Nekromanti EON?

Klon

Hero
Re: Låsning motiverad

så om du inte själv hade varit involverad i tråden hade den varit låst :gremsmirk:
ja ja, konsekvens...
men jo, det är väl off topic antar jag...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Regere sanguine, regere in veritatem est

Mitt inlägg var ett svar på en fråga, inget meninglöst påpekande, och innehöll som ovan sagt viss motivation. Ett spontant trådstartande inlägg i samma stil, utan den lilla motivation jag faktiskt gav, hade däremot varit omotiverat.

Motivation??!! Var det kanske "suger" som du avser då? Eller kanske "kvicksilverförgiftad valross"? Allvarligt talat. Det var inget annat än ren skit! Dynga!

Men nu vet jag ju vilken nivå man kan placera inläggen på. Allt som man inte gillar själv kan man i varje sammanhang kalla för ren skit.

Jag skall genast ta fasta på detta...

/Mikael - fortfarande förbannad

Staffan

Myrmidon
Re: Regere sanguine, regere in veritatem est

Jag påpekade tex att D&Ds skapare fullständigt tycks sakna kulturhistorisk kännedom, något som enligt min erfarenhet är ett kriterium för att kunna åstadkomma en levande och trovärdig fantasyvärld.
Möjligtvis om man ska ha en "levande och trovärdig fantasyvärld" som funkar som vår medeltid. I D&D finns dock massvis med element som inte fanns på vår medeltid: fungerande magi, gudar som lägger sig i samt ger sina präster magiska krafter, mängder med monster och mer eller mindre civiliserade andra intelligenta arter, och så vidare. Så frågan är inte snarast "Varför är inte D&D som medeltiden?" utan "Varför är inte D&D mer olik medeltiden?"

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vita mea...

Motivation??!! Var det kanske "suger" som du avser då? Eller kanske "kvicksilverförgiftad valross"? Allvarligt talat. Det var inget annat än ren skit! Dynga!
Jag var när jag skrev det ganska medveten om att D&D-vänner skulle uppfatta det så, ja, men räknade väl knappast med att orsaka så upprörda känslor. Så provokativa trodde jag inte att mina åsikter skulle vara på detta forum.

Men nu vet jag ju vilken nivå man kan placera inläggen på. Allt som man inte gillar själv kan man i varje sammanhang kalla för ren skit.
Visst kan man, men jag gör det inte, och det är väl knappast särskilt konstruktivt i det långa loppet.

Jag skall genast ta fasta på detta...
Varför sänka dig till min nivå, då?

- Ymir, ser fortfarande inget att vara så pass förbannad över

Ymir

Liten kantbaron
Re: Varför medeltid?

Trovärdighet och Verklighet är två helt olika saker. Man kan ha en värld med drakar, demoner, alver och magi och ändå hålla den på en efter omständigheterna trovärdig nivå, ändå åstadkomma en känsla av att spelet utspelar sig i en annan tid, då andra förutsättningar och värderingar råder. Och den känslan är fullständigt obefintlig i D&D, vars flesta världar mer eller mindre är vår värld i fantasykläder (i bästa fall), med fullständig jämlikhet, magiska substitut för i stort sett all modern teknik samt ett och annat diskotek runt knuten (det sistnämnda skulle iallafall inte förvåna mig).

Men så är det inte längre D&Ds vara och icke vara den här debatten handlar om.

- Ymir, har aldrig påstått att fantasy måste motsvara jordisk medeltid.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Vita mea...

Så provokativa trodde jag inte att mina åsikter skulle vara på detta forum.

Rimligtvis borde detta forum handla om EON och just denna tråd om hur EON skiljer sig från D&D. Dina åsikter var underbyggda av att spelskaparna saknar "kulturhistorisk kännedom ", vad det nu betyder. Eftersom D&D är ett fantasyspel och inte en kulturhistorisk simulering, saknar detta helt relevans. Det innebär att ditt inlägg var ett rent trollinlägg och en normal användare hade förmodligen blivit varnad av formets moderator. Men det är klart att en administratör inte behöver oroa sig för sådant...

Jag vidhåller att ditt inlägg stinker skit och eftersom det tydligen är saktionerat av en administratör får det väl sätta ribban för framtida inlägg på rollspel.nu.

/Mikael :gremmad:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cogito, ergo sum

Dina åsikter var underbyggda av att spelskaparna saknar "kulturhistorisk kännedom ", vad det nu betyder. Eftersom D&D är ett fantasyspel och inte en kulturhistorisk simulering, saknar detta helt relevans.
Det må sakna relevans för dig, men för mig är kulturhistorisk trovärdighet ett viktigt kriterium för att en värld ska kännas påtaglig och gå att relatera till. Jag är inte ute efter kulturhistoriska simuleringar, men jag är ute efter fantasyvärldar med en i sammanhanget trovärdig utvecklingshistoria och en känsla av att kulturerna lever och rör på sig, och den känslan får jag då inte i Dungeons & Dragons.

Jag vidhåller att ditt inlägg stinker skit och eftersom det tydligen är saktionerat av en administratör får det väl sätta ribban för framtida inlägg på rollspel.nu.
Jag ser fortfarande ingen anledning för dig att sänka dig till min nivå, om den nu är så låg. Förvisso representerar jag redaktionen i mångt och mycket, men jag har fortfarande rätt till en egen åsikt. Likväl ångrar jag vid det här laget givetvis att jag inte uttryckte mig mer diplomatiskt.

- Ymir, ingen discokula

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nemo saltat sobrius

Du skämtar väl? Han har ju inga argument alls, väl underbyggda eller inte. Han bara kräks ju på D&D och jag förstår inte vad det har här att göra.
Jorå, han har visst kläckt ur sig argument, samt hänvisat till andras. Och det var efter att någon specifikt frågat om D&D kontra Eon.

Visst, det är ju jättebra. Men jag tror inte att det är intressant att veta. Ymirs vridna åsikter är förmodligen inte vad användaren fråfgade efter.
Öh? När trådstartaren frågar efter folk åsikter i allmänhet och inte specificerar att han inte vill ha Ymirs, får man nog dra slutsatsen att han faktiskt inte hade något emot Ymirs åsikter.

Vad fanns det i Ymirs inlägg som gick att bemöta? Var det "suger" eller "på alla punkter"? Eller kanske det välformulerade "kulturhistorisk kännedom som en kvicksilverförgiftad valross"?
Tja, eftersom han klagade på spelkonstruktörernas allmänna kunskapsnivå och förmåga att hitta på en trovärdig värd hade du ju kunde haspla ur dig ett exempel eller två på varför han har fel, istället för att deklarera att hans
åsikter suger ta mig fan på alla punkter som finns
men det verkar ligga över din förmåga, med tanke på vad du sagt hitills.

Sanningen är att det inte var "lite av ett trollinlägg" utan ett renrasigt troll. Och anledningen till att jag blir förbannad är inte att jag gillar D&D och han hatar det, utan att min dotter, i oförstånd, gjorde ett liknande inlägg om EON och blev radikalt nersablad. Nu är hon bara elva år och Ymir förmodligen något äldre, men tydligen är det skillnad på folk och folk...
Varför beter dig du då på exakt samma sätt som de som gav sig på din dotter? Håller du med dem? Gjorde de rätt? Kan du förklara för din dotter varför hennes pappa beter sig på samma sätt?
Tänk över det hela. Angrep de din dotter personligen eller svarade de på hennes inlägg? Om det är det förra, varför är det då rätt att du gör samma sak?

Jag tycker det luktar mer än en smula skenhelighet här.

"The best lack all conviction, while the worst
are full of passionate intensity." -- W.B. Yeats

EchonCique

Hero
Så här ligger landet.

Debatten har spårat ur.
Det handlar om fel ämne för detta forum.
Det handlar om personlig prestige och två järnviljor.

Lägg ner eller flytta debatten till rätt forum.

Det skulle jag gjort om jag vart moderator i alla fall.

Puss på er alla.
David

Sorry Ymir

Men jag är tvungen att förklara mig. Jag menade att Geografica Mundana och Mundana är de två som endast beskriver spelvärlden. Asharien & Soldarn och Consaber beskriver även annat såsom religion och kultur, som visserligen kan räknas som spelvärdsbeskrivning, och vid närmare eftertanke så borde jag ha räknat med dom också. Sorry. Men min poäng var att Eon har runt 20 moduler, och Chronopia har 10, 14 om dom hade haft lika många spelvärldsmoduler.

Mvh Victor Palm...

...Som ber om förlåtelse för sina hädiska OT-inlägg.

DAKRilla

Hero
Re: Självklart är det så...

"jag har alltid försökt lista ut hur de använder sin cirkelslaga, men aldrig lyckats komma på det, några förlag?"

Jo. Man håller varsin hand på de inre, bladlösa hantagen och slår sedan med vart blad för sig, ungefär som man slåss med en stav. Hur man undviker att det bladet man inte slår med ska kapa någon viktig artär på sig själv vet jag dock inte. Knepigt borde det vara i alla fall.

Staffan

Myrmidon
Re: Cogito, ergo sum

men jag är ute efter fantasyvärldar med en i sammanhanget trovärdig utvecklingshistoria och en känsla av att kulturerna lever och rör på sig, och den känslan får jag då inte i Dungeons & Dragons.
Tja, D&D har ju ingen inbyggd värld (på samma sätt som Eon är bundet till Mundana). Grundböckerna har lite vaga referenser till Greyhawk, som i GH-supplementen (som iofs mest är till de gamla upplagorna med undantag av Living Greyhawk Gazetteer) beskrivs mer ingående. I dessa går man in mer på världens historia, inklusive diverse folkvandringar hit och dit.

Troberg

Sinister eater
Re: Nemo saltat sobrius

Din länk visar att jag bara att jag gav troberg ett vänskapligt tjuvnyp tillbaka (eftersom jag vet att han gillar GURPS).
Så du menar att jag kan sluta gråta nu?

Däremot hade ditt inlägg inget av den karaktären, utan var bara ett omotiverat och ounderbyggt slänga-skit-på-D&D.
Efter att ha läst tråden så måste jag säga att även om Ymir använder sig av mustiga uttryck så är det faktiskt fakta han framför. Man kan iofs argumentera mot sättet det framförs på (även om jag själv gillar underhållande språkbruk), men faktabasen är solid och relevant.

En liten sedelärande historia:

Själv hamnade jag nästan i slagsmål för ett tag sedan bara för att någon idiot frågade vad jag tycker om XML och jag svarade att jag föraktar det. Han tyckte att jag var orättvis, men jag kunde motivera det, och i vilket fall så var det faktiskt han som frågade vad jag tyckte. Man ska inte fråga om man inte kan ta svaret.

ripperdoc

Myrmidon
Tråden låses härmed...

Den här diskussionen har flera anledningar att låsas. Främst är den Off Topic på en mängd punktern, men den innehåller numer även flaming mellan personer, som inte gör saken bättre.

För att kommentera den mest uppseendeväckande delen av tråden, Ymirs sågning av D&D: Ymir uttryckte sig klumpigt och mycket odiplomatiskt (vilket han nästan bett om ursäkt för i de senaste inläggen), men han gav flera argument, som så småningom blev ännu fler. Som administratör har han förstås rätt att uttrycka sin personliga åsikt i en fråga, och hans personliga åsikter ska på inget sätt sammankopplas med hans administratörsstatus; däremot ska han förstås inte uppmuntra till dåligt forumbeteende. Den här gången blev det en "dålig" tråd, och det ansvaret ligger på alla inblandade, även Ymir.

/RipperDoc