Nekromanti EON?

Amadeus

Veteran
Okej, "The king of spam" (Kallad på WarCraft foumen) har hittat ända hit (Är nu kallad Grisodlare... förnedring :gremcrazy:)och har en liten fråga...
Vad skiljer EON från D&D? Det ser nästan likadat ut, men jag är ju också halvt blind.

Duddmannen

Hero
Välkommen!
Hoppas att King of Spam har med konserverat kött att göra. :gremlaugh:

Skillnaden mellan Eon och D&D är ENORM.

D&D
- d20
- Levels
- Klasser
- Engelska

EON
- ObT6
- Erfarenhet/färdighetsnivåer
- Yrken
- Svenska

Du lär höra fler exempel i övriga svar.

/Duddmannen

Mutant

Warrior
Jag skulle också vilja påstå att EON har mycket mer detaljerade regler (som slöar ner spelet, men är ändå kul att använda).

"And when he comes to heaven. to St.Peter he will tell: Yet, another soldier reporting, sir. I've served my time in Hell".

Krille

Super Moderator
"Vad skiljer EON från D&D? Det ser nästan likadat ut, men jag är ju också halvt blind."

...åkej, vad menar du med D&D? Menar du Drakar och Demoner eller Dungeons&Dragons? Det är nämligen rätt stor skillnad på dem. I skolen läsen meren hären.

När vi har utrett det kan vi återkomma, men grundskillnaden är att D&D är hejdunderepisk hjältefjantasy, DoD är nordisk urskogsfjantasy och Eon är lågmäld skitundernaglarnafjantasy (även om det håller på att ändras).

Mutant

Warrior
bra att du påpekar detta.. han förstod nog inte mitt meddelande(??)

Jag har aldrig testat D&D men...

...Jag har hört att det mest är en massa monsterfyllda dungeons som man slår sig igenom för level ups. Eon är till för dom som har tröttnat på detta, då det erbjuder många olika sorters kampanjer.

Mvh Victor Palm...

...Som precis kommit hem från Köpenhamn.

The_Knight

Veteran
om man inte har spelat rollspel innan så är det lättare att börja med EON just för att det är på svenska.
men är man insatt i spelandet och har bra engelska förståelse så är det ingen större skillnad

Svarte Faraonen

ром и смерть
Eon skljer sig rätt betydligt på många punkter. Ett exempel är hur rollpersonen får mer erfarenhet. I D&D har man som du säkert vet en level, som ökar när man får erfarenhet. Det leder till att hela karaktären uppgraderas, man får fler färdigheter, mer HP, fler besvärjelser och så vidare. I Eon funkar det inte så. Där förbättras varje färdighet för sig. Man kan inte heller få högre kapacitet att ta emot skada, ett dolkhugg kan döda dig även om du är väldigt erfaren.

En annan skillnad är i stridssstemet. Båda har rätt komplicerade system för strid, men Eon är nog ändå värre, speciellt vad gäller skador. Detta gör att strid i Eon tar en faslig tid, speciellt när man inte riktigt har koll på systemet.

Det finns också flera andra skillnader, till exempel hur man gör färdighetsslag, rollpersonsskapandet, spelets världsbild (Eon saknar klart uppdelat gott/ont, allt beror på vilken sida man är på), hur magin funkar och så vidare. Själv tycker jag att det finns bättre system än bådadera. Om jag får rekommendera något blir det Stormbringer från Chaosium. Enkla och bra regler, trevlig spelvärld och lätt att komma igång.

Duddmannen

Hero
Lite längre förklaring...

Ok, så här då.

Eon är på svenska men är mer komplicerat än många andra spel, både svenska och engelska. Däremot är det ett beundransvärt BRA spel som det lönar sig att sätta sig in i och använda. Det har regler för i stort sett allt och kan spelas både heroiskt och lågmält. Problemet med Eon är just Ob-systemet. Det betyder alltså obegränsade slag. Man KAN få hur högt som helst, oavsett om man bara slår EN tärning. Med detta följer en hög dödlighet. Vilken liten dolk som helst kan teoretiskt sett ha ihjäl vilken hjälte som helst. Om man är beredd att ta den realismen så kan Eon vara enormt skoj att köra. Annars bör man välja D&D.

D&D är på engelska och ganska enkelt att begripa sig på. Man använder sig av olika klasser och nivåer som man stiger i om man lyckas klappa ihjäl motståndare eller klara av luriga äventyr. Din nivå visar hur bra du är och din klass visar VAD du är bra på. D&D lämpar sig mycket väl till heroiska kampanjer. Gott och Ont är klart defenierat (det finns till och med vapen som är till för att döda specifikt de som står för det ena eller det andra). Monster i massor och en hel värld av gratis äventyr och tillägg på internet, om man orkar och behöver det.

/Duddmannen

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Well...om jag får tala öppet (och tämligen okonstruktivt).

Skillnaden mellan Eon och D&D är enorm. Eon är förvisso inte perfekt på alla punkter, långt ifrån, och det tycks stadigt bli sämre dessutom, men det lär ändock aldrig kunna sjunka till D&Ds nivå. Eon är fortfarande hyfsat nyskapande, genomtänkt och intressant fantasy på väldigt många punkter, och det i särklass bästa fantasyrollspelet på marknaden.

D&D å andra sidan, må ha glassigt papper och fint tryck, men spelskaparna bakom har lika mycket kulturhistorisk kännedom som en kvicksilverförgiftad valross, ungefär. D&D suger faktiskt på precis alla punkter som finns. Och bara det i sig är ju en bedrift.

Att D&D sedan har en kvot på hur många kvinnor, färgade, och andra 'minoriteter' de måste ha i bild blir ju bara den femtielfte spiken i kistan.

- Ymir, som tror att han uttryckte sig ganska klart

PimPim

Veteran

Jag håller med Ymir på en hel del pungter MEN
Att förkaste världens största rollspel på det sättet är nästan kättiskt (1 miljard kineser kan inte ha fel ris är gott)
Själv har jag spelat AD&D i snart 15 år och var en storälskare men när dom gjorde D&D så var det som om Troma hade försökt sig på att göra Hamlet en jä*la katastrof. All känsla försvann i en orgie av Feats glansigt papper och koboldinism. Men vad man än tycker om AD&D/D&D så kan vi tacka TSR och Garry Gaygax för att det finns rollspel.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Blockbusters och risbollar

För att återanvända en gammal klassiker, och citera The Dude:

Well...that just like...your opinion, man.

Ur mitt perspektiv tenderar de stora massorna att ha väldigt dålig smak. De populäraste rollspelen ser jag inget bra överhuvudtaget med, och de populäraste filmerna är ofta direkt värdelösa. De populäraste böckerna är kassa, den populäraste musiken är närmast motbjudande, etc etc.

Så jo. 200 miljoner jänkare kan ha fel. 1 miljard kineser har det sällan, men så är det inte heller deras smak som är vägledande i vår kultursfär...tyvärr.

- Ymir, ex oriente lux

PimPim

Veteran
Re: Blockbusters och risbollar

Som du själv säger och gör det så bra!!!!!

Well...that just like...your opinion, man
The Dude

Mutant

Warrior
Re: Jag har aldrig testat D&D men...

"...Jag har hört att det mest är en massa monsterfyllda dungeons som man slår sig igenom för level ups. Eon är till för dom som har tröttnat på detta, då det erbjuder många olika sorters kampanjer."

Nja.. EON är knappast det enda spelet som är på detta viset,
chronopia kör t.ex samma race, förutom Hjältepoängen då, och erbjuder samma grejs (för dom som orkat sätta sig in i det, innan dom klagar^^). Helst hade jag kunnat säga att DoD6 skulle ha samma sak, men där har dom endast gått tillbaka i utvecklingen vad det gäller system, världen är dock superb och stämningsfull.

Phelan

Hero

(1 miljard kineser kan inte ha fel ris är gott)

"En biljard flugor kan inte ha fel - ät skit" är väl det bästa exemplet på bristerna i den sortens resonemang. Som alltid beror det väl på vad man är ute efter, vissa system lämpar sig bättre för det ena eller det andra.

Mvh / Phelan