Nekromanti etik och moral

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tirakiska förövare?

Den textbiten bör nog tolkas som att den är skriven ur dvärgarnas perspektiv. Hur mycket står det om våldtäkt i 'Tiraker', tex?

- Ymir, litar inte ett ord på vad dvärgar skriver om tiraksläktet

Ceram

Hero
Re: Tirakiska förövare?

Den textbiten bör nog tolkas som att den är skriven ur dvärgarnas perspektiv. Hur mycket står det om våldtäkt i 'Tiraker', tex?

- Ymir, litar inte ett ord på vad dvärgar skriver om tiraksläktet
Poäng till Ymir

Tobbe... Som numera tycker att dvärgar i eon är manipulativa, svinaktiga, förtryckande, bögiga, strukturerade, resursutsugande, konspiratoriska, rasister...

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fortsätter OT åt samma håll.

Så... är han därmed föraktansvärd?

I jämförelse med motsvarande situationer där andra former av våld tillämpas? Nä, det kan jag inte tycka. Den svage som slår tillbaka mot förtrycket är, oavsett om han slår mot förtryckets haka eller dess fitta, alltid en hjälte...

...i historier. Verkligheten är förstås långt ifrån lika svartvit. Jag skulle aldrig drömma om att förespråka allmän våldtäkt mot elakingar även om det är fullt möjligt att jag i specifika fall där jag själv var emotionellt inblandad skulle tycka att det var en bra grej. Men det säger ju mer om mina personliga karaktärssvagheter än mina åsikter om etik.

Troberg

Sinister eater
Re: Andra berömda kvinnliga forumiter...

Fill me in here, guys.
Magoo, 2091, Lady Silverwolf, Nicole. Sedan var det ju någon som körde en spersonlighetsklyvning som cybertransvestit ett tag också.

Nu är ju dock internet som det är, så jag litar inte på att någon av dem verkligen är kvinnor förrän jag fått undersöka frågan närmare...

Troberg

Sinister eater
Re: Fortsätter OT åt samma håll.

Den svage som slår tillbaka mot förtrycket är, oavsett om han slår mot förtryckets haka eller dess fitta, alltid en hjälte...
Fast nu var han faktiskt en rumpnisse...

Blir jag inte
nu blir jag aldrig det...

Shaggy

Swordsman

Fast ingen av dem har skrivit ett inlägg under den senaste månaden, så det är knappast "aktivt", men du kanske bara nämnde det som kuriosa istället för som svar på frågan.

Troberg

Sinister eater
Re: Våld och våldtäkt

Nu har jag inte exakta siffror, en mer än ¾ av alla våldtäkter blir inte genomförda om offret gör aktivt motstånd.
Jag vet inte hur siffrorna stämmer, men vid alla hotsituationer så har man (eller kvinna) mycket bättre odds om man krånglar. Slå, sparka, skrik, spring, bråka, vad som helst, men gå inte med på något. Följ framför allt inte med någonstans, gör man det så sjunker oddsen drastiskt. Håll inte tillbaka dina attacker. En våldsman kommer av sig om offret inte faller in i offerbeteende, en rånare eller liknande är inte beredd att ta så mycket krångel.

Om du blir angripen, tänk som en angripare, inte som ett offer.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Våld och våldtäkt

Om du blir angripen, tänk som en angripare, inte som ett offer.
Vilket tyvärr är lättare sagt än gjort om angriparen till exempel har en kniv eller dylikt, eller inte är ensam.

/Joel - som en gång fick fira midsommar ihopkurad på marken med några glada gossar dansandes samba på hans ansikte.

Pendragon

Swashbuckler

Nu är ju dock internet som det är, så jag litar inte på att någon av dem verkligen är kvinnor förrän jag fått undersöka frågan
Men litar du på att alla andra är män? :gremwink:

/Joel - eller?

Insignia

Swashbuckler

"Men litar du på att alla andra är män?"

Nä, men dem vågar han inte undersöka.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Verkligen inte!

Finns det f ö inte en enda kvinna som aktivt läser det här forumet?
Det hoppas jag verkligen inte! Brudar är skitkassa på rollspel. De vill ju typ bara hålla på med kärlek och hästar och sånt.

/Vulf - hatar kvinnor

Ymir

Liten kantbaron

Vavva har en särskild plats i mitt minne, förstås. Om det är i hjärnbankens limbo eller i hjärtat gör detsamma, men jag har ju spelare som råkar känna henne IRL...

- Ymir, forumnostalgiker

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är intressant...

...att varje gång man skriver något om fittor eller rövhål så tycker folk att man är jättefyndig. Jag tror jag har hittat humorns hemlighet. :gremsmirk:

Shaggy

Swordsman
Våld [ot]

Jag lyckades undvika att bli utsatt för våld under bra många år i Malmö. När jag däremot flyttade till Linköping så... Å andra sidan bor det bara studenter och kriminella i Ryd; tur att jag har flyttat till mer centrala delar numera.

Zire

Swashbuckler
Re: etik och moral (lite OT)

Jag tycker det är vidrigt.

Förresten.
Blandar man in humor i det hela så kan man (som SL) få RP att göra vad som helst utan att spelarna tänker på det.

Det kan vara en mycket effektfull "lektion" för spelarna om man sedan abrupt avbryter humorn och tvingar RP att svara för vad de gjort. Det man visar är dock effekten av grupptryck och inte nått annat.
Jag har själv fått det hela demonstrerat för mig, då var det dock i ett teaterspel. Men allt hänger på stämningen, alltså att man gör humor av det. (ofattbart men sant)

- Zire