Re: Våld och våldtäkt
I detta syn sätt så betraktar du dessutom kvinnan som ett objekt, hon är inte subjekt utan något som du skall skydda. Riddaren Troberg skall rycka in och ställa allt till rätta, en lagom patriarkal vanföreställning.
Jag tror inte att det är en social prägling, jag tror att det (till stor del) är en biologisk prägling, på samma sätt som djur som annars saknar socialt beteende kan slåss till döden för sina ungar.
Den sociala konstruktionen bygger på den biologiska. Vi är biologiskt betingade att försvara kvinnor (och barn), vilket man gjort till en sed och till en dygd i samhället.
Jag har gått upp ensam mot 6-7 busar (någonting åt skinheadhållet) som trakasserade en liten asiatisk tjej en kväll i Borlänge. Normalt undviker jag sådana odds, men scenen gjorde mig bara så förbannad att jag inte övervägde odds. Det var inte en intellektuell ilska eller en social ilska, det var rå primitiv grottmänniskovrede. Lyckligtvis blev illbattingarna så paffa att de valde att sticka i stället för att bråka.
Så jag tror inte att det har med patriarkat att göra. Det handlar om att för länge sedan behövde kvinnorna verkligen ett aktivt skydd, vilket männen försåg dem med. På samma sätt behövde barnen ett skydd som kvinnorna försåg dem med. Även om förutsättningarna ändrats, så sitter lite av detta kvar i våra gener.
Så min reaktion mot att våldtäkt i rollspel är upprörande är att jag kan se samma argument användas av de som tycker att rollspel är upprörande på grund utav alla vålds element.
Jag säger inte att man inte kan använda dem, det jag vänder mig mot är att våldtäkt i startinlägget porträtterades som en kul grej, en lek. Bortsett från det olämpliga i att hantera det så, så sätter det upp en perfekt måltavla för de som vill angripa hobbyn som helhet.
Våld kan man komma undan med genom att peka på några filmer, men det kan man inte med "gladvåldtäkter". Kommer man in på det ämnet skjuter kritikerna på sittande fågel.
"Tro mig, det finns inget som fyrar av så många beskyddarinstinkter hos en man som en kvinna under angrepp."
Och ändå är det män som begår övergräppen, dessutom oftast närstånde män som bör vara den som kommer till skydd.
Jo, men de är en liten andel som inte är representativ för alla män. De har en störning som är väldigt lik många andra former av sociopatiskt beteende. Störda personer kommer alltid att finnas, men de är ingen bas för att generalisera om ett helt kön.
Dessutom, även om det inte är på långa vägar lika vanligt som män, så förekommer det kvinnor som begår sexuella övergrepp, framför allt mot barn men även mot vuxna. Jag har sett statistik på detta, men kommer inte ihåg siffrorna. Jag misstänker i vilket fall att man har ett ännu större mörkertal där.