forumet är inte ämnat för långa utläggningar om D&Ds väsen och fantasysyn, utan för diskussioner om Eon. Min åsikt är att D&D suger på praktiskt taget alla punkter, och jag sticker inte under stol med den. Jag ville förmedla den och varna för något som i mitt tycke är värdelöst utan att behöva skriva en halv mil motivation som inte skulle hjälpt den undrande ytterligare, utan bara gjort honom förvirrad, då han inte tycktes ha någon större koll på endera spelets förutsättningar (inte D&Ds, iallafall). Och ja, det var självfallet min subjektiva åsikt som förmedlades och ingenting annat, och jag ser inget fel i det. Ytterligare motivation gav jag tidigare till Vindhand, i detta inlägg.

Och omotiverade sågningar tycks jag knappast vara den enda att kläcka ur mig.

- Ymir, angriper produkter, inte folks åsikter om dem

Ja, men...

...Det är faktiskt bara två av Neogames moduler som bara beskriver spelvärlden. Böcker som Asharien & Soldarn eller Consaber skulle motsvara stadsdelar i Chronopia. Och rasmodulerna behövs lika mycket i DoD Chronopia som i Eon.

Mvh Victor Palm...

...Som dock inte vet om rasmoduler har släppts till Chronopia.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Din länk visar att jag bara att jag gav troberg ett vänskapligt tjuvnyp tillbaka (eftersom jag vet att han gillar GURPS).

Däremot hade ditt inlägg inget av den karaktären, utan var bara ett omotiverat och ounderbyggt slänga-skit-på-D&D. Du har rätt i att detta forum inte är till för långa utläggningar om D&D och just därför borde du inte heller starta en sådan. Användaren ställde en fråga om skillnaderna mellan D&D och EON. Eftersom han ställde frågan på EON-forumet, är han förmodligen bekant med D&D, men vill veta hur EON skiljer sig från det rollspel han redan känner till. Jag förstår inte hur dina hatiska spyor på D&D hjälpte honom att förstå detta.

När andra gör inlägg i stil med "D&D suger" eller "EON är bara skit" blir man genast påhoppad av moderatorer och administratörer, men när du gör samma sak är det okej, eller? Allvarligt talat tycker jag att du borde tänka över vad det innebär att vara administratör på ett forum.

Och jag skiter fortfarande i dina sunkiga åsikter om D&D.

/Mikael - tänker inte hålla käft

Foggmock

Myrmidon

Måste ställa mig på Ymirs sida i den här debatten. Grejjen är att hans inlägg inte _är_ ett vanligt 'basha D&D grundlöst-inlägg' utan hans argument stämmer, och de är väl underbyggda.

Som moderator (och administratör) är det självklart att Ymir måste uppföra sig, men jag ser faktiskt inga direkta fel i hans inlägg. Han påpekar skillnader mellan D&D och Eon - Eon är bra och D&D suger. I hans subjektiva synvinkel. Som vi redan konstaterat är allt subjektivt så det borde inte ha med saken att göra. Konkreta skillnader som regelssystemet hade redan tagits upp, och han som gjorde tråden hade inte ställt fler frågor eller ens svarat i tråden, således var det kanske inte såna svar han var ute efter?

Men visst, Ymirs svar var lite av ett trollinlägg (flaming, onödigt provocerande, whatever.) men det fanns ingen anledning att du skulle ta åt dig personligt av vad han tycker om ditt favoritrollspel (som jag förstått det). Vad du istället kunde gjort var att bemöta hans kritik med konstruktiva argument eftersom du uppenbarligen vet bättre i frågan, istället för att basha hans åsikter. Något som är mot sunt forumsförnuft då det aldrig för en diskussion framåt.

Att angripa Ymir för att bryta mot det han själv säger om långa utläggningar om D&D känns ihåligt - hans enda inlägg som egentligen handlar om D&D är hyfsat kort och går fort att läsa, och det andra var bara ett förtydligande. Tråden som sådan är väldans OT redan (folk som diskuterar Chronopia en bit ner). Det faktum att Ymir är en moderator hindrar inte honom från att skriva sina åsikter - som _är_ extrema - och det påverkar inte mitt omdöme om honom som moderator. har man en åsikt ska man banne mig stå för den och inte vara politiskt korrekt hela tiden för att inte såra nån. tyvärr tolkas allt för ofta såna här extrema åsikter (jag hatar till exempel DoDsexans grundsystem lika mycket som Ymir hatar D&D/D20.) som rena trolling- eller provocera-fram-personangreppsinlägg. Jag håller med Ymir - D&D är ett fasansfullt dåligt spel, men jag har inget somhelst emot folk som spelar det och har kul med det, för det är trots allt det som är viktigast.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Regere sanguine, regere in veritatem est

Däremot hade ditt inlägg inget av den karaktären, utan var bara ett omotiverat och ounderbyggt slänga-skit-på- D&D. Du har rätt i att detta forum inte är till för långa utläggningar om D&D och just därför borde du inte heller starta en sådan.
Och därför gjorde jag det inte heller, utan uttryckte min enkla åsikt. Och ja, den var ett påhopp på D&D, ett jag sedermera gett en hel kasse motivationer till i diverse inlägg i denna tråd, trots att de borde höra ett annat forum till.

Användaren ställde en fråga om skillnaderna mellan D&D och EON. Eftersom han ställde frågan på EON-forumet, är han förmodligen bekant med D&D, men vill veta hur EON skiljer sig från det rollspel han redan känner till. Jag förstår inte hur dina hatiska spyor på D&D hjälpte honom att förstå detta.
Jag påpekade tex att D&Ds skapare fullständigt tycks sakna kulturhistorisk kännedom, något som enligt min erfarenhet är ett kriterium för att kunna åstadkomma en levande och trovärdig fantasyvärld. Nog var det motivation, alltid.

När andra gör inlägg i stil med "D&D suger" eller "EON är bara skit" blir man genast påhoppad av moderatorer och administratörer, men när du gör samma sak är det okej, eller?
Mitt inlägg var ett svar på en fråga, inget meninglöst påpekande, och innehöll som ovan sagt viss motivation. Ett spontant trådstartande inlägg i samma stil, utan den lilla motivation jag faktiskt gav, hade däremot varit omotiverat.

Allvarligt talat tycker jag att du borde tänka över vad det innebär att vara administratör på ett forum.
Jag ser inte riktigt varför min administratörsstatus hindrar mig från att öppet uttrycka min åsikt, trots att den tydligen stör folk något så ofantligt. Jag har då aldrig fått några konkreta klagomål på mitt arbete, men däremot en del beröm, något jag inte kan se som annat än att jag sköter min uppgift till folks belåtenhet.
Att vissa sedan inte håller med är ju beklagligt, men jag är inget helgon, och uppenbarligen inte vidare populär hos somliga. Men hade jag varit livrädd för att bli illa omtyckt hos folk hade jag heller aldrig åtagit mig administratörposten.

- Ymir, får väl ta och skriva en doktorsavhandling om vad som felas med D&D...

Klon

Hero
Re: Ja, men...

rasmoduler harv släppts...
men de beskriver inte bara rasen, utan också de stadsdelar de lever i. Och ja, rasmodulerna behövs minst lika mycket, men det är inte så många av alla som är just rasmoduler...

Det finns fler böcker som beskriver spelvärlden i Mundana.

geografica mundana är ett slående exempel...
eller jarla som förvisso inte är till stor del ett äventyr men ändock...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Låsning motiverad

Om det inte vore för att jag en bit längre upp i tråden tvingas försvara såväl mig själv som min adminstatus hade jag låst den här tråden för länge sedan - den är fruktansvärt Off Topic.
Dessutom hade det sett osnyggt ut att låsa en tråd jag själv är så här involverad i.

Således får jag be er sluta diskutera Chronopia. DoD-forumet torde emellertid vara en bra plats för sådana diskussioner, och tipsa mig gärna om dem - jag tycker också mycket om Chronopia.

- Ymir, Chronopiaentusiast

Oldtimer

Slava Ukraini!

Grejjen är att hans inlägg inte _är_ ett vanligt 'basha D&D grundlöst-inlägg' utan hans argument stämmer, och de är väl underbyggda.

Du skämtar väl? Han har ju inga argument alls, väl underbyggda eller inte. Han bara kräks ju på D&D och jag förstår inte vad det har här att göra.

Han påpekar skillnader mellan D&D och Eon - Eon är bra och D&D suger.

Visst, det är ju jättebra. Men jag tror inte att det är intressant att veta. Ymirs vridna åsikter är förmodligen inte vad användaren fråfgade efter.

Vad du istället kunde gjort var att bemöta hans kritik med konstruktiva argument eftersom du uppenbarligen vet bättre i frågan, istället för att basha hans åsikter. Något som är mot sunt forumsförnuft då det aldrig för en diskussion framåt.

Vad fanns det i Ymirs inlägg som gick att bemöta? Var det "suger" eller "på alla punkter"? Eller kanske det välformulerade "kulturhistorisk kännedom som en kvicksilverförgiftad valross"?

Sanningen är att det inte var "lite av ett trollinlägg" utan ett renrasigt troll. Och anledningen till att jag blir förbannad är inte att jag gillar D&D och han hatar det, utan att min dotter, i oförstånd, gjorde ett liknande inlägg om EON och blev radikalt nersablad. Nu är hon bara elva år och Ymir förmodligen något äldre, men tydligen är det skillnad på folk och folk...

/Mikael