Re: Våld [ot]
Det värsta jag råkat ut för var en natt i maj 1998, när jag var på väg hem från krogen (Herrgår'n i Linköping). I en gränd stötte jag på ett lokalt ligistgäng, som av någon anledning ansåg att jag behövde en omgång. Jag fick rätt många slag och sparkar den gången. Samma gäng rånade en timme senare en bekant till mig, Fredrik, som bodde i en studentkorridor i huset bredvid mitt. Tjejen som bodde granne med honom vaknade av ljud från köket och Fredrik gick ut för att undersöka det hela. När han försökte hindra dem från att ta videon blev han också misshandlad (och brottsrubriceringen uppgraderades därmed till "rån och misshandel").
Jag var och polisanmälde det inträffade följande dag. Polisen hade en bra uppfattning om vilka det var, men menade att det nog inte skulle gå till rättegång eftersom jag hade druckit alkohol. Sen åkte vi ner till Lundakarnevalen 1998, och morgonen därpå besökte vi Lunds lasarett (eller vad som nu är det politiskt korrekta namnet numera) och fick Fredriks skador ordentligt dokumenterade. Han blev senare kallad att vittna. Det var en rätt diger samling brott de gjort sig skyldiga till. Mest stöld, misshandel och grov misshandel, men även rån, olovlig körning (av sina stulna bilar), rattfylla och diverse andra saker jag inte minns. (Jag tror att någon av dem gjort sig skyldig till våldtäkt också.)
Jag har f ö nästan råkat ut för en omgång inne på nämnda uteställe också. Jag hade nyligen anlänt och hunnit dricka hälften av kvällens första öl när jag kände att jag behövde uppsöka herrtoan. Jag ställde ifrån mig den halvdrucka ölen så jag hade uppsikt över den, gjorde vad jag skulle och skulle sedan gå därifrån. Då fann jag vägen spärrad av en överförfriskad person som anklagade mig för att ha stulit hans öl. Jag invände att det hade jag inte alls och att jag var helt säker på att det var min öl. Han gav dock inte med sig och efter en stunds tjafsande beslöt jag mig för att en halv öl inte var värt att bråka om och gav den till honom. Det nöjde han sig dock inte med, utan upplyste mig om att han ändå skulle ge mig en omgång för att ha försökt stjäla den.
Just då kom en bekant till mig (David) mycket lägligt ut från ett av båsen, ställde sig i mitten och undrade vad som pågick. Jag var mycket tacksam. Killen hävde då ur sig en lång harang om hur dumma och efterblivna skåningar är, att de inte kan prata rent, o s v. David stod bara och stirrade på honom. När han insåg att David inte lät sig provoceras försökte då killen klippa till honom, vilken var ett dumt drag med tanke på att David druckit betydligt mindre och ägnar större delen av fritiden (den som inte går åt till rollspel) åt att träna kampsport. Den enda som fick sig en ordentlig omgång den kvällen var killen själv, vilket det ju låg viss poetisk rättvisa i. Ungefär då kom vakterna inrusande. De slängde omedelbart ut oss alla tre, eftersom stället hade som policy att avvisa alla som varit inblandade i slagsmål. Inte heller fick jag tillbaka inträdet.
Så för att lura moderatorerna att tro att jag åtminstone är lite kvar inom ämnet (
) kan jag tillägga att jag nog tror de flesta faktiskt inte har en alltför glorifierande bild av våld.