You Sir, are in contempt of this court...
Att helt lämna över bollen till spelarna utan restriktioner funkar bara om man har bra spelare. Att helt överlämna sig till spelledarens vilda goja funkar bara om man har en bra spelledare.
Nåja, jag har aldrig förespråkat att spelarna helt skall få ha "bollen", inte heller har jag förespråkat att SL helt skall ha den, utan snarare "när du och spelledaren är överrens".
Eftersom jag iskallt förutsätter att Sturgeons lag gäller ("90% av allting är skräp") så kommer varje spel som spelas av en tillräckligt stor population spelare ha usla spelledare och spelare i 90% av fallen. Vad ska reglera dem?
Vem skall dela ut XP om inte spelledaren, och om som du säger Sturgeons lag gäller så kommer väl 90% av alla spelledare att dela ut XP på ett felaktigt sätt?
Så vad är då vunnet?
Eller kan man helt enkelt sammanfatta det på ett enklare sätt genom att dela ut en klase XP till spelaren som denne får disponera fritt inom reglernas ramar?
Problemet är att det inte är ett heltäckande system för karaktärsutveckling, eftersom man kan vilja ha något annat än personliga förbättringar för ens rollperson (såsom FV/GE/Kalsongstorlek). Det kan *hemska tanke* vara så att man som spelare är nöjd med sin rollperson men inte dess omedelbara miljö. Det kan vara så att man vill ha en bättre relation till någon, ett bättre slott etc...etc...
Nå, man kan ju tycka att det som rör förbättringen av rollpersonens närmiljö hör hemma under spelsessionen, och jag håller ju naturligvis med om det, men varför hör då inte förbättringen av rollpersonen hemma under spelsessionen?
Nej, det skall skötas efteråt med nåt abstrakt sifferhack-system. Det känns lite glappt tycker jag.
Och har man nu ett sätt att reglera detta, varför inte passa på att utnyttja regulatorn som en morot?
Därför.
Challenge Rating omfattar hur utmanande äventyret är, punkt. Huruvida det är socialt eller fysiskt utmanande spelar i sammanhanget ingen större bandy.
Well... om du envisas med att hävda att CR är en metod för att hjälpa spelledare på traven då det gäller belöning, så vill jag nog att lite fler situationer täcks in av det än monsterbashing. Men det kanske finns tabeller för "Bjuda folk av främmande ras på vin, vinterkvällar", med någon slags siffra där man kan slå upp sin rp's och motståndarens level och få ut nå't värde man senare kan addera till en annan hög då man skall dela ut XP.
Att helt lämna över bollen till spelarna utan restriktioner funkar bara om man har bra spelare. Att helt överlämna sig till spelledarens vilda goja funkar bara om man har en bra spelledare.
Nåja, jag har aldrig förespråkat att spelarna helt skall få ha "bollen", inte heller har jag förespråkat att SL helt skall ha den, utan snarare "när du och spelledaren är överrens".
Eftersom jag iskallt förutsätter att Sturgeons lag gäller ("90% av allting är skräp") så kommer varje spel som spelas av en tillräckligt stor population spelare ha usla spelledare och spelare i 90% av fallen. Vad ska reglera dem?
Vem skall dela ut XP om inte spelledaren, och om som du säger Sturgeons lag gäller så kommer väl 90% av alla spelledare att dela ut XP på ett felaktigt sätt?
Så vad är då vunnet?
Eller kan man helt enkelt sammanfatta det på ett enklare sätt genom att dela ut en klase XP till spelaren som denne får disponera fritt inom reglernas ramar?
Problemet är att det inte är ett heltäckande system för karaktärsutveckling, eftersom man kan vilja ha något annat än personliga förbättringar för ens rollperson (såsom FV/GE/Kalsongstorlek). Det kan *hemska tanke* vara så att man som spelare är nöjd med sin rollperson men inte dess omedelbara miljö. Det kan vara så att man vill ha en bättre relation till någon, ett bättre slott etc...etc...
Nå, man kan ju tycka att det som rör förbättringen av rollpersonens närmiljö hör hemma under spelsessionen, och jag håller ju naturligvis med om det, men varför hör då inte förbättringen av rollpersonen hemma under spelsessionen?
Nej, det skall skötas efteråt med nåt abstrakt sifferhack-system. Det känns lite glappt tycker jag.
Och har man nu ett sätt att reglera detta, varför inte passa på att utnyttja regulatorn som en morot?
Därför.
Challenge Rating omfattar hur utmanande äventyret är, punkt. Huruvida det är socialt eller fysiskt utmanande spelar i sammanhanget ingen större bandy.
Well... om du envisas med att hävda att CR är en metod för att hjälpa spelledare på traven då det gäller belöning, så vill jag nog att lite fler situationer täcks in av det än monsterbashing. Men det kanske finns tabeller för "Bjuda folk av främmande ras på vin, vinterkvällar", med någon slags siffra där man kan slå upp sin rp's och motståndarens level och få ut nå't värde man senare kan addera till en annan hög då man skall dela ut XP.