Eon skljer sig rätt betydligt på många punkter. Ett exempel är hur rollpersonen får mer erfarenhet. I D&D har man som du säkert vet en level, som ökar när man får erfarenhet. Det leder till att hela karaktären uppgraderas, man får fler färdigheter, mer HP, fler besvärjelser och så vidare. I Eon funkar det inte så. Där förbättras varje färdighet för sig. Man kan inte heller få högre kapacitet att ta emot skada, ett dolkhugg kan döda dig även om du är väldigt erfaren.
En annan skillnad är i stridssstemet. Båda har rätt komplicerade system för strid, men Eon är nog ändå värre, speciellt vad gäller skador. Detta gör att strid i Eon tar en faslig tid, speciellt när man inte riktigt har koll på systemet.
Det finns också flera andra skillnader, till exempel hur man gör färdighetsslag, rollpersonsskapandet, spelets världsbild (Eon saknar klart uppdelat gott/ont, allt beror på vilken sida man är på), hur magin funkar och så vidare. Själv tycker jag att det finns bättre system än bådadera. Om jag får rekommendera något blir det Stormbringer från Chaosium. Enkla och bra regler, trevlig spelvärld och lätt att komma igång.