Re: Om Hitler, Hobbe och Skolornas betygsystem:
Ska man göra en poängsättning måste man utgå från någon mall att sätta poäng efter. Det innebär inte att den är allmängiltlig.
(Jag försöker inte argumentera för användandet av balansering, men om man utgår från antagandet att alla balanseringsförsök alltid är onödiga, dumma och onyttiga för alla former av spel blir det meningslöst att diskutera balanseringsproblematik... Det jag säger gäller alltså om man utgår från att man tänker försöka balansera till att börja med, bryr man sig inte om det har man inte det problemet.)
I en kampanj / ett spel som består till 99% av sociala situationer och personinteraktion får man ge sociala färdigheter mycket högre värde än stridsfärdigheter för att en rollperson som sätter alla sina poäng på sociala färdigheter ska vara jämnbördig (i form av framgångar eller strålkastartid eller vad man nu balanserar runt) med en som sätter alla sina poäng på stridsfärdigheter... Jag vet inte hur exv GURPS hanterar detta, eller om det ens hanterar det öht, men jag misstänker att det kan vara väldigt svårt att skapa ett system som ska klara alla olika spelformer och prioriteringar utan att gå sönder...
Hej troll? Jag sa specifikt att jag inte försökte framföra några fascistiska åsikter om att människor är olika mycket värda, men det var väl för mycket att begära att ingen skulle anstränga sig för att göra värsta möjliga tolkning...Vems forskning baserar du egentligen det uttalandet på? Mengeles?
Ska man göra en poängsättning måste man utgå från någon mall att sätta poäng efter. Det innebär inte att den är allmängiltlig.
Givetvis, men en förutsättning för att ett balanseringssystem ska vara meningsfultt på något som helst sett är att det finns någon underliggande värderingsgrund.Prylen, och det här är viktigt, är att skolans betygsystem har ett sätt att värdera folk, som inte nödvändigvis stämmer överrens med sättet vi värderar oss själva. Kalles kunskaper är inte alls oanvändbara egentligen, bara när han sitter i skolan och skall svara på lärarens frågor.
(Jag försöker inte argumentera för användandet av balansering, men om man utgår från antagandet att alla balanseringsförsök alltid är onödiga, dumma och onyttiga för alla former av spel blir det meningslöst att diskutera balanseringsproblematik... Det jag säger gäller alltså om man utgår från att man tänker försöka balansera till att börja med, bryr man sig inte om det har man inte det problemet.)
I en kampanj / ett spel som består till 99% av sociala situationer och personinteraktion får man ge sociala färdigheter mycket högre värde än stridsfärdigheter för att en rollperson som sätter alla sina poäng på sociala färdigheter ska vara jämnbördig (i form av framgångar eller strålkastartid eller vad man nu balanserar runt) med en som sätter alla sina poäng på stridsfärdigheter... Jag vet inte hur exv GURPS hanterar detta, eller om det ens hanterar det öht, men jag misstänker att det kan vara väldigt svårt att skapa ett system som ska klara alla olika spelformer och prioriteringar utan att gå sönder...