Nekromanti Ett äventyr - Labyrinten (Runda 3)

Korpa

Umenörd
K.K, jag hittade igen listan! Jag har med Jake två gånger för att visa att den går runt och kedjan är alltså obruten.

Jake: Är ur spel

Max Raven: Är Jägare Är Siare har Örter

Larsson: Är Botaniker siar Jägare har Halsband av ben/(heligt halsband?)

K.K: Är Präst siar Botaniker har Stav

Tyr: Är Magiker siar Präst har Bok

Ruga: Är Forskare siar Magiker har Kompass

Cassius: Är Sjöfarare siar Forskare har Penningpung

Cissi: Är Månglare siar Sjöfarare har Hammare

Empericus: Är Hantverkare siar Månglare har Högaffel

Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd

Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard

Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar

Korpa: Är Gycklare Är Väktare har Finkläder

Liliana: Är Ädling siar Gycklare har Dyrksats

Tripp: Är Tjuv siar Ädling och har Harpa

Lu-kaazh: Är Bard aktiverar förmåga när Tjuv ryker har Dolk

Dieselsoppa: Är Lönnmördare siar aktiverar förmåga när Bard ryker har Bandage

Jake: Är ur spel

Det här borde vara de korrekta outningarna.

Om vi tar ett exempel från mitten så ska jag förklara hur det funkar. Alla siar/får en förmåga om den ovanför ryker/är en powerroll förknippad med ovanståendes yrke en rad upp. Alla bör på föremålet från den som ligger på en rad ner. Brynolf siar Bonden (Vicotnik en rad upp) och har en Plåthillebard (Vimes en rad ner). Det är inte svårare än så.

Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd

Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard

Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar

Basenanji

Postd20modernist
Tycker bara att det är asintressant att se hur den här rundan utvecklar sig. Det jag letar efter just nu är scumtells på Korpa och Max.

Så jag undrar just nu: Korpa, skulle du kunna tänka dig att väkta mig nästa runda?

Kunde ju vara kul att få sia åtminstone en gång i spelet och dessutom kan Max om han vill sia mig för dubbelinfons skull...

Korpa

Umenörd
Jag tänker inte säga bu eller bä om den idén, jag tänker inte göra det för lätt för ulvarna, men jag har noterat ditt förslag och kan erkänna att jag har tänkt tanken.

Basenanji

Postd20modernist
Såklart att du inte ska avslöja något och dessutom: hur skulle vi kunna lita på det bara sådär?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Äh, jag ger upp.

Röst: Cassius

Ge oss lite svar i och med din död, tack!

Nu tar jag nog semester tills på onsdag om jag kan hålla mig borta.

tripp_trap

Veteran
Konrad Konvalj said:
Idag efter Basses outning är jag ju mer sugen på att bekräfta Cassius rödning mer. Det kommer att ge oss mer. Det kan till och med ge oss en död Basse (eftersom han är Imba och ulvarna måste ju mörda honom så klart!) och om inte ulvarna nackar Basse så lär vi ju göra det så snart det är bekräftat att Max Raven är grön och Cassius är röd.

FÖRDELAR:
* Är Cassius röd är Max Raven grön
* Basse kan använda sin superförmåga
* Ulvarna blir tvungen att nacka Max Raven om han är grön
* Ulvarna har fortfarande Korpa att oroa sig över och hon kan ställa till det
* Ulvarna måste inte bara nacka Max utan de måste även nacka super-basse.

Lixom, jag kan inte se varför vi skall nacka Basse! Han är ju ett guldkorn i det här läget.
Punkt ett stämmer absolut, inget att tillägga där. I punkt två utgår du ifrån att Dieselsoppa har den förmågan. Ganska osannolikt för mig, han saknar förtroende från min sida. Ulvarna vet redan om Max Raven är siare eller inte, de måste döda honom oavsett om vi hänger Cassius nu eller senare. Punkt fyra är ett överflödigt argument som inte har med nuvarande galgkandidater att göra, Korpa finns kvar helt oavsett. Punkt fem utgår återigen från att Diesel talar sanning. Visst, stämmer denna punkt så är jag beredd att hålla med om att Cassius är det bästa alternativet. Men skon klämmer eftersom resonemanget bygger på att Dieselsoppa talar sanning, det har jag svårt att tro.

Konrad Konvalj said:
Jag har förövrigt noterat att Tripp_trap skrivit sitt första inlägg i det här liret som inte angriper Vimes på nått vis. Det tycker jag också är lite anmärkningsvärt. Vad har hänt där? Tripp som överlag har hjälpt byn minst av alla går på stört ut och vill hänga Basse. Njä. Jag gillar det inte.
Varför måste jag attackera Vimes tycker du? Visst, han är fortfarande en prick i fienderadarn, men eftersom han inte betett sig noterbart konstigt på länge ser jag ingen vits i att gå i klinch med honom igen utan anledning.

---

Låt mig försöka analysera de olika scenarion vi kan ha framför oss just nu. Jag utgår från tio äventyrare och tre plundrare, vilket innebär att vi i värsta fall har minst fyra rundor kvar i spelet inkluderat den nuvarande.

Max Raven skurk, Dieselsoppa och Cassius goda
Att Max Raven skulle vara skurk håller jag för otroligt just nu, att så här tidigt peka ut en bybo som skurk vore väldigt riskabelt. Om de har det så har de gjort sig av med en bybo i utbyte mot en ulv, vilket vore dumdristigt och ger oss i byn en runda netto att överleva på. Men stämmer detta scenario är det rätt att hänga Cassius framför Dieselsoppa, eftersom han då kan utnyttja sin förmåga och reducera antalet ulvar ytterligare en gång (förutsatt att han överlever natten).

Max Raven och Dieselsoppa skurkar, Cassius god
Ett ytterst tveksamt scenario i mina ögon. Hänger vi Cassius denna runda så kommer detta scenario leda till att vi så gott som säkert känner till två ulvar de närmsta rundorna eftter denna. Även om Dieselsoppa lyckas ursäkta eller ljuga mer om sin förmåga (typ peka ut en annan bybo under förevändning att hans förmåga gav det namnet) så hänger de båda i galgen inom tre rundor, vilket inte kan ge dem seger om inte Diesels dolk ger honom extra mord eller liknande (Vicotnik nämnde denna möjlighet). Men kort sagt ett svårsmält scenario.

Cassius skurk, Max Raven och Dieselsoppa goda
Jag kan i teorin köpa detta scenario, men där det brister är Dieselsoppas konstiga spelande. Om allt han skriver är sant har hela detta spektakel bildats av att han var rädd för att hans yrke skulle peka ut honom som skurk, detta trots att relativt få (ens någon?) hade outat yrke när han gjorde det. Men om scenariot stämmer så är det återigen vettigast att hänga Cassius och invänta Dieselsoppas information eller död i nästa runda.

Dieselsoppa och Cassius skurkar, Max Raven god
Ett scenario jag kan köpa rakt av, vilket jag också gjorde imorse. Men detta scenario ger att antalet okända ulvar skulle vara nere på ett efter denna runda. Vad i detta scenario kan vara anledningen till att Dieselsoppa misstänkliggör sig själv så otroligt mycket just nu? Om vi hänger Cassius nu och ett av Dieselsoppas framljugna namn rundan därefter så är Dieselsoppa fortfarande död den tredje rundan. Då har de förlorat två ulvar men potentiellt bara gjort sig av med två bybor på bekostnad av Dieselsoppa. Återigen måste dolken möjliggöra någon mäktig skurkförmåga hos Dieselsoppa för att detta ska kunna löna sig för dem.

När jag ställer upp det sådhär så går jag med på att Cassius är vettigast som galgkandidat. Således:

Men vad tror ni andra? Har jag missat något eller ser det vettigt ut?

Max Raven

T12-kultist
Har varit lite lång dag - tenta i eftermiddags, sen blev det lunch på det. Ska iväg tidigt imorgon, så jag är inte jätteaktiv ikväll tror jag. Ber om ursäkt.

Dieselsoppa said:
Tycker bara att det är asintressant att se hur den här rundan utvecklar sig. Det jag letar efter just nu är scumtells på Korpa och Max.

Så jag undrar just nu: Korpa, skulle du kunna tänka dig att väkta mig nästa runda?

Kunde ju vara kul att få sia åtminstone en gång i spelet och dessutom kan Max om han vill sia mig för dubbelinfons skull...
Jag skulle kunna sia dig, men jag funderar på om du, om du är ulv, kan ha Miller som förmåga, vilket skulle hjälpa dig senare med alibi. Är du ulv (och jag inte) och jag spår på dig och du är grön så ger jag dig ett alibi som varulvarna kan tjäna på. I korthet - jag funderar fortfarande. :gremsmile:

Jag har inte valt målet för siande just nu. Vill gärna ha fler potentiella ulvar att välja från.

Vill dock påpeka, som några sagt, att jag inte är grön även om Cassius är röd. Betänk också att Cassius varit misstänkt ett tag nu - jag siade honom just för att han outade så lägligt, vilket kom fram i Brynolfs post i förra rundan (#842840) (den här länken). Den, plus mönster/outnings-ordning gjorde mig misstänksam. MEN, om jag är ulv så kan det vara en taktik för att få mig off the hook.

Oavsett vilket bör jag inte leva många rundor till (denna? en till?) - för ulvarna är jag potentiellt farlig (om jag är bybo) och för byborna behöver de min död som bekräftelse. Jag är ganska säker på att ulvarna nog vill lämna mig vid liv en runda till (om jag är bybo) eftersom Cissi död underblåser hur mycket folk litar på mig, och ur bybosynvinkel så är jag fortfarande potentiellt nyttig. Som ulv skulle jag nog siktat in mig på någon inte lika potentiellt informationsrikt mål den här rundan - något "säkert" mål. Men som sagt i tidigare inlägg, jag är osäker på hur garvade veteraner de här varulvarna är, och det finns ju som Vicotnik sa en chans att jag träffar rätt. Om jag är bybo, då. Som varulv så skulle jag nog svära över att de drar uppmärksamheten till mig så tidigt i spel. typ så här: "men vafan idioter, varför dödar ni den jag 'siade'?"

I vilket fall - just nu vill jag ha mer info. Lite osäker på var jag har Ruga och Liliana. Speciellt Ruga känns det lite knapert - jag vet inte var jag har denne, och outingen verkade ligga någonstans i mitten?

Röst: Ruga

Fast att två ulvar sitter ihop verkar lite konstigt med mönstret. Fast Mukwa kanske har någon twist? Eh. Svårt att säga. Får se hur jag känner imorgon.

I vilket fall, vi kanske kan försöka införskaffa lite information, skapa ett drev eller liknande?

Inte helt orelaterat - ulvar kan strunta i att döda någon i en runda va? Det är en taktik som kanske kan vara till nytta tidigt i spel.

Liliana

Veteran
Vill påpeka att jag jobbar imorgon, så kommer inte vara aktiv innan halv fem, i alla fall och kommer då inte va i mitt esse, eller vad det heter.

Så har jag två frågor:

1. Om nu Diesel är ulv och kan dubbelmörda nu när han har sin dolk, hur många runder har vi då på oss att hitta resten av ulvarna? Som minst och som mest?

2. Tripp_trap, varför gjorde du inget scenario om ifall Cassius och Max är onda och Diesel god? Undrar bara eftersom du gjorde de andra scenarierna.

Brynolf

Dum fan
Färdigjobbat för idag. Har försökt hänga med på mobilen men inte känt att jag kunnat bidra med så mycket. Liksom, att Diesel är ulv är jag rätt hundra på. Och vi har ju tveklöst en ulv i antingen Cassius eller Max.

Då har vi mest troligt bara en kvar. Ulv-Cassius passar ju in i väven, så jag är osäker på om vi kan hitta fler ulvar via analys av den. Jag har tänkt kolla röstningsmönster och korsreferera mellan rundor, men har inte hunnit med. Det enda jag vet på rak arm är att Vimes inte röstade ut Larsson, men röstade ut Lukas. Fler såna grejer skulle vara fint att luska ut när man orkar med.

Patient Beta

Swordsman
Liliana said:
2. Tripp_trap, varför gjorde du inget scenario om ifall Cassius och Max är onda och Diesel god? Undrar bara eftersom du gjorde de andra scenarierna.
Jag skulle också vilja se din tolkning om ifall Max och Cassius är onda och Diesel är god. Personligen tror jag att det skulle bli ett jädrans lurigt läge för oss om Cassius är röd och Diesel är grön nästa runda.

Max Raven

T12-kultist
Det finns en möjlighet att Cassius är plundrare och Dieselsoppa är en sån där tredje faktion-sak, vilket skulle komplicera saken antar jag.

Men från mitt perspektiv verkar det vara klassisk Maffia. Om jag visar mig vara röd när jag dör så gäller förmodligen inte detta.

Jag har problem att läsa ut något ur Dieselsoppa.

Nu är det här under förutsättning att jag inte är en ulv: Alltså, det kan vara en speltaktik för att han ville få sin pryl som ska vara bra för byn (vilket som påpekats tidigare gick emot vad han sagt innan) eller att han fått lite ulvpanik eftersom en del sa redan i förra rundan att om Lu-kaazh var grön så var Diesel en av de som var suspekta, särskilt med tanke på att jag i så fall rödat en annan varulv. Att han vill att jag ska sia honom är i så fall ett sätt att vinna tid eller få ett alibi(om han nu har en förmåga som gör att han framstår som grön när man siar).

För övrigt: Oj! Upptäckte att jag missförstod vad Miller var. Trodde det var varulv en som framstod som grön (Gudfader?). :gremshocked: Mea culpa. Håll det i tankarna när ni läser mina tidigare inlägg, tack. Klantat mig rejält här. :gremfrown:

tripp_trap

Veteran
Liliana said:
1. Om nu Diesel är ulv och kan dubbelmörda nu när han har sin dolk, hur många runder har vi då på oss att hitta resten av ulvarna? Som minst och som mest?
Om vi från och med nu helt missar att hänga skurkar och de får ett extra nattmord så har vi minst tre rundor kvar, inklusive denna. Utan ett extra nattmord har vi minst fyra rundor kvar. Men vi har egentligen bättre odds än så. Åtminstone en av Diesel, Max Raven och Cassius bör vara ulv vilket genast ger oss fler rundor om vi lyckas hänga rätt. Detta utgår såklart från att tre ulvar är kvar i spel och att jag räknat rätt.

Liliana said:
Empiricus said:
Jag skulle också vilja se din tolkning om ifall Max och Cassius är onda och Diesel är god. Personligen tror jag att det skulle bli ett jädrans lurigt läge för oss om Cassius är röd och Diesel är grön nästa runda.
Jag fann det som ett alltför otroligt scenario, men visst, borde ha nämnt det också.

Vid det här laget ligger ulvarna under lite grann, de har misslyckats med nattmord och vi knep en av dem på en gång. Att låta deras i så fall ljugande "siare" direkt offra en kamrat skulle kosta dem ytterligare tid. Ponera att både Cassius och Max Raven är skurkar och att vi alla hyllar Max Ravens goda siarskap och vackra gröna färg efter denna runda. Då har vi rundan efter denna troligen två ulvar kvar och nio bybor. Om vi från och med den rundan misslyckas helt med att hänga ulvar har vi i värsta fall fyra rundor kvar att leva. På den tiden bör vi ha kunnat fatta misstankar mot Max Raven om Cassius varit den enda ulvkandidaten han kunnat prestera. Utöver det har vi också Dieselsoppas situation, som antingen slutar i bästa fall med minst ett ulvnamn, eller också med hans ulvdöd innan tidsfristen är slut. Därför tror jag inte riktigt på scenariot med både Cassius och Max Raven som skurkar.

Max Raven

T12-kultist
Ett problem med Cissis frånfall är att vi saknar en av de bybor som varit lite drivande, och med KK upptagen så blir det svårt att få igång något.

Jag är ganska ny och min tid är aningen begränsad, så jag hinner inte kolla igenom så pass mycket som jag skulle vilja.

Vi behöver minst en till misstänkt. Tystnad hjälper bara varulvarna (även om massvis med info kan ge motsatt effekt). Flera av mina "resterande" misstänkta baserar sig just nu i stor utsträckning på hur mycket de har sagt. Det räcker inte för mig.

Needs moar data, är vad jag vill ha sagt. Poasts plz.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Raven said:
Ett problem med Cissis frånfall är att vi saknar en av de bybor som varit lite drivande, och med KK upptagen så blir det svårt att få igång något.
Jag är inte så värst upptagen inte. Jag tror däremot att jag kommer få problem att genomför någon random hängning utöver Cassius/Diesel.

Det optimala vore ju att hänga en annan ulv men mina misstankar och fealings är kanske inte att lita på.

Larsson är ju den ända ulv vi har att gå. Han har ljugit om Yrke-Föremål och hur det ligger till med hans förmåga har vi ingen aning om.

Skall vi tro på väven så siar man ett steg uppåt ( i Larssons fall Max Raven eftersom Max har Larssons örter ) och bekräftar föremål ett steg neråt ( i Larssons fall K.K med en helig symbol/kanin tassar/whatävvers ).

Helare/Läkare förekommer inte någonstans (Jake/BDG må ju vara nått åt det hållet med tanke på Diesels Bandage) och kan inte sias av någon. Det förklaras med att Max Raven istället är vår riktiga siare.

Vakt-Vimes förekommer inte heller någonstans och det förklaras med att Korpa är Väktare.

Jag tror inte riktigt på väven.

Ponera att vi outar allt i R1 utan lögner och sånt. Det skulle ge oss en komplett väv där alla faller in i ledet (typ). Att hänga någon utifrån väven hade i det läget inte varit lika solklart som nu när Larsson uppenbarligen hittade på saker och ting. Hade Larsson följt protokollet (om ett sådant finns) så hade han setts precis lika grön som Cissi. De har samma roll i det hela.

Larsson-->siar Max Raven-->Bekräftar K.K genom att bära hans pryl.

Cissi-->siar Cassius-->Bekräftar Empis genom att bära hans pryl.

Hade det sett ut så och Diesel-Lu-kaazh gått ut med sina roller utan knussiduller har jag svårt att se att jag skulle lita blint på att det finns en Siare och Väktare utöver dessa två mer udda roller. Mukwa har ju i mitt tycke gjort ett komplett och superfint lir som får mig att Kånkel-noja ur på alla cylindrar åt alla håll. Det är sjukt bra!

Väven är så att säga ett verktyg som "grönar" alla på något underligt sätt. Eller man vaggas då in i någon förhoppning om att väven is the shit och den skall vi lyssna på.

Som sagt. Jag tror inte att jag kan få igång en random hängning utöver det som känns mest rätt. Alltså, Cassius med tanke på att Max Raven rödat honom hårt. Nu har Cassie inte svart upp för fem öre och det är väl ett tecken på att han är röd. Alternativt har han så körigt att han inte hinner med att varulvsspela.

Korpa

Umenörd
Medhåll på att väven inte kommer gå att använda för att fälla fler ulvar, vi kommer att bli tvungna att gå på scum tells, något som torde bli enklare i senare rundor när vi har mer att gå på.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpa said:
Medhåll på att väven inte kommer gå att använda för att fälla fler ulvar, vi kommer att bli tvungna att gå på scum tells, något som torde bli enklare i senare rundor när vi har mer att gå på.
Det borde gå att gå på scumtells redan nu lixom.

Lilianas outning är ju inget annat än en stor scumtell rakt igenom, men så länge jag är ensam om att villa gå på scumtells och hänga Liliana för det är det ju inte mycket att göra.

Max Raven

T12-kultist
Ja, ni har nog rätt med att väven nog inte ger så mycket mer.

Mer inlägg att analysera ökar vår datamängd.

Hm, vilka har försökt svärta ner Cissi? Kan det vara något att gå på?

Korpa

Umenörd
Ja, självklart går scum tells redan nu, jag var nog lite otydlig. Jag menade att när väven inte längre ger något så funkar bara scumtells, istället för väven + scum tells.

Korpa

Umenörd
Plus att vi kommer få fler bekräftade gröna ju fler rundor vi spelar så att det blir lättare att analysera vad som hänt under alla rundor.

Basenanji

Postd20modernist
Tja, nu har det avstannat en aning. Saker jag noterar är att dreven handlar om mig eller Cassius.

Saker jag tänker på right now:

Max vill ha ut...Ruga?

Vad händer om Cassius diskas?