Krille
Lord
Egentligen inte
Det finns väl nån nackdel med Keys?
Spelar ni igenom alla karaktärernas toalettbesök, morgonbestyr, måltider, resor, sömnperioder och så vidare?
Så som det också brukar vara i rollspel.
Hmm, du verkar ha gått åt ett heeeeelt annat håll än jag. Som jag förstår det så söker du inlevelse genom simulation (genom att beakta alla detaljer så skapas realism som blir "verklighet") och en inlevelse i rollen, medan jag har sökt mig till en inlevelse i själva berättelsen där simulation inte ens står på agendan.
Så du borde hitta ditt Awesomeland genom att hålla dig borta från allt som jag tycker är bra.![]()
Mitt Awesomeland hittar jag till när jag är såpass inne i karaktären att jag knappt kan skilja på vad det är karaktären tycker, tänker och känner och vad jag tycker, tänker och känner. När jag verkligen är min karaktär, så att säga.
Mitt Awesomeland hittar jag till när jag är såpass inne i ståryn att jag knappt kan skilja på vad det är karaktären tycker, tänker och känner och vad jag tycker, tänker och känner. När jag verkligen är min karaktär, så att säga.
Nu vet jag inte vad Inspiration är till för, men mekanismen för att öka den låter toppen.![]()
Ett sätt att hantera det hela är att man förvärvar erfarenheter genom att lösa konflikter eller övervinna hinder, så som Krille har föreslagit här i tråden. Dessa konflikter kan sedan spelare och spelledare skapa i samråd med varandra. Vill karaktären bli bättre på programmering så måste han hacka sig in i något komplext statligt system (=dra på sig trubbel), vill han bli bättre på att slåss så måste han överleva en fajt mot stadens främsta kämpe (=dra på sig trubbel) och så vidare. Det luriga med detta system är att det lätt blir så att hela gruppen drar på sig trubbel och löser medan bara en rollperson blir ordentligt belönad för det. Därför kan det vara värt att skapa gruppmål eller i alla fall knyta utmaningarna till flera rollpersoner.
Jag gillar som sagt tanken, men det känns som att det skulle bli en helt sjuk mängd bokföring om man ska hålla reda på mål för alla sina färdigheter
den enda lösning jag kommit på är att införa ett system där man under vissa omständigheter får flytta om dottar
Fast vari ligger det immersionistiska att man blir bättre för att man är sig själv?Jag funderar på det här med "erf för gott rollspelande". Det skulle kunna fungera som en morot - men samtidigt brukar det oftast bli så att dessa erf blir automatiska, vilket negerar lite poängen med dem. Antingen får man en situation där SL bedömer skådespelarinsatserna utifrån subjektiva kriterier, eller så får alla alltid de här extra erfarenhetspoängen, vilket tar bort hela meningen. Jag är fortsatt skeptisk.
Jag har flera skäl. Jag kräver inte att någon ska hålla med om dem, men de finns där.
För det första vill även jag som spelare hålla på något slags trovärdighetskriterium. Det är inte bara spelarna som behöver inlevelse - där jag spelleder vill jag också känna inlevelse, och om rollpersonerna blir väldigt mycket bättre på kort tid så känner jag inte att det är särdeles trovärdigt.
För det andra har vi motståndet; Jag är inte mycket för strid som element i rollspel, men i den Hellboy/BPRD-kampanj jag just nu spelleder blir det en hel del sånt ändå. Jag vill inte behöva kasta värre och värre monster mot spelarna bara för att det ska finnas en utmaning.